از قدیمی­ترین سنت های ازدواج درایران و برخی کشورها تهیه جهیزیه برای عروس است.
کد خبر: ۱۱۹۸۱۲۸
چگونه فرش جهیزیه باکیفیت تهیه کنید!!!

سنت قدیمی جهزیه در اقوام مختلف، متفاوت است. اما در تمام مناطق، فرش جزء مواردی است که در جهزیه به چشم می خورد.

خرید فرش شاید برای عروس و داماد یکی از مهمترین اقلام باشد. درهمین راستا دراین مقاله به صورت اختصاصی به فرش و چگونگی انتخاب و نوع آن در جهزیه می پردازیم.

  • ابعاد فرش

یکی از مواردی که درخرید جهزیه بسیارحائز اهمیت است درنظر گرفتن متراژ و سبک معماری خانه­ای است که عروس و داماد زندگی مشترکشان را در آن شروع می­ کنند، این نکته برای خرید فرش و لوازم جهزیه بسیارمهم است و باید متناسب با محل سکونتشان باشد.

هرچه متراژ خانه بیشتر باشد امکان خرید فرش بزرگتر بیشتر می­شود. اما باید حواسمان باشد که اگر فرش بزرگتر از متراژ ما باشد فرش جلوه خود را از دست خواهد داد.

فرش­هایی که انتخاب می­کنیم باید متناسب با متراژ سالن پذیرایی و نهار خوری انتخاب شوند و اتاق خواب معمولا نیازی به فرش ندارد و انداختن یک قالیچه کوچک در کنار تخت کفایت می­کند.

می­دانیم که فرش یکی از موارد مهم و پر­استفاده­ی هر خانه ایرانی محسوب می شود و علی رغم اینکه تنوع قالیچه های مدرن و سنتی در بازار بسیار است، اما باز هم افراد تمایل دارند فرش برای جهیزیه تهیه کنند. فرش ها با ابعاد 6، 9 و 12 متری در بازار موجود هستند. هر زوج با توجه به هزینه­ای که برای فرش در نظر دارد، می­تواند خرید خود را انجام دهد.

  • قیمت فرش

در مورد فرش دستبافت قیمت با توجه به نقشه، مقدار پشم و کرک و ابریشم به کار رفته در فرش و تعداد گره ها تعیین می شود. فرش­های دستبافت هنر دست هنرمندان بافنده ایران است و به عنوان یک اثر هنری بسیار گران قیمت هستند و برای تهیه آن ها باید هزینه نسبتا بالایی پرداخت. درمورد فرش ماشینی تنوع نقشه بیشتری وجود دارد و هر چه ابعاد آن بزرگتر باشد یا تراکم بیشتری داشته باشد، قیمت آن هم بیشتر می­شود.

با این حساب از نظر هزینه­ای فرش ماشینی گزینه ی بهتری خواهد بود. درفرش ماشینی هرچه تراکم بیشتر شود، فرش ظاهر بهتری پیدا کرده، و شباهت آن به فرش دستبافت بیشتر خواهد شد.

  • فرشی که خریداری می­شود کجا و پگونه پهن شود؟

فرش باید متناسب با مکانی که آن را استفاده می­کنیم باشد. هرفرش، زیبایی خاص خود را دارد و هنگامی که با دیگر وسایل خانه چیده می­شود هم باید زیبا به نظر بیاید و باعث جذابیت آن مکان نیز باشد. اگر یک فرش سنتی ابریشم دستبافت را در کنار مبلمان فانتزی استفاده کنیم یا فرش و قالیچه مدرن در کنار مبلمان استیل، اصلا زیبایی ندارد. همچنین باید در نظر بگیرید برای خرید فرش جهزیه به رنگ کف پوش ها و مبلمان نیز دقت کنید و با توجه به هارمونی رنگ ها، فرشی متناسب با آن مکان را تهیه کنید و فاکتورهای مختلفی را برای انتخاب باید مد نظر قرار دهید.

فرش باعث جذابیت و صمیمیت بیشتر در خانه می شود. در خانه هایی که از دکوراسیون داخلی مدرن هم استفاده می­کنند، بدلیل اینکه فرش باعث جذابیت و گرمای خاصی در فضا است، حتما در چیدمان خانه چندین تخته فرش استفاده می­شود. قبل از اقدام به خرید فرش برای جهزیه بهتراست حتما اطلاعات خود را کامل کنید و با آگاهی کامل اقدام به خرید کنید، چون در غیر این صورت فرشی که می­خرید ممکن است کارایی لازم را برای شما نداشته و شما مجبور شوید آن را عوض کنید. اغلب عروس و دامادها به علت گران بودن قیمت فرش دستبافت و تنوع بیشتر در طرح فرش ماشینی اقدام به خرید فرش ماشینی برای جهزیه خود می­کنند.

برای خرید فرش مناسب برای منزل تازه عروس و داماد باید فاکتورهای زیررا در نظر گرفت

  1. در نظر گرفتن ابعاد و سایز دقیق فرش :

- ابتدا باید ابعاد منزل را در نظر بگیریم شما باید دقیقا بدانید چه فرشی با چه سایزی لازم دارید، اگر در خرید فرش جهزیه نتوانید خوب عمل کنید به سایز مورد نظرتان نمی رسید و این ممکن است زیبایی منزل شما را زیر سوال ببرد. تصور کنید شما در سالن پذیرایی باابعاد کوچک فرش­های 9 متری یا 12 متری استفاده کنید که این فرش­ها کل فضای سالن را پر کند. این کار باعث می شود سالن شما کوچکتر به نظر بیاید، یا در یک سالن با ابعاد بزرگ از قالیچه استفاده کنید که کل فضای سالن خالی بماند به نظر شما آن سالن زیبا به نظر می­آید؟ یا آن قالیچه در ابعاد نهایتا 4 متر در آن سالن به نظر می آید؟

- اگر اتاق نشیمن نسبتا بزرگی دارید و اثاث کمی دارید، می­توانید از یک فرش با رنگ تیره استفاده کنید و حال و هوایی دنج به فضا بدهید و اگر اتاق نشیمن کوچکی دارید برای بزرگتر جلوه دادن آن از فرشهای رنگ روشن استفاده نمایید.

  1. میزان استفاده و پاخور فرش

- میزان رفت و آمد درهر اتاق یا سالن فاکتور بعدی است که در خرید فرش جهزیه نباید از آن غافل شد، مثلا فرشی که در اتاق خواب انداخته می شود با فرشی که در اتاق پذیرایی است، یکسان نیست و پاخور فرش باید در نظر گرفته شود. فرش هایی که تراکم پایین تری دارند هر چه پا بخورند زود از بین رفته و فرش شبیه موکت می شود و یا فرش هایی که تراکم بالاتری دارند از نظر پاخور فرش مقاومتر هستند اما ظرافت بیشتری دارند پس درسالن یا اتاقهایی استفاده کنیدکه جلوه بیشتری دارند برای مثال یک فرش 1000 شانه با تراکم 3000 را هیچگاه در راهرو یا جلوی در ورودی استفاده نکنید.

  1. خصوصیات یک فرش خوب چیست؟

- اگر درهنگام تماشای تلویزیون یا حتی صرف غذا روی زمین می نشینید، بهتر است به موارد زیر دقت کنید اول اینکه فرش پرزدهی نداشته باشد و دوم اینکه بهتر این است که از فرش با رنگ های تیره تر (چرک تابتر) استفاه کنید. اگر معمولا حساسیت دارید و عادت دارید روی زمین بخوابید، فرشی را انتخاب کنید که پرزدهی نداشته باشد و از الیافی استفاده شده باشد که ضد حساسیت باشد. معمولا الیاف اکریلیک هیت ست شده این خصوصیات را داراست. بنابراین اگر قراراست زیاد از فرش استفاده کنید، مراقب این نکات باشید.

- از فرشی استفاده کنید که الیاف باکیفیتی در آن به کار رفته است و به راحتی قابل شستشو باشد و تمیز کردن آن آسان باشد. شرکت فرش توس مشهد ازالیاف بسیار با کیفیت درالون آلمان در تولید فرش­های خود استفاده می­کند که هم فرش ماشینی نرم و بادوامی می­باشد و هم تمیز کردن و شستن آن راحت است.

- درهنگام خرید فرش جهزیه،‌ در انتخاب فرش ماشینی مناسب، باید به جنس نخ بکار رفته در فرش بسیار توجه داشت. هر چقدر جنس نخ به کار رفته در فرش ماشینی نرم و لطیف تر باشد، و با فواصل بیشتری از هم باشند دوام فرش را کمتر میکند و گرد و غبار بیشتری به خود جذب می کند. اما فرشهایی با جنس نخ ضخیم اما لطیف که با تراکم بیشتری بافته می شوند دوام بیشتری داشته و دیرتر خراب می شوند.

تمامی محصولات فرش توس مشهد در ابعاد و سایز و شانه و تراکم مختلف از خصوصیات بالا برخوردار می­باشند و مشتریان گرامی که از فرش توس مشهد خرید کرده­اند از کیفیت فرش خریداری شده رضایت کامل دارند.

  1. در نظر گرفتن تراکم و ماندگاری فرش:

- وقتی اقدام به خرید فرش برای جهزیه می کنید بهتر است فرش را لمس کنید. هر چه فرش متراکم­تر باشد حجم فرش بیشتر در نتیجه دوام و ماندگاری بیشتری خواهد داشت. در عوض هر چه فرش با تراکم کمتر تهیه کنید بعد از گذشت مدت زمان اندکی فرش سفت شده و به موکت شبیه می شود در نتیجه باید دوباره فرش منزلتان را عوض کنید. در صورت امکان اگر عروس و داماد از همان ابتدا کمی هزینه­ی بیشتری در نظر بگیرند برایشان مقرون به صرفه­تر است، و لازم نخواهد بود فرشی که می­خرید را زود به زود تعوض کنید. در هنگام خرید فرش حتما از فروشنده بخواهید که در مورد شانه و تراکم فرش بیشتر اطلاعات به شما بدهد و اطلاعاتی در مورد مشخصات فنی فرش ماشینی در اختیار شما قرار دهد.

- در هنگام خرید فرش فاکتور مهم که باید در نظر گرفت، تراکم و شانه فرش ماشینی است به طور کلی ابعاد فرش با تراکم و شانه رابطه­ای مستقیم دارد. وقتی یک فرش 700 شانه 9 متری با تراکم 2550 بافته می شود به علت سایز بزرگتر نسبت به یک فرش 6 متری نقشه و طرح آن از هم بازتر بافته می شود اما همان طرح اگردر سایز 6 متری بافته شود طرح ها به هم نزدیک­تر و فشرده­تر بافته می­شود و واضح­تر به نظر می­آیند. ازطرفی هرچه تراکم و تعداد شانه فرش نسبت به ابعاد بالاتر رود وزن فرش بالاتر می­رود، برای مثال فرشی که 12 متری 1000 شانه با تراکم 3000 بافته می شود نسبت به یک فرش 12 متری 700 شانه با تراکم 2550 سنگین تر خواهد بود اما این هم در نظر داشته باشید که فرش، دستبافت گونه می­شود و نقشه فرش زیباتر و چشم نوازتر جلوه می­کند.

  1. در نظر گرفتن دکوراسیون و رنگها در خرید فرش:

- فاکتور مهمی که باید در نظر بگیرید این است معمولا برای ست کردن فرش جهزیه، از یک نقش با ابعاد مختلف استفاده می­شود، پس خوب دقت کنید که حاشیه و ترنج و محراب فرشها دقیقا یکی باشد و همینطور رنگ فرشها باهم هماهنگی داشته باشد، این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که به علت تغییر سایز و همینطور تراکم بافته شده ممکن است گلها در ابعاد مختلف کوچک و بزرگ به نظر بیایند اما کلیت باید یکی باشد. پس درهنگام خرید فرش جهزیه به تمام موارد زیر توجه داشته باشید تا مثل یک کارشناس فرش، خرید کنید و از خرید خود رضایت کامل را داشته باشید.

- فاکتور مهم دیگری که باید به آن دقت کنید رنگ فرشی که انتخاب می­کنید، هم می تواند نزدیک به رنگ کف پوش­ها، کاغذ دیواری، پرده و مبلمان باشد و یا حتی طرح و رنگی متضاد داشته باشد، در بعضی موارد اگر طیف رنگی که انتخاب می کنیم هم رنگ باشد، فضا گرمتر و جذابتر به نظر می­آید اما در بعضی موارد بسته به نوع چیدمان و رنگ باید از یک تضاد رنگی استفاده شود تا همه اجزاء خود را درکنارهم زیباتر نشان دهد. همه چیز بستگی به فضا و امکانات وسلیقه و انتخاب شما دارد.

- حتما جنس کفپوش منزل­تان را در هنگام خرید جهیزیه در نظر بگیرید. سنگ و سرامیک در هوای سرد، سرمای بیشتری منتقل می­کنند و کفپوش­هایی مثل پارکت، لمینت و موکت، عایق برای گرما و سرما هستند. به علاوه فرش بر روی سنگ و سرامیک سر می­خورد. برای اینکه فرش روی کفپوش­ها سر نخورد می­توانید از فرش های ماشینی استفاده کنید که دور آنها چرم دوخته شده است زیرا از سر خوردن فرش جلوگیری می­کند.

با توجه به تنوع زیاد انواع فرش­های ماشینی موجود در بازار رعایت این فاکتور ها به شما کمک می­کند مانند یک کارشناس، فرش ماشینی برای جهیزیه خود تهیه کنید.

در هنگام خرید جهزیه عروس به نکات زیر توجه نمایید:

  • فرش با رنگ روشن انتخاب نکنید:

- احساسی و با توجه به رنگی که مد هست خرید نکنید زیرا پس از گذشت مدت زمانی آن فرش خسته کننده می­شود. درسالهای اخیر عروس خانمها دکوراسیون داخلی منزل خود را به سبک اروپایی انتخاب می­کنند وجهزیه خود را بر این اساس تهیه می­کنند و معمولا کل فضای خانه را با فرش­ها، پرده و مبلمان با رنگ های سفید یا صورتی و آبی ملایم می­پوشانند، با این که رنگ­هایی بسیار چشم نواز و آرامش بخش است و باعث دلباز شدن خانه می­شود اما مدام کثیف شده و برای تمیز کردن آن دچار دردسر می­شوید

- بهتر است در هنگام خرید فرش جهزیه، اگر انتخابتان فرش روشن است، رنگهای خاکستری ملایم (کم رنگ) که حتی الامکان گلهای فانتزی روی آن باشد تهیه کنید. فرش های تک رنگ مخصوصا رنگ روشن خیلی زود کثیفی را نشان می دهند و دردسر زیادی برای تمیز کردن آنها خواهید داشت، و مسلما شستشوی فرش چه با شامپو فرش در منزل و چه قالیشویی مشکل می­باشد. توصیه کارشناسان به شما انتخاب فرش­های طرح­دار به جای فرش­ های تک رنگ و روشن است.

  • فرش های نخ دار انتخاب نکنید:

- دکوراسیون های فعلی که برای منزل انتخاب می شود معمولا مدرن است و این مدرن بودن خوب است. اما تمام وسایل منزل اگر بر اساس دکوراسیون مدرن انتخاب شود قطعا هوشمندانه نخواهد بود. اگر فرش جهیزیه را بر اساس طرح های مدرن که با نخ ضخیم و بلند پوشانده شده است انتخاب کنید دچار دردسر خواهید بود، این مدل فرش­ها شاید ظاهر بسیار دلربا و جذابی داشته باشند اما اگر بخواهید فرش­هایی که مدام و مرتب در جاهای پر رفت و آمد خانه استفاده کنید اصلا مناسب نخواهد بود. اولین مشکلی که دارد این است که به علت بلند بودن نخ­های فرش و با فاصله بودن آن، سریع کثیف می­شوند و جارو زدن آنها بسیار مشکل است. مشکل بعدی که خواهد داشت اگر درجاهای پررفت آمد استفاده شود به علت اینکه نخها سریع از بدنه فرش جدا می­شود پس زود فرش خالی می­شود و زیبایی خود را از دست خواهد داد و علاوه بر تمام این موارد نشستن و خوابیدن روی این فرش ها سخت است و به راحتی
فرش­ های پر تراکم نخواهد بود.

توصیه­ کارشناسان این است که اگر قصد خرید دارید برای اتاق­هایی تهیه کنید که رفت و آمد کم است و کمتر کثیف می­ شوند.

  • فرش های ابریشم گونه ماشینی انتخاب نکنید:

- بعضی ازعروس و دامادها برای تهیه جهزیه برای اینکه هزینه کمتری پرداخت کنند ولی در عوض فرش هایی شبیه به فرش دستبافت داشته باشند، اقدام به خرید فرش های ابریشم گونه که در بازار به فرش های بلژیکی معروف هستند می­کنند. این گونه فرش های ماشینی دستبافت­گونه با ابریشم مصنوعی، بسیار ظریف و زیبا هستند و توجه هر خریداری را جلب می کند. اما این فرش های ماشینی اصلا به درد مکان های پر رفت و آمد نمی خورد. فرش های بلژیکی بسیار بسیار نازک هستند به همین علت برای جلوگیری از سرخوردن برروی کف پوش ها پشت این فرش ها ازلاتکس پوشانده شده است. اما با شستشوی نامناسب این فرش ها کاملا لاتکس پشت فرش از بین رفته و فرش تغییر شکل می دهد و دیگر آن زیبایی قبلی را نخواهد داشت و اصطلاحا کیست می افتد. به همین دلیل توصیه به خرید چنین فرش هایی نمی­شود اما اگر چشم شما را گرفته و دوست دارید از این نوع فرش درجهزیه خود داشته باشد برای جایی از منزل استفاده کنید که نیاز به شستن این فرش تا سالیان سال نباشد وآن مکان بسیارکم رفت وآمد باشد.

در نهایت توصیه می شود هنگام خرید جهزیه، مخصوصا فرش، از افراد خبره در زمینه فرش ماشینی و یا اطرافیان که باتجربه­تر هستند راهنمایی بگیرید و درنهایت با توجه به سلیقه و آگاهی که دراین زمینه کسب نموده­اید مانند یک کارشناس فرش، برای خرید فرش دلخواه خود اقدام کنید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها