دکتر مراد عنادی - استاد دانشگاه
کد خبر: ۱۱۹۹۵۸۲
مثلث‌های شرارت با گفتاردرمانی رام نمی‌شوند

این روزها اخبار تشدید تنش بین ایران و آمریکا داغ است . رسانه ها هر روز از اقدامات تحریک آمیز واشنگتن و تشدید تحریم ها خبر می دهند و از انعکاس تصمیمات ایران برای مقابله با تحریم ها نیز غافل نیستند.

اما آتش بیاران این معرکه کدامند و به دنبال پخت و پز چه آشی هستند؟ شناسایی این شرورها که مثلثی از آن ها در واشنگتن سرگرم توطئه چینی بوده و مثلث‌دیگر آن ها در منطقه نقش محرک را ایفا می کنند خیلی دشوار نیست چون خیلی رو بازی می کنند و آشکارا نیات نامشروعشان را که آمیخته به تهدید ، تحقیر و جنگ طلبی است بر زبان می آورند.

این ها همان هایی هستندکه نه تنها برای مقررات حقو ق بین الملل و توصیه های سازمان ملل متحد که حتی از قرارگرفتن نامشان در فهرست سیاه سازمان ملل ابایی ندارند. اعضای این مثلث های شرارت اصلا به این که آژانس بین المللی انرژی اتمی در ۱۴گزارش از سال ۹۴ تاکنون صراحتا اعلام کرده است ایران به برجام پایبند بوده است گوششان بدهکار نیست.

مثلث ترامپ، بولتون و پمپئو در واشنگتن با مثلث نتانیاهو ، محمد بن سلمان و شیخ زاید در خاورمیانه مسیری را دنبال میکنند که فرجام آن تنش زایی ،یاغی گری و برباد دادن خاکستر برجام است. البته این شرورها دوز شرارت شان یکسان نیست چرا که جان بولتون ، نتانیاهو و بن سلمان یا همان تیم ب ولتاژ شرارتشان از سه عضودیگر بیشتراست.

این سه نفر شبانه روز به تشدید تنش با ایران تا مرحله درگیری و جنگ می اندیشند و از هر فرصتی برای شعله ور ساختن درگیری در منطقه کوتاهی نمی کنند. کارنامه سلمان کوچک و نتانیاهو در قتل عام یمنی ها و مردمان فلسطین و لبنان برکسی پوشیده نیست تاجائیکه هردو‌ کودک کشی از افتخاراتشان است.

در این میان جان بولتون که از نرسیدن به اهداف شومش در دوره خدمت به بوش پسر سرخورده و دمق است اکنون به صحنه گردان اصلی ماجرای ایران و آمریکا بدل شده است.

دردوران بوش پسر و اوباما هریک از سه دستگاه وزارت امورخارجه ، سازمان سیا و شورای امنیت ملی آمریکا دارای وظایف تعریف شده ای بودند که توازن بین آنها مشهود بود و حتی شورای امنیت ملی آمریکا نسبت به وزارت خارجه ، سیا و وزارت دفاع نقش کم رنگ تری داشت.

اما اکنون ملاحظه می شود شورای امنیت ملی آوانگارد بوده سایرین پشت سر بولتون حرکت می کنند تا جائیکه هفته نامه تایم در این باره انتقاد کرده نوشته است ؛

- [ ] قبلا مرسوم بود که مشاوران امنیت ملی در پشت پرده فعال باشند و در کاهش تنش‌ها و تصمیم‌گیری‌های استراتژیک به رئیس‌جمهور کمک کنند؛ اما «جان بولتون» با انتقال پیام‌های تند و جنگ‌طلبانه به رسانه‌ها، به "سگ پاچه‌گیر" ترامپ در سیاست خارجی تبدیل شده است.
خبر اعزام ناو هواپیمابر و بمب‌افکن‌های سنگین آمریکا به خلیج فارس برای مقابله با تهدید ایران را هم بولتون اعلام کرد. فارغ از تفاوت ولتاژ شرارت بین این شرورها با مراجعه به مواضع و رویکرد آن ها به خوبی می توان برداشت کرد که همگی آمپر شرارتشان بالاست و فازشان بیشتر درگیری و قلدر مابی است تا منطق .

مروری بر سیا ست ها و اقدامات ترامپ و تیم همراه و محرک وی از ۲۰۱۶ مبین این واقعیت است که آمریکا در مسیر ی گام نهاده است که فرجام‌آن بسیار پر مخاطره خواهد بود . اهم اقدامات شرارت آمیز و مغایر با مقررات بین المللی چهل و پنجمین سکاندار کاخ سفید و همراهان وی که سمت و سوی ضد ایرانی و بر هم زدن آرامش منطقه را به همراه دارد عبارتند از :
-اعلام ممنوعیت سفر اتباع ۷کشور از جمله ایران به آمریکا در بهمن ماه ۹۵
- اعلام رسمی خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ۹۷
- مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در بنیاد هریتیج ۱۲شرط برای مذاکره با ایران را اعلام کرد
- بازگرداندن فاز اول تحریم های یکجانبه و قابل تسری به کشور ثالث
- احیا فاز دوم و تکمیلی تحریم های نفتی ، بانکی و کشتیرانی از آبان ماه ۹۷برای به حداقل رساندن صادرات نفت ایران
- قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروههای تروریستی در ۱۹فروردین۹۸
- عدم تمدید معافیت ۸ کشور از تحریم نفتی ایران با هدف صفر کردن صادرات نفت ایران در اردیبهشت ۹۸
- لغو معافیت همکاری هسته ای با ایران در موضوع فروش اورانیوم غنی شده و آب سنگین مازاد اردیبهشت ۹۸
- اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و هواپیماهای ب ۵۲به منطقه خلیج فارس اردیبهشت۹۸ .

این اقدامات امریکا که احتمالا استمرار داشته و تشدید نیز خواهد شد در حالی است که جمهوری اسلامی ایران از تیرماه ۹۴(ژوئیه۲۰۱۵) که برجام بین ایران و آمریکا، روسیه ، چین ، انگلستان ، فرانسه و آلمان امضا شد و متعاقبا قطعنامه ۲۲۳۱شورای امنیت نیز بر آن مهر تایید زد گامی در جهت نقض یا تضعیف آن بر نداشته حتی پس از خروج آمریکا به مفاد برجام متعهد ماند کمااین که مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش های ۱۴گانه بر این پایبندی صحه گذاشته است.

شایان ذکر است در این بازه زمانی اتحادیه اروپا به رغم تاکیدات مکرر بر حفظ برجام ، عملا گامی در حمایت از ایران برنداشت و سازوکار اینستکس نیز فعلا در حد حرف و راه اندازی شرکت باقیمانده در عمل خروجی نداشته است . در چنین فضایی که آکنده از اقدامات شرارت آمیز امریکاست ایران در هجدهم اردیبهشت با هدف توجه دادن آمریکا و طرف های غربی به تسلیم نشدن در برابر سیاست تشدید فشار و این که صبر و آستانه تحمل تهران حدی دارد برخی اقدامات متقابل را اعلام داشت که مهمترین آنها عبارتند از:توقف فروش اورانیوم غنی شده و آب سنگین مازاد همچنین اعلا م شد ، چنان که طی ٦٠ روز آینده به نتیجه نرسیم دو اقدام دیگر را آغاز می‌کنیم که آن اقدام، افزایش عدم پایبندی به محدودیت غنی‌سازی ٣.٥ درصد خواهد بود و نسبت به رآکتور آب سنگین اراک هم تصمیم خواهیم گرفت تا آن را تکمیل کنیم.
- به نظر می رسد با توجه به مرور اقدامات ضد ایرانی مثلث های شرارت که گام به گام بر شدت وابعاد آن افزوده می شود این رویکرد ایران در صورتی می تواند بازدارنده باشد که اتحادیه اروپا ، روسیه و چین از لاک محافظه کاری و محاسبه گری خارج شده صراحتا از دولت آمریکا بخواهند از سیاست تشدید فشار به ایران دست بکشد . طبیعتا سوق دادن شرورها به عقلانیت و پرهیز از تنش آفرینی با گفتار درمانی جواب نمی دهد بلکه مستلزم آن است که سه عضو اروپایی برجام که این همه سنگ حفظ آن را بر سینه می زنند و همینطور روسیه و چین از خود هزینه کرده راههای برون رفت ایران از تحریم های یکجانبه و نامشروع امریکا را تسهیل کنند و اجازه ندهند ترامپ ، بولتون و پمپئو در جاده یکطرفه ای بتازانند که فرجامش می تواند نه تنها برای آمریکا که حتی برای اروپا بسیار پرهزینه باشد . شاید نتانیاهو ، بولتون و بن سلمان که در شهوت آتش افروزی میسوزند از درک پیامدها و هزینه های اقدامی شرارت بار عاجز باشند اما از اروپا ، روسیه ، چین ، سازمان ملل متحد و آژانس بین المللی انرژی اتمی انتظار می رود با اقدامات جدی و بازدارنده قطار شرورهای جنگ طلب را متوقف سازند .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها