وزیر نیرو گفت: میزان بارش باران در سال آبی جدید یعنی از اول مهر تاکنون به ۲۶۵ میلیمتر رسیده که این حجم بارش۴۰ درصد از متوسط بلند مدت ۵۰ ساله بیشتر بوده است.
کد خبر: ۱۱۹۹۰۷۸
میزان بارش باران به ۲۶۵ میلیمتر رسید

به گزارش جام جم آنلاین، رضا اردکانیان در برنامه «بهار پلاک ۹۸» رادیو اقتصاد افزود: چند سالی که بحث تغییر اقلیم بسیار جدی شده و دانشمندان این عرصه دلائل زیادی برای اثبات موضوع تغییر اقلیم از جمله علائم تغییر اقلیم دارند.

وی همچنین اظهارداشت: کشور در سال آبی ۹۶ -۹۷ خشک ترین سال در ۵۰ سال اخیر را تجربه و در سال ۹۷ – ۹۸ یکی از تر سال ترین سال های آبی را در حال تجربه است.

وزیر نیرو گفت: بطورکلی با در نظر گرفتن بارش های شب گذشته و همینطور بر اساس آمار تمامی ایستگاه های باران سنجی کشور میزان بارش باران در سال آبی جدید یعنی از اول مهر تاکنون به ۲۶۵ میلی متر رسیده که این حجم ۴۰ درصد از متوسط بلند مدت ۵۰ ساله بیشتر بوده است.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه خشکسالی نتیجه کم بارشی وسیل هم نتیجه پربارشی است، افزود: بشر در کم بارشی و پربارشی بی نقش نیست چرا که تحولات زندگی بشر موجب تغییر اقلیم می شود ولی در بازه های زمانی کوتاه مدت می توان گفت انسان ها در کم بارشی و پر بارشی خیلی نقش مستقیمی ندارند.

اردکانیان اظهارداشت: بطور کلی بشر در اصل موضوع یعنی بروز خشکسالی و سیل نمی تواند صاحب نقش باشد اما آنچه که به بشر نقش می دهد و تاثیرش را مشخص می کند اینکه چقدر می توان خسارات ناشی از خشکسالی و سیل را حداقل و منافع این پدیده ها را حداکثر کند.

وی به رادیو اقتصاد گفت: منفعت خشکسالی اینکه به شیوه مصرف آب توجه و این ماده حیاتی را بهتر و با راندمان مناسب تری مصرف کرد.

وزیر نیرو افزود: این تر سالی نیز به زعم بنده قدردانی مردم از آب بوده که خداوند این نعمت را افزون کرده است.

وی در ادامه مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهارداشت: خوشبختانه در اثر بارش های اخیر ۴۰ تالاب مهم کشور مانند تالاب حله در استان بوشهر، شادگان و هورالعظیم در استان خوزستان، مهارلو، پریشان، دشت ارژنگ، طشت و بختگان در استان فارس، زریوار در استان کردستان، گمیشان، آجی گل، آلا گل و آلما گل در استان گلستان و غیره پس از سال ها دوباره آبگیری شدند.

اردکانیان گفت: همچنین دغدغه های تامین آب آشامیدنی بخش عمده ای از مناطق کشور متاثر از بارش های اخیر برطرف شده است.

وی ضمن اشاره به آب بگیری ۷۰ درصدی حجم سدهای کشور افزود: اکنون بیش از ۳۵,۵ میلیارد متر مکعب آب در پشت سدها ذخیره سازی شده است.

وزیر نیرو اظهارداشت: خاطر جمعی هایی از حیث تامین آب آشامیدنی برای مشهد از طریق سد دوستی، برای زاهدان و زابل از طریق چاه نیمه ها، برای بندرعباس و میناب از طریق سد استقلال میناب، برای شهرهای استان های فارس، بوشهر، هرمزگان، خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد از طریق سد کوثر، برای اصفهان و یزد از طریق زاینده رود و برای خود شهر شیراز و مرودشت از طریق سد درود زن فراهم شده است.

وی در ادامه یادآورشد: هم اکنون تمامی واحدهای نیروگاهی برق آبی استان خوزستان فعال و ۱۶۰ هزار مگاوات ساعت در شبانه روز در حال تولید انرژی هستند.

«بهار پلاک ۹۸» ویژه برنامه صبحگاهی نوروزی که به همت گروه کشاورزی شبکه تخصصی رادیو اقتصاد از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۰ به مدت ۱۸۰ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی و مهرگان سوادکوهی» با هدف گفتگو با کارشناسان و صاحبنظران ارشد اقتصادی نظام، پخش موسیقی های محلی و سنتی مراکز مختلف ایران، خبر رسانی و اخبار روز اقتصادی بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان می‌توانند جهت دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها