محققان به تازگی دریافتند، نوعی باکتری موجود در خاک دارای خاصیت ضد التهابی است و می‌تواند به عنوان یک واکسن ضد استرس عمل کند.
کد خبر: ۱۲۰۹۲۴۷
خاک؛ واکسنی برای افسردگی!

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، تحقیقات جدید نشان داد خاکی که ممکن است ما در دوران کودکی خورده باشیم، حاوی یک نوع باکتری است که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

براساس گزارش «نیواطلس»، طبق این مطالعه، باکتری «مایکوباکتریوم واکه» می‌تواند اسید چرب منحصربفردی را تولید کند که دارای خاصیت ضد التهابی است.

در سال 1980 یک دانشمند بریتانیایی فرضیه‌ای را مطرح کرد مبنی براینکه افزایش میزان آلرژی و آسم در جامعه مدرن می‌تواند به دلیل رشد اختلال وسواس فکری باشد؛ این فرضیه بعدها در قالب "فرضیه بهداشت" ارائه شد و به این معنی است که قرار گرفتن در معرض عوامل خاصی برای سیستم ایمنی مناسب است.

«کریستوفر لوری»، از دانشگاه «کلورادو بولدر»، چندین سال به طور ویژه در مورد اینکه چگونه قرار گرفتن در معرض باکتری‌های خاص می‌تواند سیستم ایمنی را بهبود بخشد و خطر افزایش استرس مرتبط با بیماری‌های روحی را کاهش دهد،‌ تحقیقاتی را انجام داد.

یکی از جالب‌ترین تحقیقات اخیر لوری تمرکز بر روی باکتری به نام «مایکوباکتریوم واکه» است. این باکتری برای نخستین بار در سال 1990 در خاک نزدیکی سواحل دریاچه «کیوگا» در اوگاندا کشف شد. محققان در ابتدا، اثر این باکتری را بر روی سیستم ایمنی بررسی کردند و در مطالعات بعدی دریافتند که این باکتری دارای اثرات ضد افسردگی چشمگیری است.

طبق این گزارش، محققان برای آزمایشات بیشتر در مورد اثرات مایکوباکتریوم واکه، این باکتری را به موش‌ها تزریق کردند و سپس آنها را در معرض عوامل استرس‌زا قرار دادند؛ در پایان این آزمایش محققان مشاهده کردند که حیوانات اختلالات استرسی پس از آسیب روانی را کاهش دادند.

این مطالعات نشان می‌دهد که این باکتری نه تنها از شروع افسردگی جلوگیری می‌کند بلکه می‌تواند به عنوان یک عامل محافظت‌کننده قبل از رویدادهای استرس‌زا به عنوان یک واکسن استرس عمل کند.

گفتنی است؛ این باکتری قادر است تا با تولید لیپیدی به نام «10(Z)-hexadecenoic acid» به طور مستقیم فعالیت التهابی در سلول‌های ایمنی را کاهش دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها