جام‌جم آنلاین گزارش می‌دهد؛

عقده گشایی سیاسی سایت منتسب به دولت

خبرگزاری رویترز به نقل از سه مقام فعلی و سابق آمریکایی گزارش داد، ایالات متحده با عقب نشینی از تصمیم خود استثناهای گسترده ای در نظر گرفته تا سازمان های مردم نهاد، شرکتها و دولت های خارجی به دلیل تعامل با سپاه پاسداران به طور خودکار با تحریم های آمریکا مواجه نشوند.
کد خبر: ۱۲۰۱۸۳۷
آمریکا به خارجی هایی که با سپاه در تعاملند معافیت می دهد

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه 19 فروردین ماه در اقدامی مغایر قوانین بین المللی با انتشار بیانیه ای، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که بخشی از نیروهای رسمی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران است، در فهرست سازمانهای تروریستی خارجی قرار داد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا استثناهایی را در این رابطه اعطا کرده و یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به رویترز این استثناها را شرح داده است. این استثناها به این معناست که مقام های کشورهایی مانند عراق که تعاملاتی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دارند لزوما با ممنوعیت صدور روادید آمریکایی مواجه نمی شوند.

رویترز سپاه پاسداران را نیرویی «قدرتمند» در ایران خواند و افزود: این استثناها از تحریم های آمریکا همچنین به مدیران خارجی اجازه می دهد تا در ایران به تجارت بپردازند و به گروه های فعال در زمینه کمک های بشردوستانه که در شمال سوریه، عراق و یمن فعال هستند اجازه می دهد تا بدون بیم از اعمال خودکار تحریم های آمریکا به کار خود ادامه دهند.

با این حال، دولت آمریکا این حق را برای خود محفوظ نگه داشته است تا هر فردی در سازمان های مردم نهاد، شرکت و دولت های خارجی را که از یک سازمان مشمول لیست تروریستی خارجی آمریکا «حمایت» به عمل می آورند، تحریم کند.

به گزارش رویترز، تصمیم دولت آمریکا درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای خارجی هایی که با سپاه و شرکت هایش تعامل دارند، و همچنین برای مقامهای نظامی و دیپلمات های آمریکایی در عراق و سوریه مشکلاتی ایجاد کرده است.

به گفته سه مسئول آمریکایی، این اقدام باعث سردرگمی در میان مقام های آمریکا شد. مقام های آمریکایی از مدتها پیش می گفتند که آنها بیم آن دارند چنین تصمیمی نیروهای آمریکایی را در جاهایی مانند سوریه و عراق که با در مجاورت گروه های متحد سپاه فعالیت می کنند، با مخاطره مواجه کند.

دو مقام آمریکایی به شرط ناشناس ماندن گفتند، اداره های خاور نزدیک و آسیای مرکزی و جنوب آسیا در وزارت خارجه آمریکا پیش از تصمیم دولت این کشور، در یادداشت مشترکی به پمپئو نسبت به تاثیرات احتمالی این موضوع ابراز نگرانی کرده بودند اما نگرانی های آنها پذیرفته نشد.

یک مشاور کنگره آمریکا اظهار داشت که وزارتخانه های دفاع و امنیت داخلی آمریکا نیز با این تصمیم مخالف بودند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این پرسش که اگر کشورهای متحد آمریکا با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تماس داشته باشند با چه تبعاتی مواجه می شوند، اظهار داشت: صرف گفت وگو با مقامهای سپاه پاسداران به طور کلی مصداق فعالیت تروریستی نیست.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود، بدون اشاره به نام کشور و نهاد خاصی گفت: هدف غایی ما این است که نهادهای دولتی و غیردولتی را به متوقف کردن همکاری با سپاه پاسداران ترغیب کینم.

به نظر می رسد استثناهایی که پمپئو در نظر گرفته به این منظور است تا دایره شمول احتمالی سازمانهای مردم نهاد، شرکت ها و دولت های خارجی در این تصمیم را محدود کند و در عین حال این احتمال نیز وجود داشته باشد تا افرادی در درون این گروه ها به خاطر کمک به سپاه پاسداران مجازات شوند.

تصمیم آمریکا وحدت داخلی و حمایت از سپاه پاسداران را بیش از پیش تقویت کرد و در عین حال با واکنش های داخلی و خارجی شدیدی روبرو شد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی نیز در پی تصمیم کاخ سفید، در نامه ای به رییس جمهوری و رییس شورای عالی امنیت ملی پیشنهاد کرد که شورای عالی امنیت ملی نیروهای نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا موسوم به «سنتکام» را در فهرست گروه های تروریستی قرار دهد.

شورای عالی امنیت ملی نیز بدنبال عمل خصمانه دولت آمریکا در قرار دادن نام سپاه در فهرست گروه های تروریستی در اقدامی متقابل دولت آمریکا را حامی تروریسم و فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به «سنتکام» را از گروه های تروریستی معرفی کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها