وزیر خارجه آلمان باردیگر بر حمایت سه کشور اروپایی از برجام تاکید کرد و گفت: تلاش می‌کنیم برجام ادامه یابد.
کد خبر: ۱۲۱۰۷۵۸
وزیر خارجه آلمان: تلاش می کنیم برجام ادامه یابد

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا ، هایکو ماس بعد از ظهر امروز در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه، با تشکر از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به خاطر استقبال از وی و هیات همراه گفت: مهم است که گفت‌وگوهای ایران و آلمان در شرایط کنونی انجام شده و تبادل صریح نظرات صورت بگیرد. ما در منطقه‌ای حضور داریم که شرایط حساس و جدی دارد و افزایش تنش و رسیدن به مراحل نظامی فکر نمی‌کنم در راستای منافع هیچ کسی باشد. به همین خاطر لازم است از رسیدن به این شرایط جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه من با تمام طرفینی که در این چند روز در عراق، اردن و امارات داشته ام، هیچکس خواهان افزایش تنش‌ها نبود و این پیامی بود که من امروز می‌خواستم به تهران از منطقه به شما انتقال دهم، اظهار داشت: ما امروز صحبت‌های فشرده‌ای درخصوص برجام و نحوه ادامه آن داشیم. موضع سه کشور اروپایی حمایت از برجام است. البته نمی‌توانیم معجزه‌ای داشته باشیم ولی در تلاش می‌کنیم برای حفظ برجام هستیم.

وزیر امور خارجه آلمان ادامه داد: در این چارچوب تلاش می‌کنیم اینستکس هم در قالب سه کشور اروپایی و هم فراتر از آن راه‌اندازی و اجرایی کنیم.
و در راستای منافع ما و منطقه است که درگیری‌های نظامی متوقف شود.

ماس با بیان اینکه درخصوص موضوعات منطقه‌ای از جمله سوریه و یمن صحبت کردیم، تصریح کرد: آلمان معتقد است که از طریق سازمان ملل متحد این مسائل حل می‌شود. مسائل راه‌حل سیاسی دارند و نه راه‌حل نظامی بنابراین علاقه‌مندیم با ایران در این باره صحبت کنیم زیرا ایران نفوذ بسیاری در منطقه دارد و از آن استفاده می‌کند و به همین خاطر با ایران رایزنی می‌کنیم و در این چارچوب به سود همه است که درگیری ها و جنگ متوقف شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه بیلد آلمان درباره رویکرد آلمان نسبت به اسرائیل هم خاطرنشان کرد: این مسئولیتی است که ما به گردن داریم. حمایت از اسرائیل و دوستی نزدیک با آنها، قابل بحث نیست. این مساله جزو اصول و باورهای حکومتی جمهوری فدرال آلمان است و قابل تغییر هم نیست. این مسئولیتی است که تاریخ به ما داده است و قابل تغییر هم نیست. من این اصل را در تهران نیز عوض نمی کنم.

**آلمان همچنان از برجام حمایت می کند

وزیر امور خارجه آلمان در پاسخ به سوالی در مورد همکاری‌های شرکت‌های ایرانی و آلمانی در پی تحریم‌های آمریکا و اقدامات عملی برلین برای تداوم این همکاری‌ها ابراز داشت: آلمان همچنان از برجام حمایت می‌کند. ما معقتدیم که رسیدن به برجام کار درستی بوده است. همچنین به رسمیت می شناسیم که ایران خواهان دریافت حقوق خود در چارچوب برجام است تا بتواند از منافع آن استفاده کند.
ماس با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام موجب شد تا ایران به منافع اقتصادی پیش بینی شده خود در برجام دست پیدا نکند، عنوان کرد: ما تلاش می کنیم امکان تجارت و همکاری اقتصادی با ایران محقق شود. ما در این رابطه، ابزار مالی ای به نام اینستکس راه اندازی شده که از طریق آن سعی می‌کنیم تبادلات مالی امکان پذیر باشد و شرکت های اروپایی بتوانند فعالیت کنند و ایران هم بتواند از منافع برجام استفاده کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها