پرتغال و هلند فینالیست نخستین دوره لیگ ملت های اروپا شدند ؛

سرانجامِ تافته‎های جدا بافته

یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا ؛

از ضیافت انگلیسی تا نبرد تند و تیز یونایتد و بارسا

قلب فوتبال جهان حالا به طور کامل در اروپا می‎تپد. در سالی که نه از جام‎جهانی خبری است و نه از جام ملت‎های اروپا هیچ چیز مهم‎تر از لیگ قهرمانان اروپا نیست. هیجان برای معتبرترین تورنمت باشگاهی در جهان مجددا از بیستم فروردین آغاز می‎شود.
کد خبر: ۱۱۹۷۷۰۶
از ضیافت انگلیسی تا نبرد تند و تیز یونایتد و بارسا

به گزارش جام جم آنلاین ،‌ نکته جالب این مرحله از لیگ قهرمانان اروپا حضور غالب و پرتعداد تیم‎های انگلیسی است، به طوری که از چهار بازی، سه بازی یک پایشان یک تیم انگلیسی است و یک مسابقه هم که به طور کامل با حضور تیم‌های این کشور برگزار می‎شود.

برنامه کامل مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا به این شرح است:

بازی‌های رفت:

9 آوریل (20 فروردین 98)

لیورپول - پورتو

تاتنهام - منچسترسیتی

10 آوریل (21 فروردین 98)

آژاکس - یوونتوس

منچستریونایتد - بارسلونا

بازی‌های برگشت:

16 آوریل (27 فروردین 98)

یوونتوس - آژاکس

بارسلونا - منچستریونایتد

17 آوریل (28 فروردین 98)

پورتو - لیورپول

منچسترسیتی – تاتنهام

خاطرات شیرین پورتو و لیورپول

از آخرین باری که پورتوی پرتغال قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد 15 سال می‌گذرد. از آخرین قهرمانی لیورپول در این رقابت‎ها هم 14 سال سپری شده است. در واقع دو تیمی که به فاصله یک سال از یکدیگر قهرمانی در این رقابت‎ها را جشن گرفتند حالا در یک چهارم نهایی فصل 2019-2018 به یکدیگر رسیده‎اند. هر دو حسابی جان گرفته‎اند. لیورپول در این فصل یکی از دو مدعی اصلی قهرمانی در لیگ برتر انگلیس است و می‎تواند پس از سال‎ها به حسرت طولانی مدت هوادارانش پایان بدهد و قهرمان لیگ برتر انگلیس شود؛ البته اگر منچسترسیتی بگذارد. کلوپ سرمربی تیم فوتبال لیورپول اخیرا به یک اظهارنظر شدیدا واکنش نشان داده است. آن اظهار نظر چه بود؟ یکی از کارشناسان شبکه اسکای اسپورت گفته بود بهتر است لیورپول از دور لیگ قهرمانان اروپا حذف شود تا شانس برای قهرمانی در لیگ برتر آن هم پس از سال‎های طولانی از بین نرود. کلوپ این حرف را غیرمنطقی خوانده بود چرا که بندرنشین‎های شهر لیورپول می‎توانند در هر دو عرصه اروپا و انگلیس مدعی قهرمانی باشند.

به هر حال قرمزهای شهر لیورپول در یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا ابتدا بدون گل مقابل بایرن مونیخ مساوی کردند اما در بازی برگشت که در خانه حریف برگزار شد با سه گل به پیروزی رسیدند تا صعود شیرین و مقتدرانه‎ای به یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان داشته باشند. در اینجا پورتو منتظر آنهاست، غول سابق فوتبال اروپا که هنوز گاهی اوقات می‎تواند ثابت کند غول است. پورتو مثل همیشه در لیگ برتر پرتغال مدعی قهرمانی است و مثل همیشه هم می‎خواهد در لیگ قهرمانان اروپا با کنار زدن بزرگان به مقام قهرمانی دست پیدا کند. آنها در فصل 2004-2003 به مقام قهرمانی رسیدند. پورتویی‎ها در فینال آن سال موفق به شکست موناکوی فرانسه و کسب عنوان قهرمانی شدند. لیورپول هم یک سال بعد در یکی از شگفت‎انگیزترین فینال‎های تاریخ لیگ قهرمانان اروپا در حالی که سه گل از میلان عقب بود بازگشت فوق العاده‎ای به بازی داشت ؛ ابتدا سه گل زد و در نهایت در ضربات پنالتی موفق به شکست تیم میلان و کسب عنوان قهرمانی شد. حالا این دو تیم بیستم فروردین در یک چهارم نهایی بازی رفت یک چهارم نهایی را برگزار می‎کنند. پیش‎بینی اینکه از بین این دو تیم قدرتمند کدام یک به نیمه نهایی می‎رسد سخت است اما با کنار هم گذاشتن تمام جوانب و امکانات به نظر می‎رسد دیدن تیم لیورپول در نیمه نهایی محتمل‎تر است.

ضیافت انگلیسی

تاتنهام و منچسترسیتی دیگر تیم‎های برگزار کننده یک چهارم نهایی این فصل از لیگ قهرمانان اروپا هستند؛ دو تیم انگلیسی که در لیگ برتر انگلیس نیز حرف‎های زیادی برای گفتن دارند. تاتنهام که هم اکنون تیم رده سوم لیگ برتر انگلیس است به نظر می‎رسد در برابر منچسترسیتی و لیورپول بخت زیادی برای کسب عنوان قهرمانی ندارد اما حساب لیگ قهرمانان اروپا جداست. این تیم با داشتن ستاره‎ای مثل هری کین خیلی وقت است که قهرمانی در لیگ قهرمانان را نه به یک رویا که به هدفی بزرگ تبدیل کرده است. تاتنهام هرگز قهرمانی در این رقابت‎ها را تجربه نکرده است همانطور که منچسترسیتی چنین شرایطی دارد. منچسترسیتی که چند سالی است با تزریق سرمایه اماراتی‎ها حسابی جان گرفته در لیگ برتر انگلیس هم صاحب عنوان قهرمانی است، این تیم با یک مربی کلاس جهانی به نام پپ گواردیولا و ستاره‎های بی نظیری مثل آگوئرو، دی بروین و ... اکنون یکی از مدعیان قهرمانی در اروپاست و می خواهد امسال طلسم را بشکند و برای نخستین بار در تاریخ خودش قهرمانی در این رقابت‎ها را جشن بگیرد. نه تاتنهام و نه منچسترسیتی هرگز قهرمانی در این رقابت‎ها را تجربه نکرده‎اند و هر دو نیز برای این فصل برنامه‎هایی طلایی برای رسیدن به فینال و کسب عنوان قهرمانی دارند.

کریس و رفقا مقابل سد محکم هلندی

به سومین تقابل بیستم فروردین می‎رسیم؛ آژاکس و یوونتوس. ابتدا به نماینده هلند می‎پردازیم، آژاکس زمانی غول ترسناک فوتبال اروپا بود. این تیم از سال 1970 تا سال 1973 سه بار پشت سر هم قهرمان لیگ قهرمانان شد ضمن اینکه دو بار نایب قهرمانی را هم در کارنامه خود ثبت کرده است. آژاکس از سال‎های طلایی خود فاصله گرفته و دیگر جز قدرت‎های برتر باشگاهی فوتبال اروپا نیست اما در یک هشتم نهایی کاری کرد که همه از این تیم می‎ترسند به خصوص یوونتوس که حریف این تیم در یک چهارم نهایی است. آژاکس در یک هشتم نهایی رئال مادرید را در هم کوبید و تحقیر کرد. این تیم هلندی بازی رفت را دو بر یک باخت اما در دیدار برگشت که در سانتیاگو برنابئو برگزار شد آتش به پا کرد و با چهار گل با تحقیرل پرافتخارترین تیم اروپا به یک چهارم نهایی رسید. در سوی دیگر میدان یوونتوس قرار دارد، تیمی که یکی از اهداف اصلی‎اش در زمینه خرید کریس رونالدو قهرمانی در لیگ قهرمانان بود. یوونتوس تا به حال سه بار قهرمان این رقابت‎ها شده و هفت عنوان قهرمانی را هم به دست آورده است. از آخرین قهرمانی یووه بیش از 34 سال می‎گذرد. کریس و رفقا به هر حال پشت سد محکمی هستند که برای شکستن آن کار بسیار دشواری دارند.

تند و تیز مثل بارسا- منچستریونایتد

به جذاب‎ترین تقابل یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا می‎رسیم؛ تقابل بارسلونا با منچستریونایتد. تقابل دو تا از محبوب‎ترین تیم‎های جهان. تقابل تیم‌هایی که کوهی از افتخارات در لالیگا و لیگ برتر انگلیس و البته لیگ قهرمانان اروپا دارند. حالا این دو تیم دوباره به هم رسیده‎اند. این برای نخستین بار نیست که بارسلونا و منچستریونایتد در لیگ قهرمانان اروپا به هم می‎خورند. اما اینبار تقابلشان واقعا جذاب است. دو بازی رفت و برگشت و نتیجه‎ای که قرار است تکلیف تیم صعود کننده به نیمه نهایی را مشخص کند. بارسلونا که با اسطوره‎ای مثل لیونل مسی خیالش راحت‎تر است و منچستریونایتد هم که دو ماه اخیر را به خوبی پشت سر گذاشته ، تیمی که صعودی ماجراجویانه به یک چهارم نهایی داشت. تقابل این دو تیم از آن تقابل‎های جذاب و دیدنی است که تند و تیزی آن فراتر از سایر دیدارهای مرحله یک چهارم نهایی محسوب می‎شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها