رئیس تشکل‌های کارگری گفت: ۹۰ درصد کارگران قراردادی هستند و این امر، امنیت شغلی کارگران را به مخاطره می اندازد.
کد خبر: ۱۲۰۴۰۹۰
۹۰ درصد کارگران قراردادی‌ هستند

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، اکبر شوکت شامگاه چهارشنبه در همایش بزرگ تجلیل از کارگران و نخبگان جامعه کار و تلاش و تولید استان قم اظهار کرد: کارگران به دنبال مطالبات صنفی و برگزاری تجمع های مسالمت آمیز در جهت دریافت حق و حقوق خود هستند، اما در 15 سال گذشته چنین شرایطی را برای کارگران مهیا نکرده ایم تا حقوق صنفی شان را مطالبه کنند.

رئیس تشکل‌های کارگری افزود: کارگران، همیشه در صحنه های انقلابی حاضر بودند و در زمان جنگ تحمیلی، کارگران تا 6 سال افزایش حقوق نداشتند اما شرایط دشوار معیشتی را تحمل کردند.

وی اظهار کرد: در حالی که تورم زیادی را پشت سر می گذاریم، سبد معیشتی کارگران رشد چندانی نداشت و این فاصله زیاد بین حقوق و تورم، کارگران را به سمت فقر پیش برد.

شوکت بیان کرد: رهبر معظم انقلاب با شناخت سیاست های اقتصادی، همواره در جهت اقتصاد مقاومتی و عدم وابستگی به بیگانگان هشدار دادند، اما بسیاری از این سیاست های اقتصادی از سوی مسئولان مورد اهتمام قرار نگرفت و به واسطه عدم مدیریت ها، وضعیت معیشت مردم به این مرحله رسید.

وی گفت: ترامپ و سردمداران آمریکا می گویند هدف ما از تحریم ها، حاکمیت جمهوری اسلامی ایران است، در حالی که تحریم های آنان، مردم را مورد هدف قرار داده است. حتی آن ها سپاه که تجلی مقابله با تروریست است را تروریسم می خوانند، پس نمی توان امیدی به آمریکایی ها در نجات اقتصادی خودمان داشته باشیم.

رئیس تشکل‌های کارگری افزود: کارگران همیشه پای کار بوده‎اند و از انتخابات تا حضور در راهپیمایی ها، هیچ گاه دست از آرمان های انقلاب برنداشته اند و این مسئولیت مدیران و دولتمردان را در جهت خدمت به کارگران سنگین تر می کند.

وی ابراز کرد: واگذاری فعالیت‌ها به پیمانکاران، در برخی از مواقع موجب واسطه‌گری و دلالی شده است و حق و حقوق کارگران را راهی جیب های دلالان می کند. ما در حوزه حمایت از کارگر به یک مدیریت منسجم و قطع دست دلالان نیاز داریم.

۹۰ درصد کارگران قراردادی هستند

شوکت اظهار کرد: ۹۰ درصد کارگران قراردادی هستند و این امر، امنیت شغلی کارگران را به مخاطره می اندازد. مشکلات معیشتی کارگران موجب شده آن ها از لحاظ روحی و روانی نتوانند کار کنند و هر روز نگران آینده خود باشند.

وی گفت: کارگران، سرمایه های اجتماعی نظام و انقلاب هستند و نباید دغدغه گرانی‌ها و کمبود دستمزدها را داشته باشند. آن ها نیز نیازمند حمایت های ویژه ای از سوی مدیران و مسئولان و دولتمردان هستند.

رئیس کانون انجمن کارگران ساختمانی کشور ادامه داد: وقتی با تورم 300 درصدی قیمت مسکن و زمین مواجه هستیم، یکی از انتظارات مهم جامعه کارگری، حمایت در جهت خانه دار شدن است. در این زمینه تعاونی های کارگری باید پای کار بیایند و با واگذاری زمین های ارزان به این تعاونی ها، شاهد رشد ساخت و ساز در حوزه مسکن کارگری باشیم.

وی افزود: به جای پرداخت نقدی سبد کالا به کارگران، اگر این 200 هزار تومان ها از طریق کانال تعاونی مصرف به کارگرها پرداخت شود چند برابر می شود و بخشی از نیازهای معیشتی کارگران را رفع خواهد کرد.

شوکت بیان کرد: تعاونی‌های مصرف کارگری نقش مهمی در کاهش هزینه اقلام داشتند و باید امروز نیز در راستای تامین نیازهای آنان،در جهت احیای بن‌های کارگری به صورت هوشمند اقدام شود.

عضو هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: بیمه، یکی از پشتوانه های مهم برای کارگران است، تامین اجتماعی، 45 میلیون نفر را تحت پوشش خدمات خود قرار داده است، اما در حال حاضر بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی، که آینده کارگران را تضمین می‌کند 200 هزار میلیارد تومان است.

هر سال 300 هزار نفر به جامعه بازنشسته افزوده می‌شود

وی گفت: امروز 3.5 میلیون نفر در کشور بازنشسته هستند و از تامین اجتماعی مستمری می گیرند، در حالی که هر سال 300 هزار نفر به جامعه بازنشسته افزوده می‌شود، با توجه به ظرفیت تامین اجتماعی انتظار می رود این صندوق را سر پا نگاه داریم.

شوکت بیان کرد: تشکل‌های کارگری و کارفرمایی و تعاونی باید در مراجع تصمیم‌گیری اقتصادی و اجتماعی نقش مؤثری داشته باشند.

عضو هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی تاکید کرد: بدون حضور نمایندگان جامعه کارگری، نمی توان برای آن ها تصمیم گرفت، آن‌ها مشکلات را می‌شناسند و می‌توانند راهکارهای لازم را برای حل آن ارائه دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها