ناسا با انتشار تصویری در سایت خود، محل فرود مریخ‌نورد «مریخ 2020» را دهانه «جزرو» تعیین کرده است.
کد خبر: ۱۲۰۸۹۴۸
محل فرود مریخ 2020 +عکس

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، کاوشگر مریخ 2020، مریخ‌نورد در حال توسعه آژانس فضایی ایالات متحده آمریکاست که قرار است در سال 2020 میلادی توسط موشک اتلس5 ناسا به مریخ ارسال شود؛ یکی از اهداف این کاوشگر بررسی حیات میکروسکوپی در مریخ است.

ناسا که چندی پیش محل فرود مریخ‌نورد اگزومارس روی سیاره سرخ را اعلام کرده بود، اکنون با انتشار تصویری در سایت خود، محل فرود مریخ‌نورد «مریخ 2020» را دهانه «جزرو» (Jezero) تعیین کرده است.

این دهانه حدود 49 کیلومتر قطر دارد و قبلا پر از آب بوده است. نام این دهانه از یکی از شهرهای بوسنی و هرزگوین گرفته شده است که در زبان محلی به معنای دریاچه است.

کاوشگر مریخ 2020 قرار است در سال 2020 میلادی به مریخ ارسال شود؛ یکی از اهداف این پروژه جمع‌آوری نمونه و بازگشت به زمین برای مطالعه است.

توماس زوربوخن، مدیر ارشد ماموریت‌های علمی ناسا گفت: محل فرود مریخ‌نورد «مریخ 2020» در دهانه جزرو، از لحاظ زمین‌شناسی منطقه‌ای غنی است، چرا که شکل سنگ‌های آن حاوی خاطرات 3.6 میلیارد سال گذشته است که می‌تواند به طور بالقوه سوالات مهمی را راجع به تکامل سیاره‌ای و اخترفیزیک پاسخ دهد.

چرخ‌های«مریخ ۲۰۲۰» با عرض و قطر 52.5 سانتیمتر، از جنس آلومینیوم، ضخیم‌تر و بادوام‌تر از چرخ‌های مریخ نورد کنجکاوی هستند.

مجموعا 23 دوربین در این کاوشگر وجود دارد که 5 دوربین بیشتر از مریخ‌نورد کنجکاوی است؛ این اتفاق، نوید تصاویر رنگی و سه بعدی بیشتری از مریخ را می‌دهد.

مأموریتِ تاکنون نام‌گذاری‌نشدهه کاوشگر مریخ 2020 در 4 دسامبر 2012 در نشست اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا در سانفرانسیسکو توسط ناسا اعلام شد؛ در طراحی این مریخ‌نورد از طرح مریخ‌نورد کنجکاوی استفاده خواهد شد.

دلیل طراحی نزدیک به مریخ نورد کنجکاوی، کاهش خطر شکست ماموریت و صرفه جویی در بودجه و زمان توسعه است.

تصویر محل فرود مریخ 2020 را که توسط ناسا منتشر شده است در زیر مشاهده می‌کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها