رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در مصاحبه با شبکه فرانس24:

قطعا به ترامپ تلفن زده نمی‌شود / ایران دخالتی در ماجرای امارات نداشته است

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تاکید کرد: اگر آمریکا بخواهد به هر نحوی مداخله نظامی کند، ایران برای پاسخ‌گویی محکم کاملا آماده است و آمریکایی‌ها هم خودشان این را به‌خوبی می‌دانند.
کد خبر: ۱۲۰۶۴۴۷
قطعا به ترامپ تلفن زده نمی‌شود / ایران دخالتی در ماجرای امارات نداشته است

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، سید کمال خرازی در گفتگو با شبکه خبری فرانس24 رویداد اخیر در آب‌های عمان برای تعدادی از نفتکش را مشکوک توصیف کرد و گفت: باید برای روشن شدن واقعیات تحقیق شود. در شرایط خطرناک کنونی این قبیل رویدادها ممکن است از سوی طرف سومی برای ایجاد تنش و بی‌ثباتی انجام گیرد.

وی درباره ادعای رئیس جمهور آمریکا مبنی بر آمادگی برای مذاکره با ایران نیز گفت: هدف او این است فشارهای بیشتری بر ایران وارد کند. تلفن کردن به وی هیچ فایده‌ای ندارد زیرا با کره شمالی هم به نتیجه‌ای نرسید.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به فرصت دو ماهه‌ای که ایران به اروپا برای عمل به تعهدات برجامی خود داده، تصریح کرد: امیدوارم اروپایی‌ها در این دوماه کاری بکنند تا ایران مجبور نباشد از این جلوتر برود. ما انتظار داریم اروپا به گونه‌ای عمل کند که توافق هسته‌ای حفظ شود و اقتصاد ایران بتواند کارکرد عادی خودش را داشته باشد.

تنش بین ایران و آمریکا تشدید می‌شود. وزیر امور خارجه بریتانیا تائید کرده است که از بروز جنگی اتفاقی بیم دارد. آیا ما به جنگ میان ایران و آمریکا نزدیک هستیم؟

واقعیت این است که شرایط بسیار خطرناکی وجود دارد و مهم است که همه محتاط باشیم تا از هرگونه درگیری اجتناب گردد؛ زیرابه دلیل خصومت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط آمریکا در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار گرفت و ما نیز متقابلاً سنتکام را یک سازمان تروریستی نامیدیم، اگر آن‌ها بخواهند کاری علیه ما انجام دهند، خطر درگیری وجود دارد. براین اساس شرایط خیلی حساس است و باید با دقت عمل کرد.

آیا شما می‌خواهید بگویید با توجه به اینکه از سال‌ها قبل روابط بسیار تنش آمیز بین دو کشور برقرار بوده است، در حال حاضر یکی از بازه‌های زمانی بسیار سخت و خطرناک را در طول روابط چهل سال اخیر ایران و آمریکا شاهدیم؟

البته. همواره مشخص است که آمریکا بر ایران فشار وارد کرده است، فراموش نکنیم که آن‌ها حتی یک هواپیمای مسافربری ایران را سرنگون کردند و در اوایل انقلاب در داستان تسخیر سفارتشان به ایران حمله کردند که البته هواپیما و بالگردهای آن‌ها در بیابان‌های طبس نابود گردید. دشمنی آمریکا با ایران چیز تازه‌ای نیست اما در شرایط حاضر آن‌ها فشارهای اقتصادی شدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنند و همان‌طور که خودشان هم اعلام کرده‌اند به دنبال تغییر نظام سیاسی در ایران هستند. البته در واقعیت آن‌ها به این هدف نرسیده‌اند، زیرا مردم ایران از بلوغ سیاسی بسیار بالایی برخوردار هستند و در برابر فشار آمریکا مقاومت می‌کنند.

آیا شما از یک مداخله نظامی مستقیم آمریکا بیم دارید؟ آیا در تهران در مراکز قدرت این موضوع به گونه‌ای جدی مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفته است؟

قطعا ما آماده هستیم و اگر آمریکا بخواهد به هر نحوی مداخله نظامی کند ایران برای پاسخ‌گویی محکم به اقدامات نظامی آمریکا کاملا آماده است و آمریکایی‌ها هم خودشان این مهم را به‌خوبی می‌دانند و به همین دلیل است که اعلام می‌کنند نمی‌خواهند با ایران وارد درگیری شوند.

آیا ایران آن چنانکه برخی مقامات رسمی گفته اند آماده مسدود کردن تنگه هرمز است و آیا این یک گام جدی و عملی برای شما محسوب می‌شود؟

اگر منافع ملی ایران ایجاب کند ما امکان انجام این کار را داریم. درهرصورت این به میزان صادرات نفتی ایران و تامین منافع ایران بستگی دارد.

در روزهای اخیر حادثه‌ای برای چند کشتی در بندری در امارات رخ‌ داده است و عربستانی‌ها اعلام کردند که این یک خرابکاری بوده است. آیا نگاه به سوی ایران است و آیا این ایران است که پشت این حوادث علیه نفت‌کش‌ها قرار دارد؟

رویداد مشکوکی است و باید برای روشن شدن واقعیات تحقیق شود. در شرایط خطرناک کنونی این قبیل رویدادها ممکن است از سوی طرف سومی برای ایجاد تنش و بی‌ثباتی انجام گیرد. به همین علت انتظار از همه این است که دقت کنند و تحقیق نمایند تا حقیقت روشن شود و در دام نیفتند.

بنابراین شما دست داشتن ایران در این حوادث را رد می‌کنید؟

قطعا اینطور است. مشخص است که ایران هرگز دخالتی در این ماجرا نداشته است و ارتباطی با آنچه اتفاق افتاد ندارد و لذا باید تحقیق شود تا عناصر دخیل در این حادثه معلوم شوند.

شما ازیک‌طرف سوم گفتید. به نظر شما این طرف سومی که منافعی در این ماجرا داشته باشد کیست: آمریکا، یا متحدان منطقه‌ای آن امارات یا عربستان، در این باب شما باید نظر مشخصی داشته باشید.

هنوز من اطلاعاتی دراین‌باره ندارم تا بتوانم درباره آن صحبت کنم. به همین علت است که تاکید می‌کنم باید تحقیق شود تا عناصر درگیر در این حادثه مشخص گردند.

این اواخر دولت ترامپ فشار اقتصادی زیادی را بر ایران وارد کرده است و تحریم‌های جدیدی وضع کرده است و هم‌زمان رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ، همین چند روز قبل از رهبر ایران خواست به وی تلفن کند. آیا می‌توان به این امید داشته که به کاخ سفید تلفن شود؟

قطعا این اتفاق نمی‌افتد و به وی تلفن زده نمی‌شود. فراموش نکنید رئیس جمهور ترامپ علاقه‌منداست به هر قیمت که شده با همه ملاقات کند و عکس یادگاری بگیرد و برای خودش تبلیغ کند. ما نمی‌توانیم به آمریکا اعتماد کنیم، فراموش نکنید که آن‌ها از توافق هسته‌ای خارج شدند. آن‌ها قوانین بین‌المللی را نقض کردند، زیرا این توافق هسته‌ای با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تأیید شده بود و خود آمریکایی‌ها نیز به آن رای داده بودند.

ولی چرا باید دست دراز شده وی را رد کرد و ارتباط نگرفت؟ وی قبلا این کار را با کره شمالی کرده است؛ زیرا ایران در برابر این شرایط سخت و فشارهای اقتصادی و نظامی که از آن گفتیم، شاید مطلوب باشد که پاسخ مثبت دهد و بگوید که باشد گفت‌وگو کنیم.

هدف او این است فشارهای بیشتری بر ایران وارد کند. تلفن کردن به وی هیچ فایده‌ای ندارد زیرا با کره شمالی هم به نتیجه‌ای نرسید.

آیا شما فکر می‌کنید که به طور اساسی، دونالد ترامپ یا اطرافیان وی می‌خواهند با ایران جنگ کنند؟ آیا شما عمق این اندیشه را باور دارید؟

آن‌ها می‌خواهند شرایطی را ایجاد کنند که نظام سیاسی ایران عوض شود که موفق نخواهند شد؛ همچنان که ادعا کردند که در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نظام ایران سقوط خواهد کرد و دیدیم چنین نشد و آن‌ها می‌بینند که مردم ایران با وجود همه فشارهای اقتصادی از کشور خود دفاع کرده و استقلال کشور را حفظ کرده اند.

ایران به‌تازگی اعلام کرد که تصمیماتی را در واکنش به فشارهای آمریکا اتخاذ می‌کند. شما به طور اخص اعلام کردید که از این پس ایران برای تولید آب‌سنگین و اورانیوم غنی‌شده محدودیتی قائل نمی‌شود و شما دو ماه به اروپایی‌ها بیشتر مهلت دادید تا شرایط را برای کمک به بخش‌های بانکی و نفتی ایران برای خروج از انزوا ایجاد کند. این یک ضرب‌الاجل به طور کلی است که اروپایی‌ها پیشاپیش آن را رد کرده اند. آیا شما فکر می‌کنید ممکن است در نهایت ایران نیز به نوبه خود از توافق هسته‌ای بیرون برود؟

قبل از هر چیز این حق ایران مطابق با متن توافق هسته‌ای است که در صورتی که طرف مقابل به تعهداتش عمل نکند برخی از تعهداتش را کاهش دهد، این حق بر اساس توافق هسته‌ای برای ایران به رسمیت شناخته‌شده است. این ها دو موردی هستند که می‌تواند آغازی برای این کار باشند. دو ماه به کشورهای اروپایی فرصت داده‌شده است.

متاسفانه این کشورها باوجود موضع‌گیری سیاسی در حمایت از اجرای توافق هسته‌ای، اقدام محسوسی انجام ندادند تا مشکلات بانکی و مبادلات تجاری حل شود. این دوماه زمانی است که اروپا می‌تواند اقدامی بکند. اروپا هنوز سازوکار اینستکس را عملیاتی نکرده است. امیدوارم اروپایی‌ها در این دوماه کاری بکنند تا ایران مجبور نباشد از این جلوتر برود. البته بی شک این بدان معنا نیست که ما می‌خواهیم از توافق هسته‌ای خارج شویم بلکه برعکس از یک حق مصرح در توافق هسته‌ای حکایت دارد. ما انتظار داریم اروپا به گونه‌ای عمل کند که توافق هسته‌ای حفظ شود و اقتصاد ایران بتواند کارکرد عادی خودش را داشته باشد.

ولی اگر در پایان این شصت روز خواسته‌های ایران برآورده نشود، آیا ایران از توافق هسته‌ای خارج می‌شود؟

نخیر. ایران تمهیدات دیگری را اتخاذ خواهد کرد که بر اساس آن از اجرای برخی تعهدات دیگرش کاسته می‌شود. این به معنی خروج از توافق هسته‌ای نیست.

شما از اروپایی‌ها ناامید هستید. وزیر امور خارجه فرانسه از «واکنش بد» تهران انتقاد کرده است و از شما دعوت کرد بلوغ سیاسی خود را نشان دهید و به اثبات برسانید. آیا شما اساسا فکر می‌کنید اروپایی‌ها که می‌گویند می‌خواهند از توافق حمایت کنند و آن را نجات دهند، در نهایت به اینجا رسیده اند که این توافق نمی‌تواند ادامه حیات دهد بی‌آنکه این موضوع را به زبان بیاورند؟

بله در واقع، ما از رفتار اروپایی‌ها ناامید شده‌ایم. ما انتظار داشتیم که کشورهای اروپایی صادقانه به تعهداتی که در قالب توافق هسته‌ای پذیرفته اند، عمل کنند و در این راه تلاش کنند؛ اما چند سالی از توافق هسته‌ای می‌گذرد و می‌بینیم که روابط بانکی برقرار نشده است، روابط تجاری بین ایران و اروپا برقرار نشده است و در نتیجه، این وضع ناامیدی زیادی در ایران ایجاد کرده است. آنچه ما می‌خواهیم و انتظار داریم این است که اروپا با اقدامات جدیدی این تاخیر را جبران کند.

برای این کار دیر نیست؟ فکر می‌کنید آیا هنوز زمانی برای اروپا وجود دارد؟

نخیر، بی شک هنوز برای اروپا زمان وجود دارد که اقدامی محسوس انجام دهد و گام اول این است که اینستکس عملیاتی شود. در واقع این سازوکاری است که اجازه می‌دهد روابط تجاری ایران و اروپا تا حدی برقرار شود.

آخرین سوال، این خبر را دریافت کردیم که یک کارمند زن ایرانی شورای بریتانیا در ایران به جرم جاسوسی به ده سال حبس محکوم شده است. موارد تنش آمیز زیادی بین تهران و اروپا وجود دارد. آیا این یک پیامی برای اروپایی هاست؟

نه اصلا این طور نیست. به طور طبیعی هر کشوری در قبال شهروندانش اگر جرمی از جمله جاسوسی مرتکب شوند از حقوقی برخوردار است و می‌تواند آنها را تحت پیگرد قرار دهد. فعلا این پرونده‌ نزد دادگاه مفتوح است تا میزان محکومیت وی تعیین شود. تاکید می‌کنم این حقوق عادی هر کشوری است. در فرانسه هم اگر ببینید یک نفر برای یک قدرت خارجی کار می‌کند شما هم قطعا وی را بازداشت می‌کنید. این حقوق هر کشوری است و ما انتظار داریم دیگران در حقوق داخلی ایران مداخله نکنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها