یک کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

اقدام برجام ایران مهلتی جدید برای اروپا

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید براینکه در شرایط فعلی اقدام برجامی ایران را می‌توان به عنوان یک مهلت جدید به اروپای‌ها دانست اظهار کرد: با این حال با توجه به عملکرد اروپا در خصوص برجام مخصوصا در یکسال اخیر انتظار نمی‌رود آنها در اجرای مفاد برجام همراهی داشته باشند.
کد خبر: ۱۲۰۵۲۳۵
اقدام برجام ایران مهلتی جدید برای اروپا

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص اقدام برجامی ایران با بیان اینکه مردم کشور انتظار داشتند دولت خیلی زودتر، قاطع‌تر و گسترده‌تر نسبت به اقدام آمریکایی‌ها در نقض برجام واکنش نشان می‌داد اظهار کرد:‌ خروج آمریکا از برجام مساله‌ای است که باید در خصوص آن واکنش نشان می‌دادیم.

قنادباشی با تاکید براینکه‌ همسوی، همکاری و فریبکاری اروپای‌ها با آمریکا از دیگر موضوعاتی بود که نفرت و خشم مردم ما را برانگیخته بود اظهار کرد: به همین دلیل به نظر مردم واکنش‌های دولت باید خیلی قاطع‌‌تر، جدی‌تر و گسترده‌تر می‌بود و به صورت یک هشدار جدی‌تر برعلیه دنیای غرب مورد استفاده قرار می‌گرفت.

وی خاطرنشان کرد: در حالی اکنون یک فرصت دو ماهه به کشورهای اروپای برای همراه شدن داده شده که ما در یکسال گذشته شاهد بودیم که این کشورها حتی مهلت‌های را که خودشان تعیین کرده بودند رعایت نکردند، مثلا قرار بود در ژانویه 2019 موانع بانکی را بردارند ولی برنداشتند و همینطور انواع راه‌های را که برای برداشتن موانع بانکی پیشنهاد داده بودند تحقق پیدا نکرده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید براینکه در شرایط فعلی اقدام برجامی ایران را می‌توان به عنوان یک مهلت جدید به اروپای‌ها دانست اظهار کرد: با این حال با توجه به عملکرد اروپا در خصوص برجام مخصوصا در یکسال اخیر انتظار نمی‌رود آنها در اجرای مفاد برجام همراهی داشته باشند.

وی ادامه داد:‌ در شرایطی که اعمال آمریکای‌ها به سفارش محافل صهیونیستی است و خود آنها دخالت زیادی در آن ندارند ولی اروپای‌ها این توانای را داشتند که در مورد برجام بهتر عمل کنند با این حال خصومت‌ورزی دولت‌های اروپای اجازه این کار را به آنها نداد.

قنادباشی با بیان اینکه ما الان با دولت‌های متجاوزی غربی روبرو هستیم که سابقه استعماری زیادی در دنیا دارند خاطرنشان کرد: هر کدام از دولت‌های آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان پرونده‌های بسیار تاریکی در برخورد با ملت‌ها دارند و دستشان آغشته به خون بسیاری از ملت‌هاست و لذا از این کشورها هیچ انتظاری نیست که به یک توافقنامه بین‌المللی تمکین کنند.

وی شکستن برجام به عنوان یک پیمان بین‌المللی که مورد تائید سازمان ملل هم قرار گرفته را به معنای رواج بی‌بند و باری و هرج و مرج در جهان دانست که پیامدهای بسیار خطرناک برای دنیا دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در بخش دیگری از این گفت‌وگو راجع به تهدیداتی آمریکایی‌ها علیه ایران اظهار کرد: واقعیت این است که آنها الان نسبت به موقعیت خود در خلیج فارس بسیار نگران هستند که ما دیگر امنیت آنها را تامین نکنیم و گروه‌های تروریستی به مخازن نفت آمریکا و همپیمانان آنها در خلیج فارس آسیب‌ بزنند.

وی با تاکید براینکه ایران در منطقه غرب آسیا یک نقش ضدتروریستی دارد و در طی 10 سال گذشته بشدت در سوریه و عراق با داعش برخورد کرده‌ است خاطرنشان کرد: ما اگر این نقش خود را متوقف کنیم تروریست‌ها تا اروپا خواهند رفت.

قنادباشی در واکنش به حضور ناوهای آمریکا در خلیج فارس اظهار کرد: اینکه آنها ناوهای خود را وارد خلیج فارس کرده‌اند هیچ گاه به معنای تهاجم به ایران نیست بلکه به معنای ترس و نگرانی از منافع خودشان در منطقه است و از این مساله دارند که با عمل نکردن ایران به نقش ضدتروریستی خود در منطقه، منافع بسیار آسیب‌پذیر آمریکا و متحدان آن در منطقه به خطر افتد.

وی با اشاره به حضور 20 سال آمریکایی‌ها در افغانستان خاطرنشان کرد: با این حال آنها نمی‌توانند منافع خود را تامین کنند و جلوی حرکت‌های تروریستی را بگیرند؛ آمریکای‌ها در تنگه باب‌المندب از مبارزه با دزدان دریای عاجز هستند و به همین شکل در منطقه مهم نفت خیر خلیج فارس هم ناتوان هستند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه آمریکای‌ها سعی دارند با توسل به ناو هواپیمابر چهره‌ ترسناکی از خود نشان دهند خاطرنشان کرد: این اقدام در حالی که اتفاقا چنین ناوی می‌تواند هدف بسیار خوبی باشد و همیشه ارتش‌های منظم در برابر حرکت‌های چریکی و خرابکارانه بیشترین آسیب‌پذیری را دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها