سرپرست پنتاگون با ارسال نامه‌ای به همتای ترکیه‌ای، جزئیات طرح آمریکا برای خارج کردن آنکارا از پروژه جنگنده‌های «اف 35» به دلیل مشارکت در پروژه روسی «اس 400» را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۲۱۰۲۲۱
جزئیات طرح خارج کردن ترکیه از پروژه «اف 35»

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، «پاتریک شاناهان» سرپرست موقت پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) با ارسال نامه‌ای به وزیر دفاع ترکیه، جزئیات طرح واشنگتن را برای خارج کردن آنکارا از برنامه جنگنده‌های «اف-35» به دلیل خرید سامانه‌های دفاع هوایی «اس-400» روسیه تشریح کرد.

طبق گزارش شبکه روسی «راشاتودی»، شاناهان به همتای ترکیه‌ای خود «خلوصی آکار»، اطلاع داد که چطور آمریکا ترکیه را از این برنامه خارج می‌کند.

روز گذشته نیز مسئولان آمریکایی اعلام کردند که از این پس هیچ خلبان ترکیه‌ای برای آموزش کار بر روی جنگنده اف ۳۵ پذیرش نخواهد شد.

نامه سرپرست وزارت دفاع آمریکا به تاریخ شش ژوئن (16 خردادماه) شامل لغو مشارکت ترکیه در نمودار «اف-35» می‌شد که طبق آن ترکیه می‌بایست تمامی عملیات‌های مربوط به این برنامه را تا 31 ژوئیه (9 مردادماه) متوقف کند که شامل توقف آموزش خلبانان ترکیه می‌شود که اجازه دارند تا تاریخ مذکور در آمریکا باقی بمانند.

طبق این گزارش، با فرارسیدن ضرب‌الاجل اعلام شده، خلبانان ترکیه‌ای از ورود به پایگاه نیروی هوایی «لوک» در ایالت «آریزونا» آمریکا و پایگاه نیروی هوایی «اگلین» در ایالت «فلوریدا»، محل آموزش استفاده از جنگنده‌های اف‌-35، منع می‌شوند.

شبکه راشاتودی گزارش کرد که در حال حاضر 42 خلبان ترکیه‌ای در هرکدام از این پایگاهها مستقر شده‌اند و تحت آموزش هستند.

شاناهان با تأیید گزارش‌های پیشین رسانه‌ها، در نامه خود نوشت که واشنگتن دیگر هیچ خلبان جدیدی از سوی ترکیه را پذیرش نمی‌کند «زیرا ما ترکیه را از برنامه اف-35 به حالت تعلیق درآوردیم».

بنا به گفته شاناهان، ترکیه به میزگرد سالانه مدیران اجرایی اف-35 که قرار است 12 ژوئن (22 خردادماه) برگزار شود، دعوت نخواهد شد و برنامه زمانبندی تولید این جنگنده را دریافت نخواهد کرد.

بر اساس این گزارش، آمریکا تحویل مواد و تجهیزات مربوط به این پروژه را «برای مدت نامحدود برای ترکیه به حالت تعلیق درمی‌آورد».

برنامه خارج کردن ترکیه از پروژه اف-35 در حالی صورت می‌گیرد که شرکت دفاعی «روس‌تک» روسیه روز گذشته (جمعه) اعلام کرد که اولین سکوی پرتاب سامانه موشک ضدهوایی اس 400 ظرف دو ماه و زودتر از برنامه‌ریزی اولیه، وارد ترکیه خواهد شد.

روابط دو کشور آمریکا و ترکیه به علت تصمیم ترکیه برای خرید سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ از روسیه مرحله بحرانی را شاهد است. آمریکا خرید این موشک‌ها از روسیه را یک خطر بزرگ برای خود می‌پندارد و معتقد است که ترکیه نمی‌تواند همزمان از هر دو جنگ‌افزار استفاده کند.

طبق این گزارش، شاناهان در نامه خود تأکید کرد که اولتیماتوم آمریکا تصریح می‌کند که «اگر ترکیه تحویل اس-400 را ادامه دهد، اف-35 را دریافت نخواهد کرد».

سرپرست پنتاگون با ترسیم یک تصویر از ترکیه بدون جنگنده اف‌-35، پیش‌بینی کرد که شغل‌های زیادی از بین می‌رود، تولید ناخالص داخلی و تجارت بین‌المللی نیز دچار اختلال می‌شود.

شاناهان همچنین تصریح کرد که احتمال می‌رود آمریکا طبق قانون «مقابله با رقبای آمریکا از طریق تحریم»، تحریم‌هایی را علیه ترکیه وضع کند.

واشنگتن تمامی این اقدامات تهدید‌آمیز را با هدف منصرف کردن ترکیه از خرید سامانه‌های اس-400 انجام می‌دهد اما ترکیه تأکید دارد که اس-400 در مقایسه با تمامی جایگزین‌های پیشنهادی آمریکا، یک راه‌حل کارآمدتری برای بخش دفاعی این کشور محسوب می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها