محققان اعلام کردند که مصرف روغن‌های دانه صنعتی بسیار مضر بوده و در صورت استفاده به شکل طولانی‌مدت خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها را به همراه دارد.
کد خبر: ۱۲۰۱۶۲۹
مصرف روغن‌های دانه صنعتی، ممنوع

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، این روزها روغن دانه صنعتی بسیار مورد توجه قرار گرفته‌ و به رژیم‌های غذایی در سراسر جهان اضافه شده است. متاسفانه افراد بدون داشتن هیچ گونه اطلاعاتی در مورد مضرات این نوع روغن‌ها، به طور مکرر آنها را مصرف می‌کنند.

«کریس کراسر» مدیر مرکز پزشکی کالیفرنیا گفت: بسیاری از افراد معتقدند که روغن‌ دانه صنعتی یک محصول ایمن و سالم است اما برخی مطالعات نشان می‌دهد که این روغن‌ها سالم نبوده و افراد را بیمار می‌کنند.

در اینجا با برخی از این مضرات آشنا خواهید شد.

محصولات بسیار ناپایدار

روغن‌ دانه صنعتی حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده بوده که بسیار ناپایدار است. هنگامی که این روغن‌ها در معرض گرما، نور و مواد شیمیایی قرار بگیرند به آسانی با اکسیژن واکنش داده و مواد مضری مانند چربی‌های ترانس، و پراکسیدهای چربی را تولید می‌کنند.

چربی‌های ترانس در رشد بیماری‌های قلبی و عروقی و دیابت نوع دو شرکت دارند. این در حالی است که پروکسیدهای چربی نیز روند پیری و ابتلا به بیماری‌های مزمن را افزایش می‌دهد.

عدم تعادل امگا سه و امگا 6

مصرف این روغن‌های صنعتی، خطر ابتلا به بیماری‌ های التهابی مزمن را افزایش می‌دهد.

تعادل میان اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 باید یک به یک باشد اما داشتن یک رژیم غذایی با این روغن‌ها می‌تواند بر تعادل این اسیدهای چرب در بدن تاثیر بگذارد.

گیاه‌های اصلاح ژنتیکی

روغن‌های دانه‌های صنعتی از گیاهان اصلاح‌شده ژنتیکی از جمله ذرت، سویا، پنبه و کلزا تولید می‌شوند. برخی مطالعات نشان داده که مصرف طولانی‌مدت محصولات اصلاح ژنتیکی می‌تواند به بدن آسیب برساند و خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

استفاده از مواد افزودنی

تولیدکنندگان برای جلوگیری از اکسیداسیون و خراب شدن روغن‌ها از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی استفاده می‌کنند که اضافه کردن این ترکیبات منجر به ابتلا به بیماری‌‌های مختلف می‌شود.

فوق‌العاده سمی

گرم کردن مکرر یا مصرف مجدد این روغن‌ها در مصارف خانگی ممکن است منجر به تولید ضایعات سمی شود. این ضایعات سمی ممکن است به DNA آسیب بزند و خطر ابتلا به فشار خون، بیماری‌های قلبی و آسیب به روده و کبد را افزایش دهد.

کراسر گفت: مصرف روغن دانه صنعتی با ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله آسم، خودایمنی، بیماری‌ های شناختی و سلامت روان، دیابت، چاقی، بیماری قلبی، ناباروری دژنراسیون ماکولا و آرتروز همراه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها