همه ما باید هر چند وقت یکبار به خود یادآور شویم که در صورت وقوع شرایط اضطراری بین المللی باید برای روبرو شدن با جنگ هسته ای، بیماری‌های همه گیر آخرالزمانی و یا حتی حمله موجودات فضایی آماده باشیم. در چنین شرایطی، اما رهبران جهان شرایط بهتری دارند.
کد خبر: ۱۲۰۰۰۴۹
عجیب‌ترین ویژگی‌های هواپیمای شخصی رییس جمهور آمریکا

به گزارش جام جم آنلاین از روزیاتو ، همه ما باید هر چند وقت یکبار به خود یادآور شویم که در صورت وقوع شرایط اضطراری بین المللی باید برای روبرو شدن با جنگ هسته ای، بیماری‌های همه گیر آخرالزمانی و یا حتی حمله موجودات فضایی آماده باشیم. در چنین شرایطی، اما رهبران جهان شرایط بهتری دارند و به طور ویژه رییس جمهور ایالات متحده در آسمان‌ها روی یک تختخواب بسیار گران قیمت استراحت می‌کند. هواپیمای خصوصی رییس جمهوران ایالات متحده که از آن با نام «Air Force One» یاد می‌شود که در واقع یک هواپیمای بوئینگ VC-۲۵ و یک شاهکار تکنولوژیکی است که نه تنها طوری طراحی شده که رییس جمهور قدرتمندترین کشور جهان را از نقطه‌ای به نقطه دیگر ببرد بلکه به عنوان یک مرکز فرماندهی کامل در مواقع اضطراری نیز مورد استفاده قرار گیرد و در صورت لزوم کار‌هایی مانند کوتاه کردن موی سر یا جشن تولد برگزار کردن نیز در داخل آن در ساعات طولانی وضعیت اضطراری امکان پذیر باشد.

جالب است بدانید که یک سال پیش برای تعویض دو یخچال موجود در این هواپیما مبلغ باور نکردنی ۲۴ میلیون دلار هزینه شد. هواپیمای Air Force One VC-۲۵A همانطور که انتظار داریم مانند یک قلعه مستحکم است و اگر موجودات فضایی نیز حمله کنند آمریکایی‌ها این نگرانی را نخواهند داشت که رییس جمهورشان دستگیر شده و مورد بازجویی قرار گیرد. همچنین گفته می‌شود که بوئینگ در حال ساخت دو فروند دیگر هواپیمای ۷۴۷ مخصوص رییس جمهور است که هزینه ساخت آن‌ها بیش از ۴ میلیارد دلار برآورد می‌شود. اولین باری که هواپیمای Air Force One VC-۲۵A در اختیار رییس جمهور ایالات متحده قرار گرفت سال ۱۹۵۳ و در دوران آیزنهاور بود. تئودور روزولت اولین رییس جمهور ایالات متحده بود که سوار هواپیما شد (البته پس از دوران ریاست جمهوری اش)، آن هم در سال ۱۹۱۰ و هواپیمایی که توسط برادران رایت ساخته شده بود.
اولین رییس جمهوری که در دوران حضورش در این مقام سوار هواپیما شد فرانکلین روزولت بود که در سال ۱۹۴۳ این تجربه را کسب کرد و سوار هواپیمای بوئینگ ۳۱۴ خطوط هوایی پان آمریکن به منظور شرکت در یک کنفرانس در کازابلانکا، مراکش شد. البته قبل از این تاریخ نیز هواپیما‌های خاصی برای سفر‌های رییس جمهور ایالات متحده در نظر گرفته شده بود، اما هیچ مدرکی دال بر این که آن‌ها سوار هواپیما‌های خود شده باشند وجود ندارد. دوایت آیزنهاور نیز اولین رییس جمهور ایالات متحده بود که سفر با هواپیمای جت را در سال ۱۹۵۹ در پایان دور دوم ریاست جمهوری اش تجربه کرد. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ویژگی‌های حیرت انگیز هواپیمای مخصوص روسای جمهور ایالات متحده آشنا کنیم.

هرگز در هتلی با این امکانات اقامت نداشته اید

اگر خود را در یک هتل ۵ ستاره بسیار مجلل و راحت یافتید نیز بهتر است بدانید که این هتل با آنچه که در هواپیمای رییس جمهور ایالات متحده در اختیار او قرار می‌گیرد قابل مقایسه نیست. رییس جمهور ایالات متحده در داخل هواپیمایش اتاق خواب و سالن ورزشی مختص خود را دارد. می‌تواند در حمام مخصوصش دوش بگیرد و حتی این حمام آنقدر جا دارد که می‌تواند در آن راه برود. سیستم دستشویی و تهویه هواپیمای رییس جمهور ایالات متحده نیز فراتر از حد تصور است.

هیچ موشکی نمی‌تواند این هواپیما را ساقط کند

شاید با خود فکر کنید که هواپیمای رییس جمهور ایالات متحده نیز هر چه باشد یک هواپیماست و در مقابل موشک و سقوط آسیب پذیر. البته حق با شماست و پرسنل حاضر در این هواپیما نیز نگران شلیک شدن موشک هستند و به همین دلیل رییس جمهور کشور در آسمان بسیار آسیب پذیرتر از زمانی است که روی زمین حضور دارد. اما سازندگان هواپیمای Air Force One به این موضوع نیز فکر کرده اند و تکنولوژی‌های ضد موشک بسیاری را در آن تعبیه کرده اند که شانس هدف قرار گرفتن آن را تقریباً به صفر می‌رساند.

سیستم ضد موشک به کار گرفته شده در این هواپیما می‌تواند با ساتع کردن یک نور مادون قرمز خاص باعث منحرف کردن موشک‌های هدایت شونده با استفاده از مادون قرمز شود. همچنین در این هواپیما از پرتو‌هایی گرما زا استفاده می‌شود که موشک‌های حرارتی را نیز منحرف می‌سازند. سیستم هوشمندی نیز برای ردیابی و هشدار در مورد موشک‌هایی که به سمت هواپیمای رییس جمهور شلیک می‌شوند در بدنه ان تعبیه شده است.

هزینه یک ساعت پرواز هواپیمای رییس جمهور ۴ برابر درآمد متوسط سالانه یک آمریکایی است

بر اساس آمار اداره کار ایالات متحده، دستمزد متوسط آمریکایی‌های در نیمه چهارم سال ۲۰۱۸ حدود ۴۶٫۸۰۰ دلار در سال بوده است. باید بدانید که این مبلغ تنها یک چهارم هزینه یک ساعت پرواز هواپیمای رییس جمهور است. از این رو اگر بتوانید رییس جمهور ایالات متحده را قانع کنید تنها برای یک ساعت در خانه بماند، می‌توانید تمامی هزینه‌های چهار سال آینده خود را با این صرفه جوبیی پرداخت نمایید، اما این اتفاق رخ نخواهد داد. اما چه چیزی باعث می‌شود که نگه داشتن هواپیمای رییس جمهور ایالات متحده در آسمان تا این حد هزینه بردار باشد؟ تختخواب گران قیمتش؟ سیستم تهیه مطبوع؟ شاید، اما بیشترین هزینه مربوط به لجستیک است. هواپیمای Air Force One دارای ۲۶ خدمه است و این افراد حقوق زیادی دریافت می‌کنند. هزینه سوخت و اقلام مورد نیاز رییس جمهور را نیز باید به آن اضافه کرد.

تازه تنها این هواپیما نیست و یک هواپیمای VC-۲۵A دیگر نیز باید این هواپیما را همراهی کند تا در صورت بروز اشکال برای هواپیما، بتوان رییس جمهور را به دیگری منتقل کرد. همچنین هواپیما‌های دیگری نیز هستند که لیموزین مستحکم رییس جمهور را حمل می‌کنند و باید سه هلی کوپتر را نیز به آن‌ها اضافه کرد، زیرا در صورتی که ترافیک زیاد باشد رییس جمهور نخواهد توانست از لیموزینش استفاده کند.

هواپیمای رییس جمهور ایالات متحده در برابر انفجار‌های هسته‌ای نفوذ ناپذیر است

نفوذ ناپذیر بودن در برابر تمامی موشک‌های دنیا بی فایده خواهد بود اگر تمامی یک کشور منفجر شده و شما را در خود ببلعد، از این رو کاملاً طبیعی است که Air Force One در برابر انفجار هسته‌ای نیز ایمن باشد. هواپیمای رییس جمهور ایالات متحده نه تنها می‌تواند موشک‌های زمین به هوا را شناسایی و از خود دور سازد بلکه در صورتی که بمب‌های اتمی همه چیز زیر پای آن را بسوزانند نیز در امان خواهد بود. در بدنه این هواپیما از زرهی استفاده شده که در برابر فشار ناشی از انفجار هسته‌ای مقاوم است.

البته این در صورتی است که هواپیما روی زمین باشد، اما در صورتی که یک موشک با کلاهک هسته‌ای به سمت هواپیمای در حال پرواز شلیک شود، در صورت برخورد کردن باید با رییس جمهور آمریکا خداحافظی کنید. البته این تنها در صورتی است که سیستم‌های ضد موشک هواپیما نتوانند با موفقیت از پسِ یک موشک دارای کلاهک هسته‌ای برآیند.

همیشه یک پزشک در هواپیما حضور دارد

در زمانی که رییس جمهور در هواپیمای Air Force One حضور دارد ممکن است هر اتفاقی برای وی بیفتد، مثلاً ممکن است هنگام خوردن ناهار خوشمزه اش دچار خفگی شود یا ناگهان به خاطر خوردن گوشت بیش از حد دچار حمله قلبی شود. بدین ترتیب در یک هواپیمای مقاوم در برابر موشک و انفجار هسته‌ای نیز ممکن است خیلی اتفاقات برای این شخصیت مهم رخ دهد. اما در صورتی که اتفاقی اینچنینی نیز رخ دهد، پرسنل حاضر در هواپیمای رییس جمهور آمادگی مواجهه با آن را دارند. بر اساس گزارش ها، یک اتاق عمل با تمامی تجهیزات از جمله تجهیزات احیا کردن، یک داروخانه پر از تمامی دارو‌های مهم و یک پزشک متخصص و جراح در هواپیمای رییس جمهور وجود دارد.

هواپیمای رییس جمهور دارای رستوران و آشپزخانه است

همه ما با غذا‌هایی که در پرواز‌های داخلی و خارجی سرو می‌شوند آشنا هستیم که معمولاً کیفیت و تنوع چندانی ندارند. اما رییس جمهور ایالات متحده در هواپیمای شخصی اش غذا‌هایی بسیار باکیفیت میل می‌کند مثلا یک غذای ایتالیایی با تیرامیسو و دسر خوشمزه. البته اگر او بخواهد می‌تواند یک همبرگر چرب پرملات سفارش دهد. البته قبل از هر پرواز، قسمتی از این هواپیما با انواع مواد خوراکی پر می‌شود تا در صورتی که در حین پرواز، رییس جمهور هوس چیزی را داشت در دسترس او قرار داشته باشد. علاوه بر این تنها رییس جمهور نیست که نیاز به غذا دارد به همین دلیل در هواپیمای Air Force One دو آشپزخانه وجود دارد که می‌توانند غذای ۱۰۰ نفر را تامین کنند که معمولاً در هر پرواز همراه رییس جمهور هستند.

پنجره‌های هواپیما از شیشه ضد گلوله ساخته شده اند

برای مقابله با نقشه‌های ترور، هواپیمای رییس جمهور ایالات متحده به شیشه‌های ضد گلوله مجهز شده است و باید این قابلیت را به دیگر قابلیت‌های ایمنی هواپیما اضافه کرد هر چند بعید به نظر می‌رسد کسی بخواهد از طریق این پنجره‌ها رییس جمهور ایالات متحده را هدف قرار دهد.

سرآشپزان مخصوص رییس جمهور خرید اقلام خوراکی را انجام می‌دهند

در روزگاران قدیم برای کشتن پادشاهان معمولاً کمی قارچ سمی را وارد غذای او می‌کردند. این روش یک استراتژی ساده، از راه دور و بدون خونریزی برای خلاص شدن از دست پادشاه یا هر کس دیگری بود، اما این روز‌ها دیگر خبری در مورد این استراتژی ترور شنیده نمی‌شود، زیرا انسان‌ها راه‌های دیگری را برای کشتن ساده و از راه دور مخالفان خود یافته اند. آن روز‌ها خطر مسموم شدن با استفاده از غذای سمی آنقدر زیاد بود که پادشاهان معمولاً افرادی را برای تست غذایشان پیش از خوردن استخدام می‌کردند تا از بی خطر بودن غذایی که برای آن‌ها تهیه شده اطمینان حاصل نمایند.
به نظر می‌رسد که این شغل هنوز هم وجود دارد، اما به شکلی دیگر، زیرا این روز‌ها به دلایل اخلاقی نمی‌توان از چنین افرادی استفاده کرد. به همین دلیل سرآشپزان هواپیمای مخصوص رییس جمهور ایالات متحده خود خرید محصولات غذایی که قرار است توسط رییس جمهور خورده شوند را بر عهده می‌گیرند.

هواپیمای رییس جمهور به ۲۴۰ مایل سیم کشی تلفن نیاز دارد

بر اساس گزارش ها، هواپیمای Air Force One به ۲۴۰ مایل (۳۸۴ کیلومتر) سیم کشی نیاز دارد، زیرا بیش از ۸۵ خط تلفن در داخل آن وجود داشته و ممکن است همه این تلفن‌ها در آنِ واحد مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین در این هواپیما ۲۰ صفحه نمایش تعبیه شده که رییس جمهور می‌تواند به دلخواه اخبار را تماشا کند.

هواپیمای رییس جمهور ایالات متحده برای سوختگیری نیازی به فرود آمدن ندارد

اگر فاجعه‌ای بزرگ در سطح جهانی رخ دهد، رییس جمهور ایالات متحده می‌تواند برای همیشه در هواپیمایش در آسمان بماند و دور دنیا چرخ بزند تا زمانی که فاجعه پایان یابد. هواپیمای Air Force One قابلیت سوختگیری در آسمان را دارد هر چند گفته می‌شود که نمونه‌های جدید این هواپیما به دلیل هزینه بالا از این ویژگی برخوردار نخواهند بود. با این وجود امکان پرواز مداوم این هواپیما تنها برای حداکثر ۶ سال متوالی وجود دارد.

هواپیمای رییس جمهور ایالات متحده دو پلکان قابل جمع شدن دارد

از آنجایی که سرویس‌های امنیتی به هر تهدید بالقوه‌ای فکر کرده اند، هواپیمای Air Force One پله‌های قابل جمع شدن خاص خود را دارد. این پلکان‌ها در جلو و عقب هواپیما واقع شده اند تا رییس جمهور بتواند از هر کدام که خواست برای پیاده شدن از دو طرف هواپیما استفاده کند. بدین ترتیب رییس جمهور آمریکا لازم نیست که تمام طول هواپیما را از انتهای آن تا در ورود و خروج طی کند و به هر دری که نزدیک‌تر باشد از آن خارج خواهد شد. همچنین این مورد باعث می‌شود که دیگر نیازی به پلکان‌هایی که در فرودگاه‌ها استفاده می‌شوند نباشد که خطر خرابکاری در این پلکان‌ها و تلاش برای ترور رییس جمهور از طریق آن‌ها را به صفر برساند.

سرعت هواپیمای Air Force One کمی کمتر از سرعت صوت است

هواپیمای مخصوص رییس جمهور ایالات متحده نه تنها بسیار امن است بلکه سرعتی بالایی نیز دارد، زیرا مسلماً زمان ارزش زیادی برای رییس جمهور قدرتمندترین کشور جهان خواهد داشت. حداکثر سرعت هواپیمای Air Force One VC-۲۵A حدود ۶۲۹ مایل بر ساعت در ارتفاع ۳۵٫۰۰۰ پایی یا تقریباً ۳۰ مایل بر ساعت کمتر از سرعت صوت است. جالب این که سرعت متوسط هواپیما‌های مسافربری معمول ۵۷۵ مایل بر ساعت است. همچنین ارتفاع پروازی این هواپیما در مقایسه با هواپیما‌های مسافربری معمولی بسیار بیشتر است (۴۵٫۰۰۰ پا در مقایسه با ۳۰٫۰۰۰ پا). از این رو مسافران هواپیما‌های مسافربری هیچ نگرانی از برخورد با هواپیمای رییس جمهور در آسمان نخواهند داشت.

ملازمان رییس جمهور از شناخته شده‌ترین و آموزش دیده‌ترین پرسنل ارتش هستند

برنامه ریزی برای تعطیلات خانوادگی و یا چند روز خوشگذرانی دور از محل کار می‌تواند شبیه یک عملیات نظامی باشد، اما وقتی که رییس جمهور ایالات متحده با هواپیمای خصوصی خود سفر می‌کند شرایط دقیقاً مانند یک عملیات بزرگ نظامی است. هر کسی که در این عملیات شرکت دارد از پرسنل ارتش است، از اشخاصی که هواپیما را پیش از پرواز بررسی کرده تا کارکنان آشپزخانه و کسی که دستشویی رییس جمهور را تمیز می‌کند. البته برای این که جزو این افراد باشید نیز با وسواس فراوان دستچین شده و باید سابقه کاری خارق العاده و تمیزی داشته باشید. سفر رییس جمهور ایالات متحده دقیقاً به همان پیچیدگی سفر پادشاهان و ملکه‌های قدیم است، اما اینجا دیگر خبری از اسب نیست.

هواپیمای رییس جمهور ایالات متحده چتر نجات ندارد

در فیلم «Air Force One» که در سال ۱۹۹۳ ساخته شد، تروریست‌ها موفق می‌شوند از تمامی این موانع امنیتی که در موارد گذشته به آن‌ها اشاره شد عبور می‌کنند و قصد جان رییس جمهور را دارند. رییس جمهور هریسون فورد نیز در خود را به یک محفظه اضطراری رسانده و از هواپیما خارج می‌شود. سپس برخی دیگر از مسافران نیز با استفاده از چتر نجات از هواپیما فرار می‌کنند. چنین گزاره‌هایی برای یک فیلم هالیوودی بسیار منطقی به نظر می‌رسد، زیرا هواپیمای رییس چمهور باید یک محفظه اضطراری برای تخلیه داشته باشد.
اما این موضوع صحت ندارد و در هواپیمای Air Force One هیچ خبری از چتر نجات نیست، زیرا هواپیمایی به این بزرگی چنان جریانی از هوا را تولید می‌کند که به کار گرفتن رمپ پریدن با جتر نجات عملاً غیرممکن است و هیچ محفظه اضطراری برای فرارری نیز در کار نیست. از این رو اگر حادثه‌ای در هواپیما رخ دهد، رییس جمهور نیز مانند دیگر سرنشینان باید منتظر سقوط و مرگ باشد. دستکم در این یک مورد تفاوتی بین رییس جمهور و دیگر سرنشینان هواپیما وجود ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها