عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

دولتی‌ها در مساله مسکن مانده‌اند

کارشناس مسکن در گفت و گو با جام‎جم آنلاین مطرح کرد؛

هیچ منطقی برای نرخ‌ اجاره‌بها نیست

یک کارشناس مسکن می‌گوید افزایش اجاره‌بها در شرایط کنونی دلیلی منطقی ندارد و بانیان افزایش اجاره که درواقع دلالان و البته برخی از صاحب‌خانه‌ها هستند باید پاسخگوی وارد آمدن فشار مضاعف به مردم باشند.
کد خبر: ۱۲۰۶۴۹۴
هیچ منطقی برای نرخ‌ اجاره‌بها نیست

به گزارش جام جم آنلاین ، علی نهالی کارشناس امور مسکن و قیمت و اجاره انواع آپارتمان در گفت‌وگو با جام جم آنلاین عنوان کرد: بازار مسکن بیش از یک سال و چهار ماه است که التهابی بی‌سابقه را تجربه می‌کند. ما در مدت اخیر شاهد افزایش قیمت و اجاره‌بهای بی‌سابقه‌ای بودیم. در مورد قیمت خرید، در برخی از مناطق قیمت‌ها تا مرز 160 درصد هم با افزایش مواجه شد که این اصلاً قابل‌پذیرش نیست.

نهالی تأکید کرد: قبلاً هم اشاره‌کرده بودم، افزایش قیمت‌ها تا حدی به مسائلی همچون وضعیت اقتصادی کشور و مشکلات موجود وابسته است اما بخش دیگری از آن حاصل ناکارآمدی مدیریت و البته شبکه دلالیسم در مسکن است.

این کارشناس امور مسکن گفت: یکی دیگر از دلایل افزایش اجاره‌بها به کاهش تقاضا در بازار خرید مسکن به دلیل گرانی‌های بی‌سابقه است. به همین دلیل تقاضا برای اجاره بیشتر می‌شود که البته اثرش را به‌تازگی دیده‌ایم.

وی افزود: اکنون در کشور نیاز به ساخت بیش از چهار میلیون مسکن وجود دارد، البته ارزیابی‌ها مختلف و متفاوت است. شاید ارزیابی دیگر کارشناسان عدد متفاوتی را به دست بدهد. اما اکنون کاملاً مشخص به نظر می‌رسد یکی دیگر از دلایل اصلی اجاره‌بها که درنتیجه تقاضای بیشتر برای اجاره کردن است به نیاز کلی کشور به حدود چهار و نیم میلیون مسکن برمی‌گردد.

نهالی در ادامه گفت: ساخت این تعداد مسکن مسلماً زمان زیادی می‌برد اما هرگز نباید وضعیت اجاره‌بها با توجیه مشکلات بازار مسکن به همین وضع ادامه داشته باشد.

وی در ادامه گفت: بی‌ثباتی اقتصادی و تورم از دیگر دلایل اصلی افزایش اجاره‌بها هستند. تورم، میزان عرضه مسکن و تقاضا، نرخ سود بانکی و سوددهی دیگر بخش‌های بازار، قوانین مالیاتی و ثبات اقتصادی و فضای روانی حاکم بر جامعه بر قیمت مسکن و اجاره‌بها تأثیر دارد.

این کارشناس مسکن یادآور شد: بخش دیگری از اوضاع بی‌ثباتی به تعیین سلیقه‎ای، عدم نظارت کافی بر کار بنگاه‌ها و فراموش کردن بسیاری دیگر از جنبه‎ها برمی‌گردد. کاملاً مشخص است که بخش مهمی از مبلغ اجاره‌بها همان حبابی است که در طول سال چندین بار به سراغ جنبه‌های مختلف اقتصادی می‎رود.

نهالی تصریح کرد: موضوع دیگری که با آن روبرو هستیم به خالی بودن حجم زیادی از واحدهای آپارتمانی است. باید قوانینی سخت‌گیرانه برای مالکان این واحدها در نظر گرفته شود تا با حفظ ملک خود آن‌هم بدون ساکن و سرنشین به بیشتر ملتهب شدن اوضاع کنونی مسکن کمک نکنند.

وی در پایان گفت: اکنون با مسئله حاشیه‌نشینی روبرو هستیم. این خطر احساس می‌شود که در صورت کوچ مردم به حاشیه شهرها و شکل گرفتن تقاضای بیشتر اجاره در این مناطق این بار شاهد افزایش اجاره‌بها در این مناطق باشیم. اوضاع را می‌توان در کلمه بحرانی توصیف کرد اما متأسفانه برای این بحران مدیریتی کارآمد وجود ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها