در جلسه پرحاشیه نقد و بررسی برنامه عصر جدید مطرح شد؛

عصر جدید، جهشی نوین در حوزه سرگرمی

جلسه نقد و بررسی برنامه «عصر جدید» شب گذشته در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با حضور عوامل این برنامه عصر سیدبشیر حسینی، احسان علیخانی و آریا عظیمی نژاد برگزار شد.
کد خبر: ۱۲۰۴۴۶۶
عصر جدید، جهشی نوین در حوزه سرگرمی

به گزارش خبرنگار جام‌جم آنلاین، جلسه نقد و بررسی برنامه «عصر جدید» شب گذشته در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به همت انجمن علمی دانشجویی علوم ارتباطات این دانشگاه با حضور عوامل برنامه عصر جدید شامل سید بشیر حسینی، احسان علیخانی و آریا عظیمی نژاد و همچنین دکتر اعظم راودراد و دکتر عبدالله بیچرانلو از از اعضای هیئت‌علمی دانشکده علوم اجتماعی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم دکتر راودراد با تأکید بر اینکه نمی‌توان بدون دیدن کلیت تلویزیون درباره برنامه‌ عصر جدید صحبت کرد ادامه داد: عصر جدید برنامه‌ای است در بدنه تلویزیون و هر نقدی که به تلویزیون وارد است به این برنامه هم وارد خواهد شد.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران گفتمان مسلط در تلویزیون را گفتمان "می‌خوای بخواه نمی‌خواهی نخواه" خواند و خاطرنشان کرد: در این گفتمان چندان ذائقه، سلیقه و دغدغه مردم موردتوجه نیست و تا وقتی‌که ما مخاطب کمی که مدنظر داریم را داشته باشیم کافی است.

وی در خصوص مشخصه‌های گفتمان "می‌خوای بخواه نمی‌خواهی نخواه" اظهار کرد: در این گفتمان برخی گزارش‌های خبری موجب بی‌اعتمادی مخاطب می شود در برنامه‌های مذهبی مسائل نقلی بر مسائل عقلی ارجحیت دارد که این ظاهرگرای موجب دین‌گریزی می‌شود و همچنین از طرف دیگر سلطه غم و اندوه در برنامه‌های تلویزیون و کمبود برنامه‌های شاد موجب ریزش مخاطب است.

عصر جدید عنوان درستی برای تلویزیون

در ادامه برنامه دکتر بیچرانلو عصر جدید را عنوان درستی برای تلویزیونی دانست که در دهه 80 دیده نشده و در دهه 90 می‌خواهد مخاطب خود را بازگرداند و بابیان اینکه تلویزیون در رویکرد جدید از پروپاگاندا در حال بازگشتن به برنامه‌های سرگرمی است اظهار کرد: در این شرایط من عصر جدید را برنامه‌ موفقی می‌دانم که تلاش شده ایرانیزه شود و من اگر جای مدیران تلویزیون بودم از عوامل این برنامه تقدیر می‌کردم.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه پس‌زمینه تلویزیون را مصداق شتر، گاو، پلنگ دانست و اظهار کرد: تلویزیون در این فضای شتر، گاو، پلنگ ازیک‌طرف به دنبال پروپاگانداست و از طرف دیگر سرگرمی مردم را دنبال می‌کند.

وی بابیان اینکه مدیران تلویزیون تازه در دهه 90 فهمیده‌اند که تلویزیون داشتن به چه معناست خاطرنشان کرد: بااین‌حال آقای علیخانی برنامه تلویزیونی ساختن را بلد است و به همین دلیل است که در برنامه‌های موفق است.

علیخانی: از نقد عصر جدید در دانشگاه خوشحالم

در ادامه مراسم احسان علیخانی در سخنانی کوتاه اظهار کرد: اینکه ساحت دانشگاه پذیرفته است در مورد برنامه تلویزیونی عصر جدید جلسه نقد برگزار کند ازنظر من بسیار ارزشمند است و خوشحال هستم چون بسیاری از برنامه‌ها هست که اصلاً ارزش یک نقد کوچک را هم ندارد.

سید بشیر حسینی: دانشکده علوم اجتماعی نفتی در حال کلی‌گوئی

در ادامه سید بشیر حسینی طی سخنانی با یادآوری سابقه تحصیل و تدریس خود در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران اظهار کرد: دانشکده علوم اجتماعی به‌جای اینکه نقش مادری داشته باشد با چهره‌ای گرفته نقش نامادری را بازی می‌کند.

حسینی دانشکده علوم اجتماعی را بی‌مساله و بی‌خاصیت دانست که اساتید آن پرداختن به مشکلات روز را کسر شأن خود می‌دانند و ادامه داد: این در حالی است که من اگر دانشگاهی هستم باید مسئله را از مردم بگیریم، جواب را در دانشگاه پیدا کنم و دوباره به مردم بازگردانم اما اساتید دانشگاه در اتاق‌های دربسته نشسته‌اند و حرف‌های کلی می‌زنند که ده سال پیش می‌شد آن‌ها را زد و ده سال آینده می‌توان آن‌ها را گفت.

وی تأکید کرد: کلی‌گوئی بدیهیات وظیفه دانشگاه نیست و دانشگاه نفتی است این‌گونه شده است.

هنوز استعدادهای بسیاری در کشور کشف نشده اند

راورراد اظهار کرد: معرفی استعدادهای جدید در برنامه عصر جدید علاوه بر اینکه نقطه قوت این برنامه است جرم تلویزیون را هم نشان می‌دهد چون انسان می‌گوید این استعدادها کجا بوده‌اند و چرا الآن باید این پرده محدودیت‌ها در صداوسیما کنار برود تا این استعدادها دیده شود.

وی ادامه داد: هنوز استعدادهای زیادی در کشور وجود دارد که با محدودیت‌های رسانه دیده نمی‌شود، این استعدادها از متن در حاشیه‌ جامعه بودند که الآن به متن آمده‌اند و به شکل سرگرمی در حال دیده شدن هستند و این تغییر دیدگاه تلویزیون هم نتیجه قدرت مخاطب است.

این استاد دانشگاه مشخص نبود معنای استعداد را موجب سردرگمی مخاطب برنامه عصر جدید دانست و ادامه داد: در مورد کپی بودن برنامه عصر جدید، هرچند شکل و فرم قابل کپی کردن است محتوای و نظرات داوران قابل کپی کردن نیست و این مهم‌ترین بخش‌های برنامه‌ است که تکراری نیست.

وی تأکید کرد: جُنگ‌های مانند عصر جدید نیاز مخاطب تلویزیون به سرگرمی بود که موجب بازگشت بخشی از مخاطب رسانه است و یک ویژگی مهم آن اضافه شدن نگرش به دیدگاه‌های انتقادی در تلویزیون است و درمجموع این تغییرات محدود در تلویزیون نشان می‌دهد مخاطب امروز، مخاطب دست‌وپابسته قبلی نیست و می‌تواند موجب تغییر دیدگاه تلویزیون شوند که عصر جدید هم نشان دهند این تغییر دیدگاه‌ها در مواضع قبلی تلویزیون است.

علیخانی: لطفاً بی‌رحمانه درباره برنامه عصر جدید سؤال کنید

در ادامه این برنامه احسان علیخانی اظهار کرد: اینکه امروز باافتخار اینجا هستم برای نقد برنامه عصر جدید است، من نه کارمند، نه مسئول و نه تصمیم‌ساز در تلویزیون هستم و به همین دلیل تقاضا چون نمی‌توانم از طرف تلویزیون جواب دهم، تکرار مکررات را از من نپرسید.

علیخانی بابیان اینکه لطفاً بی‌رحمانه درباره برنامه عصر جدید سؤال کنید خاطرنشان کرد: بااین‌حال لطفاً در مورد تلویزیون از خود مدیران تلویزیون سؤال کنید.

همچنین آریا عظیمی نژاد در ادامه مراسم اظهار کرد:‌ بحث‌های که در اینجا مطرح می‌شود حرف‌های قبلی و تکرار مکررات است و با بحث‌های تکراری وقت همه تلف می‌شود.

برای حل مشکلات باید در وسط معرکه بود

در بخش بعدی این برنامه قرار بود جلسه پرسش و پاسخ با حضور دانشجویان و حاضرین در جلسه برگزار شود که با مطرح‌شدن سؤالاتی خارج از موضوع مراسم یعنی نقد برنامه عصر جدید و همچنین ایجاد تشنج توسط برخی از حاضرین با طرح چند سؤال این بخش از مراسم به پایان رسید.

در ادامه سید بشیر حسینی در پاسخ به یکی از افرادی حاضر در سالن که مطرح کرده بود ما از وضعیت موجود عصبانی هستیم اظهار کرد: ما هم عصبانی هستیم و مشکل‌داریم ولی به‌جای اینکه یکجا بنشینیم حاضریم کت خود را دربیاوریم، میان جامعه برویم بدوبیراه بشنویم، کتک بخوریم ولی حرف‌های مردم را بشنویم، حرف‌های که در فضای دانشگاه نیست با درب‌های بسته دانشگاه مواجه می‌شود، موضوعی که موجب شده اساتید ارتباطات حرف جدی برای زدن نداشته باشند.

حسینی ادامه داد: بیش از 100 برنامه‌ساز به من مراجعه کرده‌اند و می‌گویند وقتی به اساتید ارتباطات می‌کنیم به‌غیراز مسائل کلی و چند تئوری از برخی از تئوریسین‌های خارجی حرفی برای گفتن ندارد و به همین دلیل نمی‌توانیم جواب مشکلات خود را در دانشگاه پیدا کنیم.

وی همچنین با تأکید بر اینکه در کشور استعدادهای زیادی وجود دارد که باید کشف شود خاطرنشان کرد: به‌غیراز احسان علیخانی کس دیگری نمی‌توانست این برنامه استعدادیابی را در کشور انجام دهد.

در بخش پایانی این مراسم احسان علیخانی با اشاره به اینکه از موضوعاتی که در حاشیه مراسم مطرح‌شده عصبانی و رنجیده‌ است اظهار کرد: هرچند معتقدم موضوعاتی مهم‌تری وجود داشت که می‌توانست به‌جای این برنامه به آن‌ها پرداخته شود اما من برای پاسخ در خصوص برنامه عصر جدید دعوت‌شده‌ایم.

علیخانی ادامه داد: خدا را شاهد می‌گیرم کاری را در عصر جدید شروع کرده‌ایم که شاید سخت‌ترین کار عمرم بوده است و می‌خواهیم افرادی که در سراسر کشور از دم مرز تا همین اطراف هستند دیده شوند، همان‌طور که در ماه‌عسل هم می‌گفتیم می‌خواهیم رسانه بی رسانه‌ها باشیم.

وی بابیان اینکه گات‌تلنت در 80 کشور دنیا ازجمله عراق و افغانستان اجرا می‌شود خاطرنشان کرد: من طرح برنامه عصر جدید را در سال 96 پیشنهاد دادم و ما واقعاً اکنون هم برای برگزاری این برنامه مشکل‌داریم، دوربین بر روی طناب و توپ هفت‌سنگ ازجمله وسایل ماست در کنار اینکه نزدیک 8-9 ماه است که به شکل مداوم در حال کار هستیم و هنوز یک ریال هم کسی به ما نداده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها