یک استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

به باد دادن سرمایه های کشور توسط غرب‌گرایان در ماجرای مهاجران افغانستانی

یک استاد دانشگاه تهران تهدید به اخراج مهاجران افغاستانی را برای اروپایی‌ها جوک و طنز دانست و اظهار کرد: غربی‌ها پیش از ما شرق‌شناسی کرده‌اند و می‌دانند ارتباط ما با افغانستان چه مقدار است.
کد خبر: ۱۲۰۵۶۶۳
به باد دادن سرمایه های کشور توسط غرب‌گرایان در ماجرای مهاجران افغانستانی

ابراهیم فیاض استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در واکنش به اظهارات عراقچی در خصوص امکان اخراج افغانستانی‌ها از ایران اظهار کرد: وقتی انسان یک اشتباهی می‌کند اگر بفهمد اشتباه کرده خوب است ولی اگر نفهمد برای توجیه اشتباه قبلی اشتباه دیگری را مرتکب می‌شود الآن هم دولتی‌ها در جریان غرب‌گرای شدیدی که داشتند شکست‌خورده‌اند و به همین دلیل این حرف‌ها را می‌زنند.

فیاض ادامه داد: آقای روحانی در سخنرانی بعد از برجام با حالت حماسی می‌گفت ساختمان تحریم‌ها شکسته شد و هنوز هم به‌جای اینکه بگوید اشتباه کردم مدعی است که ما کار درست را انجام دادیم، وقتی یک چنین ساختار تفکری در دولت وجود دارد که محور همه آن غرب است و تهدیدی هم که می‌کند غرب محور است یعنی درکی از جداناپذیر بودند عراق و افغانستان از ایران چه در بعد امنیتی و چه در بعد اقتصادی و غیره ندارد.

وی با تاکید براینکه در طول تاریخ اگر کوچک‌ترین تهدید امنیتی، عقب‌ماندگی و پیشرفتی برای افغانستان و عراق بوده همیشه برای ما هم بوده است خاطرنشان کرد: ایران نمی‌تواند پیشرفت کند مگر با افغانستان و عراق و در درجه‌دوم با پاکستان اما مشکل این است که ساختار ذهنی دولتی‌ها بسیار عقب‌مانده و غرب‌گرای شکست‌خورده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: دولتی‌ها همیشه نسبت به غرب تصور تسلیم محور داشتند و هنوز هم نمی‌خواهند بفهمند که غرب فقط زبان زور می‌فهمد و هیچ‌گاه نسبت به ما مانند یک آدم پیشرفته و قابل‌احترام نگاه نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه غربی‌ها چندین سال‌ ایران را در مذاکرات هسته‌ای سرکار گذاشتند اظهار کرد: حالا آمریکا به‌جای خودش ولی در شرایطی که اروپایی‌ها هم یک سال تمام دیگر ما را سرکار گذاشتند خنده‌آور است که بعد از این همه وقت حالا که می‌خواهند آن‌ها را تهدید کنند رئیس‌جمهور ما بگوید ما داریم خرج مبارزه با مواد مخدر را می‌دهیم و حالا هم می‌توانیم مواد مخدر را آزاد کنیم تا به سمت اروپا بیاید.

فیاض در بخش دیگری از این گفت‌وگو تهدید به اخراج افغانستانی را برای اروپایی‌ها جک و طنز دانست و اظهار کرد: غربی‌ها پیش از ما شرق‌شناسی کرده‌اند و می‌دانند ارتباط ما با افغانستان چه مقدار است، الآن بزرگ‌ترین کشوری که به زبان فارسی صحبت می‌کند بعد از ایران افغانستان است و اندیشه‌های بزرگ اسلامی مانند خرازمی و ابوعلی سینا متعلق به منطقه خراسان بزرگ هستند و به دلیل آگاهی به این مسائل خیلی بیشتر از ما این تهدید قابلیت انجام ندارد.

وی ادامه داد: اگر از حوزه تاریخی نگاه کنیم بعد حمله مغول تفکر اسلامی و بعد حمله اسکندر تمدن ایرانی از همین خراسان بزرگ شروع می‌شود و بزرگان بسیاری مانند مولوی و ابوعلی سینا متعلق به بلخ و خوارزمی متعلق به خوارزم هستند که همه جزئی از خراسان بزرگ محسوب می‌شوند اما وقتی این ظرفیت‌ها درک نمی‌شود عربستان سعی می‌کند تاجیکستان را از ما دور کند تا به عضویت ما در شانگهای رای منفی بدهد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه اکنون ملی‌گراهای افغانستان که خیلی از آن‌ها سکولار و آمریکای هستند بشدت شروع به تکرار حرف‌های آقای عراقچی می‌کنند و سعی دارند نفوذ ما را در افغانستان کم کنند اظهار کرد: به اینها بهانه داده شد تا شعارهای که متأسفانه مدت‌ها علیه ما داده‌ می‌شد را از سربگیرند و این نشان‌دهنده نفهمیدن درنتیجه غرب‌گرای است، غرب‌گرای هم به معنای ذلت، نکبت، جهالت و عقب‌ما‌ندگی است.

وی با تاکید براینکه فقط تهدید نظامی و امنیتی غربی‌ها را می‌ترساند خاطرنشان کرد: الآن غربی‌ها و مخصوصاً آمریکایی‌ها در یک چالش امنیتی شدید گرفتار شده‌اند و دلیل اینکه دیگر جلسه‌های آن‌ها به‌جای کاخ سفید و غیره در CIA برگزار می‌شود هم همین مساله است.

فیاض با بیان اینکه آمریکای‌ها الان در یک تله امنیتی عظیمی افتاده‌‌اند اظهار کرد: بعد از تحریم‌های اخیر هرلحظه که می‌گذرد چالش امنیتی آن‌ها بیشتر می‌شود و در خلیج‌فارس و منطقه غرب آسیا ناامنی آن‌ها خودبه‌خود در حال اوج گرفتن است.

وی ادامه داد: با وجود اینکه ایران به دنبال جنگ نظامی نیست، فروپاشی امنیتی آمریکای‌ها در تمام خاورمیانه مانند عراق،‌ سوریه، یمن و حتی عربستان جدی است و الآن تمام مردم منطقه از آمریکا متنفر هستند از طرف دیگر مشکلات مالی این کشور هم وجود دارد و اعلام‌شده که بدهکاری مالی آمریکا در حال رسیدن به تولید ناخالص جهانی است.

وی با بیان اینکه اگر ما توانستیم از بحران اقتصادی سال 2008 نجات پیدا کنیم به دلیل جدای سیستم اقتصادی ما از سیستم اقتصادی آمریکا بود خاطرنشان کرد: الآن پشتوانه اقتصاد آمریکا وهم و خیال قدرت نظامی این کشور است که باوجود تهدید چین و روسیه در بعد نظامی بشدت در ذهن مردم دنیا کاهش پیداکرده اما چون این دولت غرب‌گرا و کلاً عقب‌مانده است درنهایت به اینجا می‌رسند که معاون وزیر امور خارجه همین آدمی که این مقدار در مذاکرات برجام بوده این مقدار جاهلانه حرف بزند.

فیاض تاکید کرد: دولتی‌ها در حالی هنوز از هیمنه آمریکا می‌ترسند که وحشت آن‌ها از ما بیشتر است و به همین دلیل است که بلافاصله پیام می‌دهند ما به دنبال جنگ با ایران نیستیم ولی متأسفانه این دولت حتی عظمت و قدرت ایران را هم درک نمی‌کند و مثلاً آقای ظریف در دانشگاه تهران می‌گوید آمریکایی‌ها بمب‌های دارد که اگر بیندازد ایران را چنان می‌کند.

وی ادامه داد: این‌ها آن‌قدر درک ندارند که مقایسه کنند در زمان جنگ که وضع ما بسیار بدتر بود و آمریکای‌ها قدرت مطلق در خلیج‌فارس بودند وقتی نیروهای ایرانی را می‌گرفتند آن‌طوری که یکی از بچه‌های بوشهر که بعداً شهید شد تعریف می‌کرد با وحشت آنها را می‌زدند، الآن که ما در خلیج‌فارس قدرتمند هستیم و ملت‌های بشدت بیدار شده‌اند بزرگ‌ترین مشکل آمریکایی‌ها هستند؛ کی در یمن و فلسطین چنین مقاومتی می‌شد و کی فلسطینی‌ها می‌توانستند اسرائیلی‌ها را مجبور به آتش‌بس کنند؟

این استاد دانشگاه با تاکید براینکه اوضاع اقتصادی آمریکا بسیار خراب است خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد دلار که امروز 62 درصد اقتصاد جهان را در دست دارد فروبپاشد یورو که حدود 22 تا 30 درصد اقتصاد جهانی را در اختیار دارد هم فرو خواهد پاشید و خیلی‌ها معتقدند بحران اقتصادی پیش‌رو بسیار بیشتر از سال 2008 خواهد بود؛ در این شرایط ما باید اقتصاد خود را از اقتصاد جهانی دور کنیم و شاید این توفیق اجباری است که خدا برای ما ایجاد کرده تا تحریم‌ها موجب شود از اقتصاد جهانی جدا شویم چون فروپاشی آن‌ها این بار بسیار وحشتناک‌تر از قبل خواهد بود.

وی با تاکید براینکه اکنون از آمریکا چیزی جز جنازه‌ای بدبو نامند که سعی دارند با سروصدا بگویند زنده است خاطرنشان کرد: در این شرایط فردی که عقلش کار نمی‌کند، موضوعات درون تمدنی را مطرح می‌کند و بچه‌های گردان فاطمیون و غیره را که از افغانستان، پاکستان و عراق هستند خطاب قرار می‌دهد.

فیاض ادامه داد: در حالی که خود آمریکایی‌ها می‌گویند الآن ایران 200 هزار نیروی رزمنده از همین کشورها دارد و این نیروها بزرگ‌ترین دشمنان آنها هستند ولی وقتی درک کافی وجود ندارد نقطه قوت ما را در برابر کسانی که خودشان در حال اضمحلال هستند به شکل تهدید برای ما مطرح می‌کنند.

وی در پایان موضوع امکان اخراج افغانی‌ها از ایران بشدت برای کشور عقب‌گرد درون تمدنی دانست و خاطرنشان کرد: این درحالی‌ است که بشدت در حال رشد آن هستیم و این نشان می‌دهد طرز فکر این دولت بشدت پائین است و درکی نسبت به مسائل وجود ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها