عملیات اجرایی راه‌آهن شلمچه ــ بصره به‌طول حدود ۳۵کیلومتر که هیئت دولت مجوز امضای قرارداد آن را صادر کرده از روز عید فطر آغاز می‌شود.
کد خبر: ۱۲۰۹۷۸۱
آغاز عملیات اجرایی راه‌ آهن شلمچه -  بصره از عید فطر

به گزارش جام جم آنلاین از تسنیم، هیئت وزیران به‌پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی مصوب کرد شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور به‌نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی مجاز است به‌منظور تأمین مالی پروژه راه‌آهن شلمچه ــ بصره به‌طول تقریبی 35 کیلومتر و پل بزرگ در مسیر آن با برآورد تقریبی 600 میلیارد تومان تا مرحله بهره‌برداری نسبت به انعقاد قرارداد به‌صورت «BLT» شامل طراحی و احداث پل و مسیر راه‌آهن (شامل زیرسازی و روسازی) و راه‌اندازی تا تحویل آن با شرکت پروژه احداث راه‌آهن و پل شلمچه ــ بصره به‌سهامداری بنیاد مستضعفان با رعایت قوانین و مقررات مربوط اقدام کند.

براساس این تصویب‌نامه، تأمین 60درصد منابع مالی مورد نیاز برای ایجاد پروژه و تأسیسات جانبی مربوط تا تحویل دائم، راه‌اندازی و تسویه حساب کامل هزینه‌ها به‌عهده شرکت طرف قرارداد و تأمین 40درصد دیگر منابع مالی موردنیاز از محل ردیف اعتباری به‌عهده شرکت است که به‌تناسب پیشرفت پروژه و براساس قرارداد به شرکت طرف قرارداد پرداخت می‌شود.

همچنین طرف عراقی متعهد به تأمین و آزادسازی اراضی مورد نیاز شامل اراضی مسیر و حریم ایستگاه‌ها و کارگاه‌ها و تأمین آب و برق کارگاه‌ها و همچنین تأمین ریل، تراورس و دوراهه (سوزن) مورد نیاز برای روسازی و تجهیزات علایم و ارتباطات این خط ریلی شده است.

دوره واگذاری معادل 120 ماه مشتمل بر 24 ماه دوره احداث و تکمیل تا مرحله تحویل برای بهره‌برداری و 96 ماه دوره واگذاری منافع بهره‌برداری ــ دوره پرداخت اقساط اجاره (شامل اصل سرمایه و سود مصوب) به «شرکت طرف قرارداد» خواهد بود.

اوایل ماه جاری معاون وزیر راه و شهرسازی درباره راه آهن شلمچه ــ بصره گفته بود:‌ این مسیر ریلی دارای یک دستگاه پل به‌طول 700 متر است که یکی از دهانه‌های این پل برای امکان کشتیرانی در شط‌العرب به‌صورت بازشو طراحی و اجرا می‌شود. با تکمیل این خط ریلی اتصال ایران از خرمشهر به عراق و کشورهای شرق مدیترانه به‌صورت پیوسته میسر می‌شود که نقش مهمی در تسهیل سفر به عتبات عالیات خواهد داشت.

خادمی بیان کرد: سالانه بیش از 5 میلیون و 300 هزار تن کالا از دو پایانه مرزی شلمچه و چذابه به عراق صادر می‌شود و این مسیر ریلی می‌تواند تحولی در امر صادرات کشور با استفاده از حمل‌ونقل سبز ایجاد کند. خط‌آهن شلمچه ــ بصره در خاک کشور عراق احداث خواهد شد و تأمین آب و برق مورد نیاز و همچنین انجام بخشی از روسازی مسیر از سوی این کشور صورت می‌گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها