سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: ۴۵ هزار و ۱۱۲ نفر از هموطنان نوعدوست و خیر به منظور کمک به بیماران در ۱۸ تا ۲۳ ماه مبارک رمضان مصادف با شب های قدر خون اهدا کردند.
کد خبر: ۱۲۰۹۹۱۶
بیش از ۴۵ هزار نفر در شب های قدر خون اهدا کردند

به گزارش جام جم آنلاین، بشیر حاجی بیگی روز چهارشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: در شب‌های قدر ماه مبارک رمضان، شاهد افزایش ۲۶ درصدی اهدای خون هموطنان روزه دار در اقصی نقاط مختلف کشور بودیم.

وی به آمار ۴۵ هزار و ۱۱۲ نفری اهداکنندگان خون در روزهای ۱۸ تا ۲۳ ماه مبارک رمضان اشاره کرد و اظهار داشت: استان‌های کهگیلویه و بویر احمد، ایلام، چهارمحال و بختیاری، مرکزی و لرستان، بیشترین میزان اهدای خون در شب‌های قدر را داشته‌اند.

سخنگوی سازمان انتقال خون یادآور شد: اهدای خون حدود ۴۵۰ سی سی، هیچ مشکلی را متوجه فرد اهداکننده نمی‌کند؛ طی ۱۲ تا ۲۴ ساعت قسمت مایع خون و در طول سه تا چهار هفته عناصر سلولی خون جایگزین می‌شوند.

حاجی بیگی ادامه داد: خون، مایع حیات بخشی است که در رگ‌های بدن جریان دارد تا مواد غذایی و اکسیژن را به تمام سلول‌های بدن برساند و مواد زائد را از آنها دور کند.

وی خاطرنشان کرد: در واقع خون با عمل تلمبه‌ای قلب در بدن به گردش درمی‌آید و با گذشتن از کنار تک تک سلول‌ها، مواد غذایی و اکسیژن را از دستگاه گوارش و تنفس می‌گیرد و به سلول‌های بدن می‌رساند و از طرف دیگر مواد دفعی سلول‌ها را برای دفع به کلیه‌ها، کبد و شش‌ها حمل می‌کند.

سخنگوی سازمان انتقال خون همچنین گفت: بارزترین مثال برای موقعیت‌هایی که در آن نیاز مبرم به خون پیدا می‌شود، عبارت از زمان بروز حوادث و سوانح گوناگونی نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی‌ها و اعمال جراحی است.

حاجی بیگی اضافه کرد: همچنین زنان باردار در حین زایمان، نوزادان و به خصوص نوزادان نارسی که به زردی دچار می‌شوند، نیازمند به خون هستند و از طرفی بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند هم از مصرف کنندگان خون و فرآورده‌های خون هستند.

وی ادامه داد: بسیاری از دیگر بیماران، مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی نیز ناگزیرند برای بهره مندی از یک زندگی به نسبت طبیعی برای تمام عمر به شکل منظم خون یا فرآورده‌های خون را دریافت کنند.

قبل از اهدای خون، مایعات اضافی بنوشید

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: اهدا کنندگان خون مصرف مایعات اضافی را از یک روز قبل از اهدای خون شروع کنند و برای این کار می‌توانند آب ساده یا آبمیوه را انتخاب کنند و توجه داشته باشند که از مصرف مقادیر زیاد چای و قهوه که حاوی کافئین هستند، اجتناب کنند.

حاجی بیگی ادامه داد: مصرف صبحانه یا ناهار در روز اهدای خون از اهمیت زیادی برخوردار است، علاوه بر آن بدن شما به انرژی اضافی برای اهدای یک واحد خون نیاز دارد، حتی بهتر است یک تا ۳ ساعت قبل از اهدای خون نیز غذای مختصری اضافه بر تغذیه معمول میل کنید.

وی خاطرنشان کرد: حداقل سن برای اهدای خون ۱۸ و حداکثر ۶۰ سال است و در حال حاضر اهدای خون در ایران به صورت کاملاً داوطلبانه و بدون هیچ چشم داشتی انجام می‌شود و سالانه در ایران ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر خون اهدا می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها