سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی جزییات ورود تعزیرات به پرونده‌های مربوط به خودرو را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۲۱۱۲۵۵
جزییات ورود سازمان تعزیرات به پرونده‌های خودرویی

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صداوسیما، سید یاسر رایگانی در نشست خبری افزود​: خودروی بستر ۱۵۰ دستگاه برای تحویل مانده بود که با ورود تعزیرات به قیمت مصوب سازمان حمایت (۱۰۳ میلیون تومان) تحویل شده است.

وی گفت: درباره خودروی هاوال هم ۱۰۰ دستگاه مانده را پیگری کردیم و تحویل شد و ۱۴۰۰ دستگاه تعهد دیگر باقی مانده که از راهور و سایر دستگاه‌ها پیگیریم تا کار‌های تحویل آن انجام شود و ۲ هزار خودروی سیتروئن هم تعهد داشتند که ۱۳۰۰ مورد را تحویل دادند و برای ۷۰۰ دستگاه باقی مانده مهلت یک ماهه برای تحویل داده ایم.

رایگانی افزود​: کرمان خودرو نیز ۴۵ دستگاه تعهد تحویل داشتند که پیگری کردیم و تحویل شد و در حال حاضر ۴۰ نفر جدید مراجعه کردند و به دلیل عدم تعهدات که در حال پیگیری این موارد جدید هستیم.

وی گفت​: ایران خودرو و سایپا هم در حال انجام تعهدات و تحویل خودرو‌ها هستند.

رایگانی پرونده‌های وارده به تعزیرات را در ۸۳ روز نخست امسال (تا ۲۱ خردادماه) ۱۲۰ هزار و ۶۴۱ پرونده اعلام کرد و افزود​: ۱۰۷ هزار و ۸۲ پرونده مختومه شده و کل مانده پرونده‌های سازمان ۵۶ هزار و ۴۵۵ فقره است.

رایگانی افزود​: متخلفان در این ۸۳ رو ۷ هزار میلیارد (تریلیون) و ۷۰۳ میلیارد ریال جریمه نقدی محکوم شده اند. بیشترین پرونده‌ها مربوط به حوزه کالا و خدمات و بیشترین ارزش ریالی تخلف مربوط به حوزه قاچاق است که مقایسه تعداد پرونده‌های قاچاق و میزان ارزش ریالی نشان دهنده برخورد با قاچاقچیان در سطح کلان است.

وی گفت:​ در طرح ضیافت ۳ هزار و ۵۰۲ تیم گشت مشترک تعداد ۱۶ هزار و ۴۷۲ مورد بازرسی انجام داده اند و در این بازرسی‌ها ۵۸۲۲ واحد دارای تخلف، ۵۸۲۴ واحد بدون تخلف، ۴۸۲۶ واحد تذکر گرفتند و برای ۶۳۶۳ متخلف پرونده تشکیل شده و متخلفان به پرداخت ۱۹۶ میلیارد و ۴۹۴ میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شده اند.

وی درباره پرونده‌های کاغذ افزود​: در استان فارس، گشت مشترک تعزیرات با دریافت گزارش احتکار کاغذ به محل اعزام و پس از بررسی مشخص شد فردی بدون ثبت اطلاعات محموله در سامانه جامع انبارها، محموله مذکور را در انباری نگهداری کرده و با توجه به دریافت اظهارات متهم و مشخص شدن سوءنیت وی؛ حکم به توزیع کاغذ‌های مکشوفه در شبکه رسمی به نزخ مصوب سازمان نظارت صنعت، معدن و تجارت صادر شد.

رایگانی گفت:​ در استان سمنان ۶ پرونده عدم ایفای تعهدات برای خرید کاغذ تشکیل شده است و در این زمینه ۳ شرکت متخلف به ۶ ماه تا یک سال تعلیق کارت بازرگانی و اعاده عین ارز دریافتی به بانک شاکی محکوم شده اند. ارزی‌های دریافتی شامل ۱۳ میلیون یورو، ۶۶۲ میلیون ون کره و ۳ میلیون یوآن چین است.

وی افزود​:در استان تهران ۳۰ فقره احتکار کاغذ تشکیل شده که یک فقره به دلیل عدم صلاحیت به مراجع ذیصلاح ارسال، ۲ پرونده منع تعقیب صادر شده و ۳ پرونده نیز با ارائه مدارک برائت گرفته اند. ۱۵ پرونده در حال رسیدگی و دریافت استعلام است و ۹ پرونده نیز مهلت یک هفته‌ای برای اجرای ضوابط قیمت گذاری دریافت کرده اند.

پرونده‌های مهم و ملی تعزیرات در استان‌ها

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی مهم‌ترین پرونده‌های ملی استان‌های کشور را تشریح کرد.

سید یاسر رایگانی در نشست خبری به مهم‌ترین پرونده‌های مهم و ملی تعزیرات اشاره کرد و افزود:​در تهران، یک شرکت بین المللی به دلیل گرانفروشی بیش از ۹۰ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به پرداخت ۹۷ میلیارد ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شده که رای صادره در شعبه تجدیدنظر قطعی شده است.

وی گفت: ​در سیستان و بلوچستان، ​ ماموران پلیس آگاهی شهرستان ایرانشهر مقدار ۱۶۰ کیسه شیر خشک جمعا ۴ تن را در حال قاچاق کشف کردند و با توجه به تائید دانشگاه علوم پزشکی در مورد مصرف قابل انسانی این محموله، حکم به ضبط محموله صادر و متهم به پرداخت یک میلیارد ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شد.

رایگانی ادامه داد: ​همچنین در این استان محموله ۲۵ تن شیر خشک نیز توسط پلیس آگاهی کشف و پس از استعلام مصرف انسانی از دانشگاه علوم پزشکی حکم به ضبط محموله صادر و متهم به پرداخت ۵ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شد.

رایگانی افزود:​از ابتدای امسال تاکنون ۵ فقره پرونده شیرخشک به میزان ۱۲۱ تن تشکیل شده که ۳ فقره مختومه شده و ۲ پرونده با مقدار ۱۰۷ تن در حال رسیدگی است.

وی گفت​: محموله لوازم پزشکی و باطری تلفن همراه قاچاق در گلوگاه شهید مدنی مهریز استان یزد هم به ارزش ۶ میلیارد ریال کشف و پرونده در حال رسیدگی و صدور رای است.

رایگانی افزود​:در استان کردستان هم پس از کشف ۱۱ کیلو و ۲۳۵ گرم و ۳۱۰ سوت زیورآلات سفید و زرد، رسیدگی به پرونده آغاز و با احراز تخلف متهم به ضبط محموله و پرداخت ۱۲ میلیارد و ۷۲۹ میلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شد.

وی گفت:​ در استان فارس هم با کشف محموله قاچاق پارچه از یک کامیون در حال تردد در دشت ارژن، پرونده تخلف تشکیل و استعلام‌های لازم انجام شد و با توجه به عدم ارائه مدارک قانونی از سوی متهم و تائید مراجع ذیصلاح، محموله توقیف و به سازمان اموال تملیکی ارسال شد. ارزش این محموله ۲۷ میلیارد ریال است و حکم متهم نیز به زوی صادر می‌شود.

سخنگوی سازمان تعزیرات افزود: ​همچنین در استان فارس یک محموله پارچه قاچاق نیز به ارزش ۳۲ میلیارد ریال از یک کامیون کشف شده و شعبه در حال دریافت اظهارات متهم است؛ و همچنین یک محموله قاچاق لوازم یدکی به ارزش ۶ میلیارد ریال کشف و به تعزیرات حکومتی ارسال شده که شعبه رسیدگی کننده در حال بررسی موضوع است.

رایگانی افزود​: ماموران اجرای احکام تعزیرات فارس پس از محکومیت ۱۵ میلیارد ریایل قاچاقچی ارز، موفق شدند مقدار ۳ میلیارد ریال از این جریمه را وصل و به حساب خزانه دولت واریز کنند.

وی گفت​:در پرونده قاچاق ارز دیگری نیز که متهم ۱۵ میلیارد ریال جریمه شده بود، ماموران اجرای احکام مقدار دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال از جریمه مذکور را وصول کردند.

رایگانی افزود​: در استان ایلام هم پرونده عدم ایفای تعهدات ارزی یک شرکت به ارزش ۱۶ میلیارد ریال در تعزیرات ایلام تشکیل شده و در استان خراسان جنوبی ۵ پرونده قاچاق دام (گوسفند و شتر) به ارزش ۹ میلیارد ریال تشکیل شده و در حال رسیدگی است و در استان گلستان هم یک شرکت به اتهام کسری گندم و عرضه خارج از شبکه گندم به پرداخت ۱۷۵ میلیارد ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم و شرکت دیگری نیز به اتهام عرضه خارج از شبکه گندم به پرداخت ۶۶ میلیارد ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شد.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی گفت:​ در استان هرمزگان هم ۴ پرونده قاچاق سوخت ۱۲ نفر متهم به پرداخت ۳۴ میلیارد ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شده اندو پرونده احتکار میوه توسط فردی به ارزش ۱۸ میلیارد ریال و پرونده قاچاق پتو توسط ۲ نفر به ارزش ۲۰۰ میلیارد ریال و همچنین پرونده قاچاق تن ماهی به ارزش ۱۲۰ میلیارد ریال مهم‌ترین پرونده‌های در دست رسیدگی این استان است.

وی افزود​:در استان آذربایجان غربی برای مدیرعامل یک شرکت وارداتی به دلیل گرانفروشی یک هزار و ۳۲۲ دستگاه کولر گازی جریمه ۲۱ میلیارد ریال صادر شده است و در یک پرونده ارزی، حواله ارزی خارج از ضوابط تعیینی از سوی یک شرکت به میزان ۸۰ هزار یورو وصول شده و حکم جریمه ۷۸ میلیارد ریالی متهم نیز در شعبه تجدیدنظر قطعی شده و یک شرکت صادراتی به دلیل قاچاق ۴۴ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم بشکه رزین حاوی ۸۵ درصد مواد سوبسیدار از نوع نفت سفید، به پرداخت ۸۸ میلیارد ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شده است.

رایگانی گفت​:در استان خراسان شمالی هم با گزارش سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در مورد گرانفروشی ۷۱ هزار و ۴۰۰ کیلوگرم برنج توسط یک شرکت بومی، تخلف بررسی و پس از احراز متهم به پرداخت ۳ میلیارد ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شده است که این حکم در مرحله اجراست.

وی افزود​:در استان مرکزی هم قاچاقچی محموله سیگار به ارزش ۱۸ میلیارد ریال در تعزیرات حکومتی به ضبط محموله به نفع ستاد اجرایی حضرت امام (ره) و پرداخت ۱۸ میلیارد و ۴۸۳ میلیون ریال جزای نقدی و همچنین ضبط خودرو حامل محموله محکوم شد و همچنین دو پرونده احتکار فویل آلومینیومی به ارزش ۸۲ میلیارد ریال در حال رسیدگی است.

سخنگوی سازمان تعریرات افزود​:در استان کرمان هم با متوقف کردن یک کانتینر توسط مامورین نیروی انتظامی مشخص شد بارنامه این کانتینر مربوط به پارچه است، اما با توجه به مشکوک بودن رفتار‌های راننده، ماموران اقدام به فک پلمپ کانتینر و کشف یک میلیون و ۷۰۰ هزار نخ سیگار کردند و بلافاصله پرونده به تعزیرات ارجاع و مورد رسیدگی قرار گرفت و متهم پرونده به پرداخت ۱۹ میلیارد ریال جریمه نقدی و ارزش خودروی حامل محموله محکوم شد و همچنین حکم به ضبط سیگار‌های مکشوفه نیز صادر شد.

وی گفت: ​در استان سمنان هم مدیرعامل کشتارگاه «الف» به دلیل گرانفورشی ۱۴۳ هزار و ۱۹۲ کیلوگرم گوشت مرغ در تعزیرات به پرداخت ۱۲ میلیارد و ۹۶ میلیون ریال جزای نقدی ر حق صندوق دولت و ممهور نمودن پروانه به مهر تخلف مرتبه اول محکوم شد.

رایگانی افزود​: در استان لرستان با هماهنگی انجام شده از سوی معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مقرر شده بود که سازمان همیاری شهرداری سهمیه گوشت گرم گوسفندی تنظیم بازار را برای توزیع میان مصرف کنندگان بر اساس فرم زمانبندی و سهمیه شهرستان خرم آباد، تحویل فروشگاه‌های منتخب کند.

وی گفت:​ حسب گزارش‌های دریافتی سازمان مذکور برخلاف ضوابط توزیع، کالای مورد نظر را تحویل واحد‌های صنفی مربوطه نکرده و بر همین اساس پرونده تخلف تشکیل و مورد رسیدگی قرار گرفت و در بررسی‌های شعبه سوم ویژه رسیدگی به قاچاق کالا و ارز تعزیرات حکومتی خرم آباد موضوع عرضه خارج شبکه مقدار یک هزار کیلوگرم گوشت گوسفندی محرز و مشخص شد و نهایتا متهم (سازمان همیاری شهرداری) به پرداخت یک میلیارد و ۸۲۰ میلیون ریال جزای نقدی در حق دولت محکوم شد.

رایگانی افزود​: در استان آذربایجان شرقی یک شرکت وارد کننده مواد اولیه صنایع تولید کفش به دلیل گرانفروشی و عدم رعایت ضوابط قیمت گذاری به پرداخت ۵۹ میلیارد ریال جریمه محکوم شد. (این شرکت مواد اولیه صنایع کفش را فرآوری می‌کرده یعنی کاتالیزور را به صورت خام وارد کرده و پس از فرآوری آن را به ۲۰ گرید مختلف تغییر داده و با قیمت جدید به فروش می‌رسانده، اما از نظر کارشناسان عمل فرآوری دلیل بر افزایش قیمت اینم کالا نیست و تخلف است.)

وی گفت:​ در استان خراسان رضوی پس از کشف ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار درهم ارز قاچاق توسط مامورین مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بلافاصله برای فرد متخلف پرونده تعزیراتی تشکیل که در نهایت پس از رسیدگی و أخذ دفاعیات متهم به پرداخت ۵۴ میلیاردو ۹۷۶ میلیونو ۵۰۱ هزار ریال جزای نقدی، معادل یک برابر بهای ارز قاچاق و ایضا پرداخت مبلغ ۵۴ میلیاردو ۹۷۶ میلیونو ۵۰۱ هزار ریال معادل ارزش ارز از بین رفته محکوم گردید.فرد متخلف در مجموع به پرداخت ۱۰۹ میلیاردو ۹۵۳ میلیونو ۲ هزار ریال محکوم شد.

رایگانی افزود​: در استان کهگیلویه و بویراحمد، یک شرکت تولیدی بطری آب معدنی که با کد بورسی سهیمه ماهانه مواد پتروشیمی را خریداری می‌کرد تا بطری آب معدنی تولید کند؛ این سهمیه را به صورت آزاد و غیرمجاز در شمال و کردستان به فروش رسانده که به همین دلیل به پرداخت ۳۴ میلیارد ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت محکوم شد.

هشدار سخنگوی تعزیزات به وارد کنندگان پوشاک خارجی درباره گرانفروشی

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی به وارد کنندگان پوشاک خارجی درباره گرانفروشی هشدار داد.

سید یاسر رایگانی درباره گرانفروشی برخی وارد کنندگان برند‌های واردکننده پوشاک خارجی گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد این نمایندگی‌ها گاهی تا چند برابر قیمت کالایی را به مشتری می‌فروشند که بزودی در این خصوص وارد عمل می‌شویم.

وی گفت: به عنوان مثال در یک مورد وارد کننده پوشاکی را که در مجموع با احتساب هزینه گمرک و حمل و نقل از ترکیه ۱۷۶ هزار تومان تمام می‌شود با قیمت ۴۵۹ هزار تومان به فروش گذاشته است.

رایگانی با بیان اینکه این اختلاف فاحش دریک پیراهن بچه‌گانه وجودداشته است، گفت: سیاست ما حمایت از کسب و کار است و تمایلی به تعطیلی واحد‌های صنفی نداریم، ولی این نباید باعث تضعیف حقوق مصرف‌کننده شود.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی همچنین با انتقاد از قیمت‌گذاری غیر واقعی خودرو و مسکن در برخی سایت‌ها و کانال‌ها و ضعف نظارت در این حوزه افزود: امروز در یک سایت، آگهی فروش شهاب‌سنگ یک میلیارد تومانی را دیدم که جای تعجب دارد و خواهان نظارت مراجع ناظر در این خصوص هستیم.

رایگانی همچنین درباره بحث اجاره بهای مسکن و نبود صلاحیت قانونی تعزیرات برای ورود به آن گفت: این بحث در مجلس در حال بررسی است و در صورت تصویب ورود می‌کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها