یک متخصص تغذیه در خصوص تغذیه روزه داران در ماه مبارک رمضان، و اهمیت مصرف میوه و سبزیجات، توضیحاتی ارائه داد.
کد خبر: ۱۲۰۵۶۶۷

روزه داران در فاصله افطار تا سحر از مصرف میوه غافل نشوند

به گزارش جام جم آنلاین از مهر ، محمدعلی کشاورز در خصوص تغذیه سالم در ماه مبارک رمضان، گفت: افراد روزه دار باید در وعده‌های سحر و افطار تعادل را رعایت کرده و از پرخوری پرهیز کنند. در این میان تنها جوانان و نوجوانان به دلیل در سن رشد بودن می‌توانند همراه با وعده افطار، شام نیز میل کنند.

وی افزود: اما افراد بزرگسال بهتر است افطار خود را با مایعات گرم از جمله شیر و چای باز کرده و به جای صرف وعده شام، از غذاهای سبک همچون سوپ، آش و لقمه‌ها استفاده کنند و در صورت تمایل به صرف شام، حتماً چندین ساعت پس از افطار مصرف شود.

این متخصص تغذیه با تاکید بر مصرف سبزیجات اظهار داشت: بهتر است در این ایام از آش و سوپ‌های سبزیجات استفاده شود چرا که سبزیجات به دلیل داشتن پتاسیم موجب نشاط و سرحالی روزه داران در طول روز می‌شود.

کشاورز در خصوص مصرف زولبیا و بامیه نیز توضیح داد: حلوا و شیرینی ‌هایی همچون زولبیا و بامیه به دلیل سنگین بودن به بدن آسیب می‌زنند و باید به صورت بسیار مختصر مصرف شود. بهتر است روزه داران به جای استفاده از این شیرینی‌ها، از خرما که بهترین ماده قندی مناسب افطار است، استفاده کنند. خرما نیز به دلیل داشتن املاح و ویتامین بهترین ماده قندی برای افطار است.

وی تاکید کرد: روزه داران سعی کنند بعد از افطار به جای صرف وعده‌های سنگین غذایی، حتماً میوه مصرف کنند. مصرف میوه به دلیل داشتن املاح، نمک و الکترونیک‌های لازم برای بدن، ضروری است.

کشاورز با بیان اینکه بعضی به اشتباه در ماه رمضان تصور می‌کنند که سه تا ۵ کیلو وزن کم کرده‌اند، توضیح داد: این یک تصور غلط و کاهش وزن کاذب است که به دلیل کاهش آب و قند ذخیره شده در کبد، وزن بدن کاهش می‌یابد. این در حالی است که چندین هفته پس از ماه رمضان این وزن دوباره باز می‌گردد.

وی با اشاره بر لزوم پرهیز از پرخوری تاکید کرد: متأسفانه بسیاری از افراد در ماه رمضان چاق شده و چربی خون آنها بالا می‌رود که دلیل این امر پرخوری و عدم صرفه‌جویی در استفاده از مواد قندی است. در نتیجه توصیه می‌شود هموطنان در مصرف این مواد توجه داشته و بیش‌تر از خرما استفاده کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها