به بهانه سالروز شهادت هفتمین امام شیعیان ؛

چرا امام هفتم را باب الحوائج می گویند

امروز دوازدهم فروردین ماه مصادف است با سالروز شهادت هفتمین چراغ امامت و ولایت یعنی امام موسی کاظم علیه‌السلام. او هفتمین امام شیعیان دوازده امامی است که 15 سال در برابر شکنجه و حبس خلفای عباسی تاب آورد و در نهایت به شهادت رسید.
کد خبر: ۱۱۹۸۹۸۸
چرا امام هفتم را باب الحوائج می گویند

به گزارش جام جم آنلاین ،‌ امام موسی کاظم علیه‌السلام در سال ۱۲۸ قمری، همزمان با انتقال قدرت از امویان به عباسیان متولد شد و در سال ۱۴۸ قمر پس از شهادت پدرش، امام صادق علیه‌السلام به امامت رسید. دوران ۳۵ ساله امامت او با خلافت منصور، هادی، مهدی و هارون عباسی همزمان بود. او چندین بار از سوی مهدی و هارون عباسی زندانی شد و در سال ۱۸۳ قمری در زندان سندی بن شاهک به شهادت رسید. با شهادت او، امامت به فرزندش علی بن موسی علیه‌السلام یعنی هشتمین امام شیعیان منتقل شد.

در ادامه به زندگی و القاب هفتمین امام شیعیان بیشتر می پردازیم.

کاظم، خشم فروخورده

برخی از منابع از امام هفتم شیعیان به عنوان فردی بسیار باهوش یاد می کنند که "رازها بر او آشکار می شده است".

چراغ هفتم ولایت القاب متعددی داشت. مشهورترین لقب ایشان «کاظم» است. کاظم به معنای فروخوردن خشم است. به عبارتی دیگر به خاطر صبر زیاد و به این دلیل که خشمش را فرومی‌خورده ‌است، کاظم لقب گرفته‌است. همچنین به این دلیل که نسبت به کسانی که به او بد کرده بودند مهربان و بخشنده بوده ‌است.

نحوه امامت موسی کاظم علیه‌السلام

نه فقط امام هفتم که تمامی امامان شیعه تحت فشار و خفقان حکومت های دوران خود بودند، به دلیل فشارهای بی پایان و از طرفی به دلیل مصلحت شیعه گاهی اوقات این امامان مجبور به «تقیه» می شدند، از جمله امام موسی کاظم علیه السلام. تقیّه در لغت به معنای تقوی به معنی پرهیز و نگهبانی است و لفظی اسلامی به شمار می رود که اشاره به انکار باور و تقید مذهبی در مواجهه با آزار دارد.

زمانی که امام ششم شیعیان به شهادت رسید ،‌ امام موسی کاظم علیه‌السلام تحت فشار شدیدی قرار گرفتند و فرصت چندانی نداشتند. ایشان بارها به زندان افتادند و مرتب تحت فشار خلفای آن زمان بودند.

موسی بن جعفر مناظرات زیادی با خلفای زمان خود داشتند و در نهایت به زندان افتادند. پس از شهادت امام جعفر صادق علیه السلام نیز فرقه هایی مانند اسماعیلیه، فَطَحیّه و ناووسیه به وجود آمد که با امام هفتم معارضه داشتند. پس از تحمل فشارهای شدید ، ایشان مدت زمان زیادی را در زندان های بغداد، بصره، مدینه و ... سپری کردند و در نهایت به شهادت رسیدند. ایشان در 20 سالگی به امامت رسیدند و در 55 سالگی شهید شدند.

در رابطه با زندانی شدن نهایی ایشان نیز روایت های مختلفی در دست است. نخست اینکه برخی از خویشاوندان ایشان به دلیل حسادت مقدمات حبس او را فراهم آوردند. به دلیل این حسادت ها، دروغ های متعددی در رابطه با ایشان به هارون الرشید گفته می شد.

در آن سال هارون به سفر حج رفت. در راه وقتی به مدینه رسید امام هفتم را دستگیر کرده با خود به بغداد آورد و در زندانی تحت حراست سندی بن شاهک در حبس قرار داد؛ جایی که موسی بن جعفر علیه السلام در نهایت به شهادت رسید.

خانواده امام هفتم

نخستین همسر امام موسی کاظم علیه السلام، نجمه است، نجمه مادر امام هشتم بود. از تعداد فرزندان او نیز در منابع تاریخی گزارش‌های متفاوتی آمده است. امام رضا علیه السلام، ابراهیم، شاهچراغ ، حمزه، إسحاق از جمله پسران و فاطمه معصومه و حکیمه از جمله دختران او هستند. نوادگان امام کاظم علیه السلام به سادات موسوی شهرت دارند.

چرا باب الحوائج؟

امام موسی کاظم علیه السلام مشهور به باب الحوائج است. در منزلی که حضرت علیه السلام در شهر مدینه زندگی می کردند، دو درب برای ورود و خروج داشت، که درب پشتی مخصوص امور مردمی بود و در روز افراد بسیاری از آن درب رفت و آمد می کردند و حوائج خود را با حضرت موسی بن جعفر علیه السلام بیان می‌کردند، از این روی آن درب به باب الحوائج مشهور شد و خود امام علیه السلام به باب الحوائج معروف شدند.

روایات درباره کسب حاجت از این امام معصوم بسیار زیاد است. نذر برای موسی بن جعفر برای انواع حاجت بسیار مجرب است و روایت های متعددی درباره آن وجود دارد. باب الحوائج قرن هاست که حاجت می دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها