سریلانکا امروز یکشنبه شاهد انفجارهای پیاپی و برنامه‌ریزی شده‌ علیه کلیساها و هتل های این کشور بود که تا کنون بیش از ۱۶۰ کشته برجای گذاشته و واکنش‌های جهانی را به دنبال داشته است.
کد خبر: ۱۲۰۱۸۲۳
شمار انفجارها در سریلانکا به ۸ رسید

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، قلب سریلانکا امروز یکشنبه همزمان با برگزاری آئین عید پاک در کلیساهای این کشور، به لرزه درآمد.

در ساعات آغازین روز، وقوع انفجارهایی که تا این ساعت بر شمار آنها افزوده و به ۸ مورد رسیده است؛ کلمبو- پایتخت این کشور- را لرزاند.

هدف کلیساها و هتل‌های محل اقامت خارجیان عنوان می‌شود و تقریباً ۶ انفجار نخست همزمان اتفاق افتاد.

براساس تازه‌ترین گزارش ها، دولت سریلانکا مقررات منع رفت و آمد اعلام کرده است. این مقررات از ساعت ۶ به وقت محلی شروع می‌شود. این مقررات فوراً به اجرا گذاشته شده و مشخص نیست تا چه زمانی ادامه خواهد داشت. همچنین دسترسی به شبکه‌های اجتماعی اصلی نیز مسدود شده‌اند.

«رانیل ویکرامسینگه» نخست وزیر سریلانکا، در پیامی که در توئیتر منتشر شد این حملات را بشدت محکوم کرد و از مردم کشورش خواست تا در این ساعات غم‌بار متحد و قوی باشند. وی تاکید کرده است که دولت اقدامات لازم برای کنترل اوضاع را انجام می‌دهد.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حملات را برعهده نگرفته است اما برخی منابع به نقل از خبرگزاری فرانسه می‌گویند نیروهای امنیتی به گروه افراطی موسوم به جماعت توحید ملی مظنون هستند که سابقه عدم تسامح دارد اما هنوز خبر موثقی در این زمینه وجود ندارد.

گفتنی است ۷۰ درصد جمعیت سریلانکا بودایی، ۷ درصد مسیحی، ۱۱ درصد هندو و تقریباً ۱۰ درصد مسلمان هستند.

واکنش مقامات دیگر کشورها

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه جز نخستین رهبران جهان بود که به این واقعه واکنش نشان داد.

وی با ارسال پیامی توئیتری، ضمن همدردی با بازماندگان قربانیان حملات امروز سریلانکا، این اقدام را حمله به همه انسان‌ها تعبیر کرد.

همزمان، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز اعلام کرد فارغ از انگیزه، حملات سریلانکا از ماهیت مشابهی با حمله خائنانه کرایست چرچ نیوزیلند (که یک ماه پیش علیه مسلمانان اتفاق افتاد) برخوردار است؛ (به همان اندازه) بزدلانه، وحشیانه و ظالمانه.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز حملات امروز سریلانکا را «بی‌رحمانه و از روی خودبینی» توصیف کرد.

وی ضمن همدردی با همتای سریلانکایی خود تاکید کرد که مسکو در مبارزه علیه تروریسم بین‌المللی، شریکی قابل اعتماد برای این کشور باقی می‌ماند.

پوتین افزود: مردم روسیه در غم بازماندگان این حادثه شریک بوده و برای شفای عاجل مجروحین دعا می‌کنند.

وی تاکید کرد که تنبیهی شایسته در انتظار عاملان این جنایت خواهد بود.

نارندرا مودی نخست وزیر هند نیز در پیامی توئیتری این حملات را محکوم کرد و گفت کشورش در کنار سریلانکا و مردم این کشور ایستادگی خواهد کرد.

عمران خان نخست وزیر پاکستان نیز این حملات را بشدت محکوم کرده است. همزمان، وزارت خارجه پاکستان با صدور بیانیه‌ای حملات تروریستی امروز به شماری از کلیساها و هتل‌های سریلانکا را محکوم کرد.

در همین راستا، محمد فیصل سخنگوی وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد که دولت و مردم این کشور در پی وقوع حملات امروز، در کنار سریلانکا می‌ایستند.

ترزا می نخست وزیر انگلیس نیز این واقعه را دهشتناک توصیف کرد و در توئیتر خود نوشت: خشونت علیه کلیساها و هتل‌های سریلانکا وحشتناک است و قلب من با آنهایی است که از این واقعه متأثر شده اند.

وزارت خارجه کشورهای بحرین، قطر و امارات نیز در محکومیت این اقدام بیانیه صادر کردند.

جاسیندا آردرن نخست وزیر نیوزیلند که کشورش تجربه واقعه تروریستی کرایست چرچ علیه مسلمانان را از سر گذرانده است نیز، حملات امروز سریلانکا را محکوم کرد.

فرانک والتر اشتاین‌مایر رئیس جمهور آلمان و ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا نیز این اقدام را محکوم کردند.

به گفته رسانه‌های سریلانکایی، احتمالاً تعدادی از تروریست‌های خارجی نیز در این حملات کشته شده‌اند.

از سال ۲۰۰۹ میلادی که جنگ داخلی در سریلانکا به پایان رسید، خشونت‌های مذهبی همچنان به شکل مداوم ادامه داشته است.

در بسیاری از این خشونت‌ها به طور معمول گروه‌های تندروی بودایی به مساجد یا املاک متعلق به مسلمانان حمله می‌کنند.

به دلیل همین خشونت‌ها در ماه مارس سال ۲۰۱۸ میلادی (حدود یکسال پیش) در این کشور وضعیت اضطراری اعلام شد.

جنگ داخلی سریلانکا نتیجه مبارزه مسلحانه شورشیانی بود که با نام «ببرهای تامیل» برای استقلال سرزمین‌هایی که اقلیت قومی تامیل در آن زندگی می‌کنند، می‌جنگیدند.

این جنگ داخلی که به مدت ۲۶ سال به طول انجامید، در نهایت با شکست ببرهای تامیل به پایان رسید. در جریان این جنگ بین ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر کشته شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها