بندرنشین ها اینگونه فاتح لیگ قهرمانان اروپا شدند ؛

تاجگذاری لیورپول با کمک فلسفه آلمانی

چهار سال پیش بود که در یک کنفرانس خبری، خبرنگاری به یورگن کلوپ که هنوز سرمربی بوروسیا دورتموند بود گفت حالا او آقای خاص فوتبال است اما کلوپ با رد کردن لقبی که متعلق به خوزه مورینیو است گفت او فقط می خواهد آقای معمولی باشد اما به جایش در فوتبال به رویاهایش برسد. شب گذشته یکی از بزرگ‎ترین رویاهای آقای معمولی به واقعیت تبدیل شد و او موفق شد قهرمانی در اروپا را به دست بیاورد.
کد خبر: ۱۲۰۹۴۹۸
تاجگذاری لیورپول با کمک فلسفه آلمانی

به گزارش جام جم آنلاین ، شب گذشته از ساعت 23:30 فینال تمام انگلیسی این فصل از لیگ قهرمانان اروپا بین دو تیم تاتنهام و لیورپول آغاز شد. اگر لیورپول قهرمان می شد برای ششمین بار این افتخار بزرگ را به دست می آورد اما اگر قهرمانی به تاتنهام می رسید این تیم لندنی برای نخستین بار در تاریخ خود چنین موفقیت عظیمی را کسب می کرد.

تقابل اندیشه های یورگن کلوپ آلمانی سرمربی لیورپول و مائوریسیو پوچتینو سرمربی آرژانتینی تاتنهام نیز از معدود فرصت های مشاهده تقابل دو اندیشه مدرن و نوین فوتبالی بود.

این دیدار در ورزشگاه واندامتروپولیتانوی مادرید برگزار شد و لیورپول با اندیشه های سرمربی آلمانی خود و با ارائه یک فوتبال حساب شده و اصولی دو گل زد و جام قهرمانی را در آغوش گرفت تا حسرت از دست دادن عنوان قهرمانی در لیگ برتر انگلیس را به طور موقت به فراموشی بسپارد.

این ششمین قهرمانی لیورپول در تاریخ لیگ قهرمانان اروپا بود و به این ترتیب این تیم از لحاظ کسب تعداد عنوان قهرمانی از بارسلونا و بایرن مونیخ جلو زد و در جایگاه سوم رکوردداران تعداد قهرمانی این رقابت ها قرار گرفت. هم اکنون رئال مادرید با 13 عنوان قهرمانی و میلان با 7 عنوان قهرمانی اول و دوم هستند.

به یاد «ریس»، با حضور ستاره ها

این دیدار با یک دقیقه سکوت به دلیل مرگ دلخراش خوسه آنتونیو ریس بازیکن فقید تیم سویا آغاز شد. در دیداری که چهره های مشهور متعددی از نزدیک آن را تماشا کردند لیورپول خیلی زود به گل رسید. دامیر اسکومینا داور این دیدار در دقیقه یکبه سود لیورپول اعلام پنالتی کرد. ستاره محبوب و مصری این تیم یعنی محمد صلاح پشت توپ قرار گرفت و تیمش را به راحتی پیش انداخت. صلاح حالا نخستین بازیکن مصری و پنجمین ستاره از قاره آفریقا است که در فینال لیگ قهرمانان اروپا موفق به گلزنی می شود.

پنالتی فینال دیشب سریع ترین پنالتی تاریخ لیگ قهرمانان اروپا نیز بود. پیش از این در سال 2005 در بازی پاناتینایکوس و وردربرمن، در 1:45 پنالتی روی یوهان میکود اعلام شد. همچنین سال 2001 در بازی بین تیم های والنسیا و بایرن، ماندیتا در دقیقه 2 پنالتی گرفت و البته در پایان بایرن مونیخ در ضربات پنالتی بازی را به سود خود خاتمه داد. پنالتی لیورپول اینگونه به دست آمد که ضربه سادیو مانه به دست هافبک تاتنهام سیسوکو خورد که به طور واضح پنالتی بود.

لیورپول توسط اوریگی و به لطف اشتباه بازیکنان رقیب در دقیقه 89 گل دوم را به ثمر رساند تا مرد بلژیکی تعویض طلایی کلوپ نام بگیرد.

این مسابقه با همین نتیجه دو بر صفر به سود تیم فوتبال لیورپول به پایان رسید. آخرین باری که بندرنشین های شهر لیورپول قهرمان اروپا شده بودند به سال 2005 برمی گردد، یعنی همان دیدار هیجان انگیزی که ابتدا سه گل عقب افتاد اما شگفتی آفرید و به بازی برگشت و با شکست دادن میلان قهرمان اروپا شد.

نکته بسیار جالب دیگر به یورگن کلوپ برمی گردد. او پنجمین مربی آلمانی تاریخ لیگ قهرمانان اروپاست که موفق می شود یک تیم را قهرمان کند. کلوپ پیش از این دو بار دیگر به عنوان سرمربی در فینال های اروپایی حضور داشت اما هر دو بار ناکام بود اما در سومین حضورش دیگر بر جام قهرمانی بوسه زد و این عنوان بسیار بزرگ را به دست آورد. لیورپول در شرایطی با کلوپ به قهرمانی رسید که در 3 فینال قبلی با این سرمربی آلمانی از رسیدن به جام بازمانده بود. آن‌ها در لیگ کاپ، لیگ اروپا و لیگ قهرمانان سال گذشته نایب قهرمان شده بودند و حالا کلوپ موفق شد عنوان قهرمانی را بدست آورد.

سنگربان لیورپول، بهترین بازیکن فینال

در این دیدار آلیسون بکر دروازه‌بان برزیلی لیورپول عملکرد درخشانی داشت و بارها مانع از باز شدن دروازه قرمزهای آنفیلد شد. بر این اساس هواسکورد این دروازه‌بان را به عنوان برترین بازیکن میدان معرفی کرد.

وی در این بازی 8 سیو داشت و با امتیاز 8.68 برترین بازیکن میدان معرفی شد.

کلوپ: این بهترین شب زندگی ام بود

یورگن کلوپ سرمربی آلمانی تیم لیورپول پس از پایان این دیدار گفت: «برای پسرها خوشحالم؛ برای آنهایی که در زمین بودند. برای خانواده ام خیلی خوشحالم. آنها هر سال که ما به فینال می رسیدیم و هر بازی ای که می باختیم، آنها خیلی ناراحت می شدند؛ بنابراین بیش از همه شایسته این قهرمانی هستند. این بهترین شب زندگی من بود.»

مائوریسیو پوچتینو، سرمربی تاتنهام هم گفت: «من به تلاش بازیکنانم بسیار افتخار می کنم؛ به شیوه ای که جنگیدیم. ما بدشانس بودیم؛ ما یک گل روی پنالتی دریافت کردیم. ما جنگیدیم و در نیمه دوم خیلی خوب بازی کردیم.

خیلی احساس غرور می کنم. ما کمی بدشانس بودیم. شروع بازی عقب افتادگی 1-0 دشوار بود. ما برنامه مان را تغییر دادیم اما به این بازیکنان و این هواداران افتخار می کنیم. ما می توانیم خوش بین باشیم.»

مسی آقای گل شد

با پایان این فصل از لیگ قهرمانان اروپا، لیونل مسی رسما عنوان آقای گلی فصل 2019-2018 را به دست آورد و صاحب کفش طلای اروپایی شد. او در این فصل 12 بار گلزنی کرد و بیشتر از هر بازیکن دیگری پایش به گلزنی باز شد. نزدیک‎ترین رقبای او سه بازیکن بودند. محمد صلاح، هری کین و لوکاس مورا با 5 گل زده در رده دوم قرار گرفتند.

سون هیونگ مین به علی دایی و پارک پیوست

بعد از پارک جی سونگ و علی دایی، حالا دیشب سون هیونگ مین سومین ستاره آسیایی فینال لیگ قهرمانان است. این بازیکن کره ای تیم تاتنهام بعد از علی دایی و پارک جی سونگ سومین بازیکن آسیایی است که به افتخار بزرگ نایب قهرمانی در اروپا می رسد. علی دایی با بایرن مونیخ و پارک جی سونگ با منچستریونایتد این افتخار بزرگ را به دست آورده بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها