امام جمعه موقت تهران گفت: پاسخ رهبر انقلاب به گفته‌های آبه نخست وزیر ژاپن، اظهارات رهبری خردورز، زیرک و هوشیار بود.
کد خبر: ۱۲۱۱۵۰۰
بیانات رهبری در دیدار با نخست وزیر ژاپن؛ تحقیر آمریکا بود

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما، آیت الله سید احمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران با بیان اینکه هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم هفته‌ای پرترافیک در عرصه سیاست‌های خارجی بود، افزود: قله دیدار‌هایی که در هفته گذشته صورت گرفت دیدار آبه نخست وزیر ژاپن با رهبر معظم انقلاب بود که در این دیدار رهبر معظم انقلاب رسم مهمان نوازی را به جا آوردند و به نخست وزیر ژاپن گفتند ما ژاپن را کشوری دوست می‌دانیم اگرچه گلایه‌هایی هم وجود دارد که این پاسخ نشان از رسم مهمان نوازی است.

وی با اشاره به صحبت‌های آبه در دیدار با رهبر معظم انقلاب گفت: آبه در این دیدار گفته است من قصد دارم پیام رییس جمهور آمریکا را به شما برسانم، اما رهبر انقلاب پاسخ دادند من شخص ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمی‌دانم و هیچ پیامی برای او ندارم و نخواهم داد که این سبک از پاسخ، سبکی است که پیغمبر اسلام (ص) داده است که «باید متکبرین را تحقیر کرد».

امام جمعه موقت تهران افزود: آبه در این دیدار از قول ترامپ گفت: ما قصد تغییر رژیم را نداریم، اما رهبر انقلاب پاسخ دادند که قصدش را سال هاست که دارند، اما نمی‌توانند کاری بکنند و این همان قولی است که از امامان اطهارمان داریم که اگر کسی هم بخواهد نظام دینی نباشد، نمی‌تواند در مقابل آن بایستد.

آیت الله خاتمی افزود: در این دیدار آبه از ترامپ قولی را نقل کرد که مذاکره مجدد در مسئله هسته‌ای داشته باشیم، اما رهبر انقلاب پاسخ دادند که حدود شش سال است مذاکره کردیم، اما ترامپ زیر همه تعهدات خود زد و این تجربه تلخ دیگر تکرار نمی‌شود، آبه همچنین در این دیدار گفت: که​ ترامپ قصد دارد صادقانه مذاکره کند، اما رهبر انقلاب پاسخ دادند که این دروغ است و از ترامپ صداقت نمی‌بینیم.

وی گفت:​ ترامپ پس از اظهارات رهبر معظم انقلاب بلافاصله گفت: نه ما آمادگی توافق داریم.

امام جمعه موقت تهران افزود: ترامپ برای رای خود می‌خواهد که بتواند ایران را به پای مذاکره مجدد بکشاند، اما این آرزو را به گور خواهد برد.

آیت الله سید احمد خاتمی گفت: یکی دیگر از صحبت‌های نخست وزیر ژاپن به رهبر انقلاب این بود که آمریکا می‌خواهد جلوی ساخت سلاح هسته‌ای از سوی ایران را بگیرد، اما رهبر انقلاب پاسخ دادند که ما شرعا ساخت سلاح‌های هسته‌ای و دسته جمعی را جایز نمی‌دانیم و آمریکا باید توجه داشته باشد اگر ما قصد داشتیم بسازیم، آمریکا هیچ کاری نمی‌توانست انجام دهد، اما ما مبنای دینی داریم که می‌گوییم این کار انجام نشود، اما آمریکایی‌ها انبار‌هایی مملو از سلاح‌های هسته‌ای دارند.

رفتار و اموال مسئولان باید در ویترین شیشه ای باشد

امام جمعه موقت تهران گفت: اموال و رفتار مسئولان باید در ویترین شیشه ای باشد تا اگر خطا کردند قبل از ورود قانون، وجدان عمومی یقه آنها را بگیرد.

آیت الله سید احمد خاتمی در ادامه خطبه دوم نماز جمعه با اشاره به اینکه نظارت مردم بر رفتار مسئولان راهکار سالم سازی فضای اداری است، افزود: قانون رسیدگی به اموال و دارایی مسئولان تصویب شده بود که قانون اجرایی آن نیز ابلاغ شده و البته مهم ترین راهکار برای جلوگیری از فساد مسئولان نظارت مردمی است.

وی با اشاره به اینکه باید با هنجارشکنان برخورد قاطع شود، گفت: بعضی هنجار شکن ها حد و مرز ندارند و باید تیغ بران قانون به سراغ آنها برود.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به اینکه حجاب و عفاف موعظه و نصیحت نیست بلکه قانون است، ادامه داد: مسئله حجاب تامین کننده امنیت اخلاقی و روانی جامعه و حتی به نفع هنجارشکنان است.

وی پدیده بی حجابی، بد حجابی و شل حجابی را موضوعی غیرعادی دانست و گفت: قطعا این مساله طراحی شده توسط دشمن است البته نباید گفت که هر بدحجاب و شل حجابی عامل دشمن است اما به دلیل کم توجهی و نا آگاهی در میدان دشمن قرار می گیرد.

وی گفت: دلسوزانه می گویم که در میدان دشمن بازی نکنید و باید در مورد حجاب برخورد قانونی باشد و برخورد غیرقانونی در جمهوری اسلامی منکر است.

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر از سوی همه ادامه داد: مانند رفتار درستی که مردم در حمایت از راننده غیور تاکسی اینترنتی انجام دادند و همه از او حمایت کردند، مسئولان هم باید حمایت کنند به ویژه دستگاه قضایی همان گونه که رئیس قوه قضائیه هم گفته است قانونا و شرعاً باید حمایت شود و در چند موردی که هنجار شکنی شده ، دستگاه قضا هم خوب برخورد کرده است.

آیت الله سید احمد خاتمی با اشاره به برخورد قابل تقدیر دستگاه قضا در خصوص ماجرای رخ داده در مازندران افزود: از دستگاه قضایی مازندران تشکر می کنم ، هنجارشکنی هایی در آن جا بود و دستگاه قضایی وارد شد.

وی گفت: گاهی در فضای مجازی هنجارشکنی هایی دیده می شود که دل انسان به درد می آید و امیدواریم دستگاه قضا در این مورد برخورد کند و الحمدلله اراده هم وجود دارد.

امام جمعه موقت تهران افزود: بابت برخورد قاطع با مفسدان اقتصادی و نشان دادن اراده جدی نظام برای مقابله با مفسدان، باید از قوه قضائیه تشکر کرد.

آیت الله خاتمی در ادامه با بیان اینکه هر جا نام غارتگری است نام سعودی ها وجود دارد ، ادامه داد: 50 هزار نفر را کشتند و یونیسف گزارش داده است، در یمن هر دو ساعت یک مادر و شش نوزاد جان می دهند؛ شما آل سعود ننگ جهان اسلام هستید نه خادم الحرمین الشریفین بلکه شما خائن الحرمین الشریفین هستید.

وی گفت: در سودان شورای نظامی حاکم با حمایت سعودی ها و اماراتی ها آدم می کشند و به رود نیل می ریزند.
امام جمعه موقت تهران در پایان افزود: اخیراً یک کودک 13 ساله را که با دوچرخه در تظاهرات ضد آل سعود حضور داشت، دستگیر کردند و یک ماه در سلول انفرادی زندانی و سپس حکم اعدام را با شمشیر اجرا کردند؛ مرگتان باد حق شما آل سعود است که مردم مرگ بر آل سعود بگویند.

لزوم مدیریت فضای مجازی در مسیر سبک زندگی اسلامی

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه فضای مجازی باید در مسیر سبک زندگی اسلامی مدیریت شود، گفت: متأسفانه فضای مجازی از سوی برخی کاربران کانون بدزبانی و هتاکی شده است و مرزی را برای آن نمی بینند.

آیت الله سید احمد خاتمی در خطبه اول با دعوت از نمازگزاران برای حریم نگه داری به خاطر تقوای الهی افزود: آن کس که برای خدا حریم نگه دارد و تقوا پیشه کند در بن بست فتنه‌ها نخواهد ماند.

وی با بیان اینکه سبک زندگی قرآنی محور خطبه اول این هفته است، گفت: رسانه همواره جزو زندگی و متن زندگی بوده و امروز با گسترش رسانه‌ها به ویژه فضای مجازی این موضوع اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

آیت الله خاتمی افزود: وضعی که امروز در عرصه رسانه شاهد هستیم قبلاً چنین نبوده است، اما باید بدانیم که در این عرصه چگونه زندگی کنیم.

وی گفت: نکته اول خطاب به صاحبان رسانه‌های مکتوب، شنیداری، دیداری و فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای است که خدا را در نظر داشته باشند و در خصوص اخبار هر چه به دستشان رسید فکر نکنند ثبت کردنی و گستردنی است یا هر چه را که می‌خواهند، بگویند.

امام جمعه موقت تهران افزود: مطالبی را که می‌نویسید بی حساب و کتاب نباشد، باید فردای قیامت جوابگو باشید این که آن روزنامه این مطلب را نوشته است، باید ما هم منتشر کنیم؛ این دلیل نمی‌شود و باید ثابت شود.

آیت الله خاتمی گفت: در گفتار تقوا نشان دهید و مستند حرف بزنید و دروغ و شایعات نمی‌تواند جزو خبر باشد. کاربران بی تحقیق حرفی را نپذیرند و مومنان هم اگر فاسقی خبری می‌آورد درباره آن تحقیق کنند.

خطیب نمازجمعه تهران گفت: فاسق دین ندارد و در چارچوب دین عمل نمی‌کند و فاسق دنبال اخباری است که به نفع حزبش باشد و پایبند اخلاقیات نیست به ویژه رسانه‌های بیگانه که این گونه عمل می‌کنند و وقتی فضا آلوده شود، بدگمانی گسترش پیدا می‌کند.

آیت الله خاتمی افزود: دو دروغگو داریم دروغگویی که خبر را می‌سازد و نفر دوم دروغگو نیست، اما در حکم دروغگوست، زیرا در هر شبکه‌ای که خبر آمد، آن را نقل و منتشر می‌کند.

وی گفت: هر چه می‌شنوید قرار نیست آن را نقد و منعکس کنید، اینکه بعضی‌ها می‌گویند روزنامه‌ها و سایت‌ها منتشر کرده اند پس درست است، این طرز فکر درست نیست، مراقب باشید در جمع دروغگو‌ها قرار نگیرید.

خطیب نمازجمعه تهران افزود: همه کسانی که در فضای مجازی هستند ادبیات فحش و هتاکی را به کار نبرند، ادبیات فحش و هتاکی، ادبیات یک جامعه اسلامی نیست.

آیت الله خاتمی گفت: گویا خوراک بعضی‌ها در این فضای مجازی هتاکی و بدزبانی و توهین است، اما این ادبیات در شأن جامعه اسلامی نیست و فحاشی هم دشمنی، دعوا، اختلاف و کدورت می‌آورد.

وی افزود: نمی‌گویم نقد نداشته باشید، اما بین نقد و هتاکی فاصله است و ان شاءالله سبک زندگی ما در همه عرصه‌ها سبک زندگی دینی از جمله در عرصه رسانه‌ها باشد و دینداری را در رسانه‌ها نشان دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها