صداوسیما؛ سرباز انقلاب در نبردشناختی
محمدحسن زورق کارشناس مدیریت استراتژیک در گفت و گویی تبیین کرد

صداوسیما؛ سرباز انقلاب در نبردشناختی

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

جنگ روانی بیشتر از خود تحریم‌ها تعیین‌کننده است

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران اظهار کرد: جنگ روانی بیشتر از خود تحریم‌ها تعیین‌کننده است و باید بتوانیم با آرامش از تنش‌ها بکاهیم.
کد خبر: ۱۲۰۴۸۳۴
جنگ روانی بیشتر از خود تحریم‌ها تعیین‌کننده است

عباس سلیمی نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین با بیان اینکه عوامل مختلفی در به وجود آمدن شرایط اقتصادی کنونی دخیل هستند اظهار کرد: قطعاً آمریکایی‌ها شرایط ویژه‌ای را برای ما رقم‌زده‌، روندی را پی‌گرفته‌ و کار را به‌جای رسانده‌ که بتوانند شرایط سخت تحریمی را بر ما اعمال کنند.

سلیمی نمین با تأکید بر اینکه دور زدن شرایط فعلی نیاز به چندین عامل دارد خاطرنشان کرد: اولین عامل آن عزم و اراده نیروهای اجرای کشور برای سخت‌کوشی و تلاش فوق‌العاده است که طبعاً در این زمینه ایراداتی را هم شاهد هستیم اما برای جبران این ایرادات بیش از هر زمان نیاز به اتحاد و یکپارچگی داریم.

وی با بیان اینکه جریان مقابل دولت هم درزمینه‌ دور زدن تحریم‌ها دارای ایراداتی است و قطعاً باید شرایط را مدنظر قرار دهد خاطرنشان کرد: همان‌گونه که بارها رهبری تأکید کرده‌اند جریانات مقابل دولت نباید خیلی کنار گود بایستند و ضعف‌های دولت را به رخ بکشند تا دولت هم در موضع مقابل انرژی‌ها و توان ما را به بیراه بکشاند.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران خاطرنشان کرد: بعضی‌ها در درون دولت تمایل جدی بر دامن زدن به تقابل‌های داخلی دارند که خیلی وارد دلیل آن نمی‌شوم بااین‌حال به نظر مسلماً این پدیده قابل رصد است و برای برخی در داخل دولت بهترین شرایط این است که در سایه‌سار درگیری‌های داخلی قرار بگیرند و به همین دلیل نباید شرایط دلخواه را برای آن‌ها فراهم کرد.

وی با تأکید بر اینکه ایرادات درستی به دولت وارد است و فرصت‌ هم برای طرح آن در اختیار خواهد بود خاطرنشان کرد: الآن باید سعی کنیم همه امکانات کشور را در مسیر خنثی کردن فشارهای دشمن قرار دهیم.

سلیمی نمین اظهار کرد: همگی قبول داریم که آمریکایی‌ها در حال انجام خباثت هستند و اروپایی‌ها هم از ترس برخوردهای آمریکا بدعهدی می‌کنند البته کشوری مانند انگلیس خباثت‌های جدی را در راستای سیاست‌های آمریکا پیگیری می‌کند و حساب آن‌ها را باید از اروپایی‌ها به‌طور کل جدا کرد.

وی با تأکید بر اینکه عمده کشورهای اروپای از خوف واکنش‌های آمریکا تا حالا حاضر نشده‌اند اقدام مؤثری را در چارچوب برجام انجام دهند خاطرنشان کرد: اگر این مسئله را قبول داشته باشیم، برای اینکه بتوانیم متکی به منابع داخلی باشیم باید همه دست‌به‌دست همدیگر بدهیم و همه‌کسانی که دارای امکاناتی هستند و می‌توانند نقطه اتکاهای ما را در داخل کشور تقویت کنند باید به میدان بیایند و از این کار دریغ نکنند.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران ادامه داد: خوشبختانه در حال حاضر ستاد اجرای فرمان امام، بنیاد مستضعفین، بنیاد علوی و غیره بسیج شده و در حال انجام کارهای مؤثری برای برداشتن فشارها از طبقات محروم جامعه هستند، چون با تحریم قطعاً بیشترین فشار به طبقات کم برخوردار وارد می‌شود و طرح‌های که درزمینه اشتغال‌زائی و برخی کمک‌های نقدی از سوی این نهادها انجام می‌شود طبیعتاً مقداری التهابات جامعه را کم می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه در شرایط کنونی همه امکانات دشمن علیه مردم ایران بسیج شده است خاطرنشان کرد: به‌ویژه برخی از اقدامات جنگ روانی را در راستای تخصص انگلیسی‌ها می‌دانم و فکر می‌کنم انگلیسی‌ها بشدت فعال‌شده‌اند تا بتوانند در این شرایط فشار را برما تحمیل کنند؛ برخی از بحث‌های که این روزها ذهن جامعه را مخدوش می‌کند و یا نیروهای فعال جامعه را به خود معطوف می‌دارد در حوزه تخصصی انگلیسی‌ها در ایجاد اختلافات داخلی و استفاده از عناصر نفوذ در اقشار مختلف است.

سلیمی نمین ادامه داد: قطعاً برخی از عناصر دشمن برای نقش‌آفرینی به دولت و بعضی‌ها هم برای ایجاد عداوت به جناح مقابل نزدیک خواهند شد به همین دلیل باید بشدت مراقب این معنا بود و این‌گونه نیست که عناصر نفوذی فقط در یک جریان باشند چون به تنهای در یک جریان نمی‌توانند مسئله را به یک مشکل جدی تبدیل کنند.

وی با بیان اینکه عناصر نفوذی در یک جریان باید بتوانند قائله‌ای در برابر جریان مقابل ایجاد کنند خاطرنشان کرد: قطعاً عناصر نفوذ باید تعارضات متقابل ایجاد کنند تا بتوانند به اهداف خود نزدیک شوند، بااین‌حال من فکر می‌کنم به سهولت می‌شود از کنار مسائل اختلافی عبور کرد و برخلاف آن چیزی که دشمن می‌خواهد نتیجه به دست آورد.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران تأکید کرد: یکی از دلایلی که امروز بعضی از بحث‌های دیگر مانند مذاکره مطرح می‌شود یا اینکه به شکل ظاهری گفته می‌شود راهی برای تأمین غذا و دارو توسط اروپا ایجاد خواهد شد و البته هنوز چیزی عاید نشده به این دلیل است که دشمن می‌داند این تحریم‌ها خیلی راه به‌جای نخواهد برد و این‌ها نشان دادن هویج است چون اگر واقعاً تحریم به‌زعم آن‌ها مؤثر بود چنین علائمی از خود نشان نمی‌دادند که اگر مقداری عدول کنید حاضر هستند در بعضی از زمینه‌ها تحریم‌ها را دور بزنند یا برخی فراغت‌های را برای ما ایجاد کنند.

وی با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها هم اعتقاد چندانی به اینکه در درازمدت تحریم بتواند کاری انجام دهد ندارد خاطرنشان کرد: البته تحریم‌ها در کوتاه‌مدت می‌تواند عاملی برای جنگ روانی باشد همان‌طور که وقتی آن را اعلام کردند نوسانات در جامعه خیلی بیشتر بود اما زمانی که تحریم‌ها به اجرا درآمد نوسانات خیلی زیادی نداشتیم و این نشان می‌دهد جنگ روانی بیشتر از خود تحریم‌ها تعیین‌کننده است و باید بتوانیم با آرامش از تنش‌ها بکاهیم.

سلیمی نمین با تأکید بر اینکه هرچقدر جامعه تنش کمتر داشته باشد اثرات جنگ روانی قطعاً محدودتر خواهد بود خاطرنشان کرد: اگر جامعه التهاب داشته باشد آمادگی بیشتری برای جنگ روانی خواهد داشت، به همین دلیل قطعاً باید از تنش‌های بیهوده و دعواهای حزبی و گروهی کاست و به جامعه آرامش داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها