سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت: در آینده نزدیک هیاتی از اروپا که مسئولیت اینستکس را بر عهده دارند برای دیدار با مقامات ایران به تهران می‌آیند.
کد خبر: ۱۱۹۵۵۰۶
هیاتی مرتبط با اینستکس به تهران می‌آید / صهیونیست‌ها توان و جرأت اقدام علیه ایران ندارند

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، بهرام قاسمی در نشست خبری خود در مورد استعفای هفته گذشته ظریف و برخی از اظهارات مبنی بر این که این استعفا به خاطر اختلاف ظریف با رییس‌جمهور انجام شده است، با رد این موضوع گفت : این استعفا شخصی نبود و ربطی به رابطه وزارت امور خارجه و دولت و همچنین نحوه تعامل وزیر امور خارجه و رییس‌جمهور نداشت و تحلیل‌هایی که در این زمینه مطرح می‌شود ، درست نیست.

بهرام قاسمی تاکید کرد : از نظر وزارت خارجه در شرایط کنونی پیوستن به FATF بهتر از نپیوستن به آن است و این می‌تواند ابزاری باشد که مقداری روابط اقتصادی و تجاری ایران با دیگر کشورها را تسهیل کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد سفر بشار اسد و اطلاع دولت و یا وزارت امور خارجه از انجام این سفر پیش از انجام آن، گفت: کسانی که باید در جریان این سفر قرار می‌گرفتند در جریان این موضوع بودند.

سخنگوی وزارت امور خارجه خبر داد: در آینده نزدیک هیاتی از اروپا که مسئولیت اینستکس را بر عهده دارند برای دیدار با مقامات ایران به تهران می‌آیند.

وی در ادامه اظهارات خود در این نشست خبری که با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی برگزار شده بود در مورد تلاش اخیر اماراتی‌ها جهت سوء استفاده از میزبانی‌شان از کنفرانس وزیران امور خارجه سازمان کنفرانس اسلامی علیه تهران اظهار کرد: در این نشست وزیر امور خارجه امارات در ابتدای این نشست و همچنین در جریان تهیه سند پایانی این اجلاس رفتاری غیر دوستانه و کینه ورزانه نسبت به ایران داشت و سخنانی بی ربط و تکراری در ارتباط با جزایر سه گانه ایران مطرح کرد که از طرف ایران نیز پاسخ‌های لازم به این سخنان داده شد.

این دیپلمات ارشد کشورمان تاکید کرد: قطعاً ما در برابر اینگونه سخنان بیجا و نادرست ساکت نخواهیم بود و موضع گیری‌های لازم را در برابر این اظهارات غلط اظهار می‌کنیم و اقدامات دیپلماتیک لازم را خواهیم داشت.

قاسمی در ادامه سخنان خود خطاب به مقامات اماراتی گفت: به آنها توصیه می‌کنیم که به عنوان یک کشور مستقل در امور منطقه نقش آفرینی کنند و در مورد مسائل منطقه و بین‌الملل خودشان در پایتخت خودشان تصمیم گیری کنند و پیرو دیگر کشورها که فکر می‌کنند می‌توانند امنیت آنها را ایجاد کنند نباشند.

وی گفت: ما به آنها توصیه می‌کنیم که در جهت کاهش نزاع در منطقه حرکت کند. به آنها می‌گوئیم با اتخاذ اینگونه سیاست‌های نادرست راه به جایی نخواهند برد.

وی افزود: اگر رفتار آنها با ما مثبت باشد با رفتار مثبت ما مواجه می‌شوند و اگر سخنانی گزاف و نادرست علیه ایران مطرح کنند پاسخ‌های لازم را از سوی ایران دریافت خواهند کرد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال یک خبرنگار ترکیه‌ای در مورد روابط ایران و آنکارا و اینکه حدود دو ماه دیگر معافیت‌های آمریکا در مورد تعامل آنکارا با تهران به پایان می‌رسد و پس از آن قرار است دو کشور چگونه روابط خود را گسترش و ادامه دهند، خاطرنشان کرد: دولت‌های تهران و آنکارا برای گسترش روابط و همکاری‌ها با یکدیگر از اراده بالایی برخوردارند. در گذشته همکاری‌های خوبی بین دو کشور وجود داشته و اکنون نیز هر دو تلاش می‌کنند این روابط و همکاری‌ها را ارتقا دهند.

قاسمی ادامه داد: بسیاری از کشورها به ما اعلام کرده‌اند در صورتیکه ساز و کار اروپایی (اینستکس) بتواند به اجرا گذاشته شود و کار خود را شروع کند علاقه‌مند هستند که از این ساز و کار در بخشی از همکاری‌های خود با ایران استفاده کنند.

وی اضافه کرد: ما تماس‌های زیادی با دوستان خود در آنکارا جهت گسترش همکاری‌ها و راهکارهای تحقق آن داشته و داریم. ساز و کارها و مکانیزم‌های دو جانبه نیز بین دو کشور برای پیشبرد همکاری‌ها وجود دارد و طراحی شده است و البته من در اجرا نیازی نمی‌بینم که آن را تشریح کنم ولی مطمئن هستم که این روابط به خوبی و در حد لازم گسترش پیدا می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد روابط ایران و مسکو و تلاش صهیونیست‌ ها برای تحت تأثیر قرار دادن روابط دو کشور و ایجاد خدشه در آن گفت: روسیه کشور مستقلی است و مقامات این کشور در تصمیم گیری‌ها و اتخاذ سیاست‌ها از هوشمندی و خردمندی لازم برخوردار هستند.

وی با اشاره به سابقه همکاری‌های ایران و روسیه در ارتباط با مسائل منطقه و دو جانبه ادامه داد: روسیه کشوری نیست که بخواهد از فرامین و خواسته‌های بی ربط رژیم اشغالگر قدس پیروی کند. روابط تهران و مسکو روابط مستحکمی است و سخنانی که از سوی مقامات صهیونیستی در مورد روابط دو کشور مطرح می‌شود نمی‌تواند تأثیری بر این روابط داشته باشد. چرا که ذکاوت و هوشمندی در پایتخت‌های دو کشور بالاتر از آن است که صهیونیست‌ها بتوانند روابط دو کشور را با برخی از سخنان و جو سازی‌ها تحت تأثیر قرار دهند.

وی همچنین در پاسخ به سوال همین خبرنگار مبنی بر اینکه آیا احتمال ایجاد درگیری بین ایران و اسرائیل در سوریه وجود دارد، تصریح کرد: صهیونیست‌ها به دلیل مشکلات ذاتی و گرفتاری‌هایی که با آن روبرو هستند از توان و جرأت برای اقدام علیه ایران برخوردار نیستند. من موضوع تنش و جنگ را رد می‌کنم و اسرائیل در چنین حد و توانی نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه سخنان خود با خبرنگاران در مورد آخرین تحولات ونزوئلا و دخالت‌های آمریکا در امور داخلی این کشور و همچنین سفر اخیر معاون وزیر خارجه ونزوئلا به تهران، اظهار کرد: ما دقیقا تحولات ونزوئلا را رصد می‌کنیم. معاون وزیر خارجه ونزوئلا چندی پیش ایران بود. گزارش مبسوطی از تحولات این کشور ارائه داد به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها هنوز نیاموخته‌اند که باید در مرزهای خود باقی بمانند و در امور داخلی دیگر کشورها دخالت نکنند. دخالت‌های غیرقانونی آنها در امور داخلی دیگر کشورها از جمله ونزوئلا باعث ایجاد بحران در آن کشورها می‌شود. سیاست‌های آمریکا در این زمینه محکوم است و نباید اجازه داد این سیاست‌های یک جانبه‌گرا و بی‌جا بتواند با موفقیت همراه شود.

قاسمی ادامه داد: دولت ونزوئلا، ارتش این کشور و همچنین مردم ونزوئلا تاکنون پایداری بسیاری داشته‌اند. ما با دولت قانونی ونزوئلا در تماس هستیم. این کار را از طریق نمایندگی خود در کاراکاس انجام می‌دهیم و با سایر کشورهایی که می‌توانند نقش موثری در این تحولات داشته باشند در تماس هستیم.

وی در همین چارچوب خبر داد که طی ساعات آینده مدیرکل آمریکای وزارت خارجه به مسکو سفر می‌کند و دستور کار مشخص این سفر موضوع ونزوئلا و آخرین تحولات این کشور است.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطر نشان کرد: دخالت بی‌جای آمریکا در امور دیگر کشورها شدیدا محکوم است و مقامات آمریکایی از جمله آقای جان بولتون حق ندارند این نوع دخالت‌ها را دخالت مشروع بدانند و به خود اجازه دهند در امور داخلی کشورها دخالت کنند .

قاسمی همچنین در این نشست در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صداوسیما مبنی بر این‌که طی دو شب گذشته مستندی با عنوان پایانی بر دروغ منتشر شد و در این مستند مشخص شد که عناصر ضد انقلاب تحت حمایت سرویس اطلاعاتی فرانسه هستند. با توجه به این موضوع آیا ایران نمی‌خواهد سفیر فرانسه در تهران را احضار کند، گفت: گویی شما همه چیز را از زاویه دوربین نگاه می‌کنید. ما در وزارت خارجه صرفا با دوربین و یا فیلم مستند به مسائل نگاه نمی‌کنیم. ما قطعا از حیثیت و منافع کشور در هر شکل ممکن دفاع می‌کنیم و به موقع در برابر هر تعرض و دخالتی که دیگران بخواهند در امور داخلی ما داشته باشند اقدام لازم را انجام می‌دهیم و برخورد لازم را به عمل می‌آوریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: من این مستند را به صورت کامل ندیدم و قضاوتی در مورد آن ندارم و اگر نهایتا موضوع مشخص باشد از طریق دستگاه‌های ذیربط در این زمینه به وزارت خارجه اطلاع‌رسانی می‌شود و این وزارتخانه نیز براساس وظایف ذاتی خود امور را پیگیری و رصد می‌کند. من در اینجا از دادن پاسخ صریح به شما اجتناب می‌کنم چرا که این مستند را کامل ندیدم و باید اطلاعات و خبرهای بیشتری در این زمینه به دست آورم.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که شما در صحبت‌های خود گفتید که قرار است هیاتی از اروپا در ارتباط با موضوع اینستکس به تهران سفر کنند، آیا این هیات، هیاتی عالی‌رتبه و در سطحی سیاسی است؟ اعلام کرد: این هیات یک هیات عالی‌رتبه کارشناسی، اقتصادی و فنی و مرتبط با اینستکس است و فکر نمی‌کنم آن را یک هیات سیاسی تلقی کنیم.

قاسمی همچنین در مورد آخرین وضعیت مرزبانان ربوده شده ایرانی در مرز میرجاوه و پیگیری‌های صورت گرفته از سوی وزارت خارجه و دیگر دستگاه‌های مذکور جهت آزادی آنها تصریح کرد: این موضوع همچنان در دستور پیگیری است. تمام تلاش ما در وزارت خارجه، سفارت ایران در پاکستان و نهادهای مسئول دیگر این است که این تلاش‌ها با جدیت ادامه پیدا کند به نحوی که این افراد مظلوم و این مرزبانان وطن هرچه سریع‌تر به آغوش وطن و خانواده‌های خود بازگردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به این سوال که برخی رسانه‌های غربی اعلام کرده‌اند که شب گذشته اسرائیلی‌ها به مواضع ایران در سوریه حمله کرده‌اند و آیا ایران این موضوع را تایید می‌کند، گفت: در طی چند وقت اخیر شاهد این نوع جنگ روانی‌ها و خبرسازی‌ها از سوی اسرائیلی‌ها بوده‌ایم در مورد دیشب نیز اگر خبری منتشر شده من در جریان آن نیستم و باز هم تصور می‌کنم که این موضوع نیز در راستای ایجاد فشار و جنگ روانی از سوی اسرائیلی‌ها صورت گرفته است. رژیم اشغالگر قدس تلاش می‌کند که در روند آستانه و همکاری‌های سه کشور ایران، روسیه و ترکیه شکاف ایجاد کند و همچنین در همین چارچوب برای فرار از مشکلات داخلی خود اقدام به فرافکنی می‌کند.

در ادامه این نشست خبری که بیش از یک ساعت ادامه داشت این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با موضوع اینستکس و روند اجرایی شدن آن و همچنین اقدامات ایران برای اجرا شدن این روند در داخل کشورمان اظهار کرد: همان‌طور که در جریان هستید این سازوکار ثبت شده است. البته دیرهنگام ولی در کل اقدام مهمی بود. در داخل ایران نیز در دستگاه‌های ذی ربط در حال ایجاد سازوکارهای متناظر با اروپا در این زمینه هستند تا بتوانند کار را به پیش ببرند.

قاسمی افزود: طی هفته‌های گذشته تبادلات خوبی در حوزه‌ کارشناسی در بخش‌های بانکی و اقتصادی و همچنین مسائل مرتبط با این موضوع بین ایران و اروپا صورت گرفت و در همین چارچوب قرار است در آینده‌ای نزدیک هیاتی از اروپا که مسئولیت این سازوکار را برعهده دارد به ایران سفر کند و با مقامات ذیربط کشورمان در این رابطه رایزنی و گفت‌وگو کنند تا گام‌های عملی شدن این موضوع به پیش برود.

وی ادامه داد: این‌که بگویم در حال حاضر این سازوکار در عمل کار مشخصی را انجام می‌دهد اینگونه نیست و ما هنوز به این مرحله نرسیدیم و امیدواریم با آمدن هیاتی به ایران در طی روزهای آینده بتوانیم گام‌های بلندی را در این زمینه برداریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در ارتباط با اقدام اخیر دولت لندن در گنجاندن نام حزب‌الله در فهرست گروه‌های تروریستی و نگاه ایران به این موضوع تصریح کرد: در حالت خوشبینانه لندن دچار اشتباه راهبردی شده است و بسیاری از کشورهای اروپایی نیز این موضوع را تایید نکردند. در حالت بدبینانه نیز این موضوع برمی‌گردد به سیاست‌های زیاده‌خواهانه و توسعه‌طلبانه این کشور که در منطقه می‌تواند دنبال کنند.

وی با بیان این‌که انجام اینگونه اقدامات باعث جلوگیری از ایجاد ثبات و آرامش و توسعه اقتصادی و انسانی در منطقه می‌شود، ادامه داد: حزب‌الله لبنان بخش مهمی از حاکمیت و پارلمان لبنان است. بخش مهمی از نیروهایی است که توانسته طی سالیان گذشته در منطقه در برابر تروریست تکفیری ایستادگی و مقاومت کند و در حد وسیعی به سرکوب تروریست و جلوگیری از اشاعه آن کمک کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: تلاش‌های نیروهایی چون حزب‌الله لبنان باعث شده است که تروریست به خود اروپا گسترش پیدا نکند و آنها (انگلیسی‌ها و دیگر کشورهای اروپایی) به جای اتخاذ اینگونه سیاست‌ها و قراردادن حزب‌الله لبنان در لیست تروریست‌ها باید آنها را مورد تشویق قرار دهند. این اقدام دولت لندن به نوعی دخالت در امور داخلی لبنان است و اگر تلاش‌های گروه‌هایی چون حزب‌الله لبنان نبود اکنون آنها با معضلی چون تروریست در کشورهایشان روبه‌رو بودند و تروریست‌ها می‌توانستند مشکلاتی را برای مردم آنها ایجاد کند. بنابراین معتقدیم اقدام انگلیس در این راستا یک خطای راهبردی و استراتژیک است.

قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی در ارتباط با اظهارات اخیر عادل الجبیر دیپلمات ارشد عربستان سعودی علیه ایران مبنی بر این‌که ایران عامل تداوم جنگ در یمن است و تهران در امور داخلی کشورهای عربی منطقه دخالت می‌کند، ادامه داد: وقتی اسم آقای جبیر می‌آید لزومی به پاسخگویی به اظهارات ایشان نیست. آقای جبیر عادت بدی داشتند و در مقطعی مجبور شدند که این عادت را ترک کنند ولی گویی دوباره به عادت قبلی خود بازگشتند و سخنان بی‌ربطی علیه ایران در چند مورد اخیر مطرح کرده‌اند.

وی با اشاره به جنایت‌های دولت سعودی در یمن و با بیان این‌که این جنایت‌ها و دیگر اقدامات سعودی‌ها در این زمینه برای افکار عمومی جهان آشکار است، گفت: آقای جبیر در مقطعی به خاطر شرایط سکوت کرده بود ولی اخیرا دوباره برخی از سخنان بی‌ربط و تکراری را مطرح کرده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: سیاست‌های ایران در مورد کشورهای همسایه‌اش مشخص است و فرافکنی‌ها و دروغ‌پراکنی‌های مقامات سعودی مشکلی از آنها در منطقه حل نمی‌کند حقایق آشکار است و آنها نمی‌توانند حقایق در منطقه را انکار کنند و مردم نیز براساس این حقایق قضاوت می‌کنند.

قاسمی در ادامه صحبت‌های خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با آخرین وضعیت اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی که در آلمان بازداشت شد و پس از مدتی از سوی مقامات آلمان به بلژیک استرداد داده شد، تصریح کرد: موضوع پرونده ایشان به صورت جدی از سوی وزارت خارجه در حال پیگیری است و امیدواریم این تلاش‌ها و اقدامات دیپلماتیک و همچنین حقوقی به نتیجه مطلوب برسد و شاهد آزادی هرچه زودتر ایشان باشیم. من از تحولات جدید در پرونده ایشان اطلاعی ندارم ولی همان‌طور که گفتم به عنوان پرونده مهم در دستور کار وزارت امور خارجه و بخش‌های ذیربط است و امید داریم که حقانیت و بی‌گناهی ایشان هرچه زودتر اثبات شود و ایشان بتوانند به کشور باز گردند.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در ارتباط با سفر آتی رییس جمهور به عراق و جزییات این سفر اظهار کرد: اطلاعات مربوط به این سفر از سوی دفتر رییس جمهور در اختیار رسانه‌ها و مردم قرار می‌گیرد. این سفر، سفری از قبل تعیین شده است که قرار است طی روزهای آتی انجام شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این‌که این سفر در ادامه رایزنی‌های گسترده بین دو کشور انجام می‌شود، ادامه داد: چندی پیش در این چارچوب شاهد سفر آقای ظریف به عراق بودیم و در این سفر زمینه‌های سفر آقای رییس جمهور به عراق فراهم شد. ما معتقدیم که این سفر می‌تواند نقطه‌ای برای گسترش هرچه بیشتر روابط دو کشور باشد.

قاسمی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که برخی از منابع خبری از جمله منابع خبری نزدیک به صهیونیست‌ها اطلاع داده‌اند قرار است روسیه کارگروهی را برای خروج نیروهای خارجی از سوریه ایجاد کند و آیا روسیه در این زمینه با ایران صحبتی کرده، تصریح کرد: مقامات رژیم اشغالگر قدس عادتی دارند که نمی‌توانند آن را ترک کنند چرا که فکر می‌کنند ترک آن باعث بیماری می‌شود. این عادت نادرست دروغگویی و ایجاد یک جنگ روانی و فضای روانی خاص برای تحت تاثیر قرار دادن روابط ایران با همسایگانش از جمله روابط ایران با روسیه است.

این دیپلمات ارشد کشورمان با بیان این‌که روابط تهران و مسکو روابط مستحکمی است و دو کشور در بحث سوریه و مبارزه با تروریست در این منطقه همکاری خوبی داشته‌اند، اظهار کرد: مقامات ایران و روسیه به صورت دائم در تماس با یکدیگر هستند و با یکدیگر مشورت‌های لازم را انجام می‌دهند و آنچه که در این زمینه مطرح می‌شود یک جنگ روانی است.

قاسمی همچنین در همین چارچوب افزود: همان‌طور که بارها گفته‌ایم ما در سوریه یگان و پادگانی نداریم حضورمان در این کشور مستشاری است و به درخواست دولت سوریه صورت گرفته است و تا هر زمانی که دولت سوریه بخواهد ما در آنجا به سوریه کمک می‌کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری مبنی بر این‌که طبق برخی گزارش‌ها به نظر می‌رسد که برخی از کشورهای منطقه و فرامنطقه تلاش دارد که روابط ایران و پاکستان را تحت تاثیر قرار بدهند و در این روابط خدشه ایجاد شود، ادامه داد: ایران و پاکستان به عنوان دو کشور همسایه روابط دیرینه و خوبی با یکدیگر دارند و دو کشور براین اراده هستند که همگرایی بیشتری با یکدیگر داشته باشند و همکاری‌ها بین دو کشور را گسترش دهند. علی‌رغم همه موانع و مشکلاتی که می‌تواند بروز پیدا کند و دو کشور تلاش دارند که در جهت حل و فصل آنها قدم بردارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر این‌که برای ایران داشتن روابط خوب با همسایگانش امری مهم است و با جدیت این موضوع را دنبال می‌کند، گفت: البته ما نیز به این مساله واقف هستیم که روابط خوب ایران با همسایگانش از معاندین نیز برخوردار است و آنها در سطح منطقه و جهان تلاش می‌کنند که در این روابط مشکلات و کندی‌هایی را ایجاد کنند در همین چارچوب فکر می‌کنم با خردمندی که در کشورهای همسایه وجود دارد و همچنین با درایت ایران این تلاش‌های مذبوحانه نمی‌تواند راه به جایی ببرد و صرفا وقت تلف کردن است.

قاسمی همچنین در پاسخ به این سوال که به تازگی یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی آقای حاجی‌دلیگانی پیشنهاد کرده که در ارتباط با موضوع برجام رفراندوم برگزار شود و نظر وزارت خارجه در این زمینه چیست، اظهار کرد: در کشور و همچنین در مجلس شورای اسلامی نظراتی مطرح می‌شود و افراد دیدگاه‌های خود را بیان می‌کنند. برخی از این اظهارات به صورت تخصصی و برخی نیز اینگونه نیست و قرار نیست که در مورد هر سخنی که در رسانه‌ها و یا در مجلس شورای اسلامی مطرح می‌شود ما اظهارنظر کنیم.

وی ادامه داد: اصولا این نوع مباحث، مباحث کلان در کشور هستند که در سطوح عالی‌تر کشور در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود و ما فکر می‌کنیم نیازی به برگزاری رفراندوم در برجام و اینگونه مسائل وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با این که وزیر امور خارجه انگلیس در راستای سفر اخیر منطقه‌ای خود به صورت ناگهانی به منطقه عدن سفر کرده است و آیا این اقدام دولت بریتانیا نوعی دخالت در امور داخلی یمن نیست؟ اظهار کرد: وضعیت امروز یمن احتیاج به سفر درمانی و گفتار درمانی نداردو اگر دیگر کشورها علاقمند هستند که به حل این فاجعه بشری کمک کنند و در راستای کاهش آن قدم بردارند توقع آن است که از روش های دیگری استفاده کرده و کمک کنند که متجاوزان دست از تجاوز به مردم این کشور بردارند و به جای فروش سلاح و انجام این گونه سفرها با اتخاذ تدابیر مناسب در جهت کاهش آلام مردم یمن قدم بردارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد سفر اخیر بشار اسد و در پاسخ به این سوال که آیا دولت از انجام این سفر آگاه بوده است یا نه؟ اظهار کرد: این نوع سفرها در این سطح با توجه به حواشی و اثراتی که می‌تواند داشته باشد و همچنین اثرات سیاسی و امنیتی‌اش معمولا از پیش خبر داده نمی‌شود و این یک کار منطقی و روشن است و باید چنین نیز باشد و این سفر نیز این گونه بود. روش درستی در مورد ورود و خروج ایشان (بشار اسد) اتخاذ شد و باید به همین شکل نیز انجام می‌شد. فکر می‌کنم آن‌هایی که باید در جریان این سفر قرار می گرفتند در جریان این موضوع بودند و چنین سفری نمی‌تواند از دید مقامات عالیرتبه کشور پنهان بماند.

وی با ردبرخی از حاشیه سازی ها و تحلیل‌هایی که در این خصوص با نگاه های جناحی و سیاسی در درون کشور مطرح شده است، گفت‌: این تحلیل ها نباید جدی تلقی شود. ما اکنون نیاز به همدلی و صدای واحدی داریم و باید در این‌ راستا حرکت کنیم. سفر صورت گرفته سفر مهمی بود. آثار مهمی را به همراه خواهد داشت. یکی از اهداف این سفر ابلاغ تشکر دولت و مردم سوریه از مردم ایران به خاطر کمک های مستشاری تهران و تلاش برای مبارزه با تروریسم در این کشور بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در این نشست در پاسخ به سوال دیگری در مورد حادثه تروریستی اخیری که در سیستان‌وبلوچستان صورت گرفت و منجر به شهادت تعدادی از نیروهای نظامی ایران شد، گفت‌: پیگیری‌ها در مورد این موضوع ادامه‌ دارد. آن چه که رخ داد موضوع مهمی بود. ایران و پاکستان باید امنیت مرزهایشان را گسترش دهند تا این مشکل را به صورت اساسی حل کنند تا ما دیگر شاهد تکرار این فجایع غیر انسانی و تروریستی در مرزهای دو کشور نباشیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آقای ظریف در مهر ماه در سخنرانی خود در مجلس شورای اسلامی مطرح کردند که تضمینی نمی‌دهیم که با تصویب FATF در کشور مشکلات اقتصادی حل شود ولی اخیرا در جریان حضور خود در یکی از فراکسیون مجلس شورای اسلامی اعلام کرده‌اند که تصویب این موضوع منجر به حل مشکلات اقتصادی کشور می‌شود و اکنون این سوال به وجود آمده است که در طی پنج ماه گذشته چه اتفاقی افتاده است که نظر آقای ظریف عوض شده است، گفت‌: من در حال‌ حاضر عین سخنان آقای ظریف در دو جلسه‌ای که شما اشاره کردید را پیش رو ندارم. بنابراین نمی‌توانم در این رابطه قضاوتی داشته باشم و بگویم که آیا نظر ایشان تغییر کرده است یا نه و این سخنان متضاد یا غیر متضاد یکدیگر هستند. آن چه که مهم است ما در روابط خارجی و تعاملات پولی، بانکی و تجاری خود با دیگر کشورها به ابزارها و نرم های جهانی احتیاج داریم که یکی از این ابزارها موضوعی است که این روزها در مجمع تشخیص مصلحت نظام مطرح است.

این دیپلمات ا رشد کشورمان با ابراز امیدواری مبنی بر این که در مجمع تشخیص مصلحت نظام در این زمینه بهترین تصمیم در راستای منافع کشور اتخاذ شود و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام توجه لازم را به عواقب هر گونه تصمیم خود در این زمینه داشته باشند، گفت‌: ما برای روابط خارجی خود با دیگر کشورها باید برخی از مکانیزم‌ها در سطح جهان را بپذیریم هم چنان که در حال‌ حاضر برخی از این مکانیزمها پذیرفته شده است. موضوعی که شما اشاره کردید قطعا نمی‌تواند تمام مشکلات اقتصادی ایران را حل کند و ما نیز چنین برداشتی را نداریم و تصور می‌کنم که آقای دکتر ظریف نیز چنین دیدگاه و اعتقادی را ندارند ، ولی می‌تواند در جهت حل مشکلات موثر باشد . ما باید به این موضوع توجه کنیم که برخی از مشکلات و نواقصی که در حوزه های اقتصادی و غیر اقتصادی در درون کشور وجود دارد دارای علت های خاص و ریشه های مشخص هستند و تک عاملی نیستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر این که موضوع مورد اشاره می‌تواند ابزاری باشد که روابط اقتصادی و تجاری ایران را با دیگر کشورها تسهیل کند ولی قطعا تمام مشکلات اقتصادی کشور با این موضوع حل نمی‌شود و نمی‌توان آنها را در این موضوع خلاصه کرد، افزود: در شرایط کنونی ما معقدیم که پیوستن به FATF بهتر از نپیوستن به آن است، چرا که می‌تواند در حل برخی از مشکلات یا کاهش آنها موثر و تاثیرگذار باشد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در مورد گزارش اخیر روزنامه الشرق الاوسط و ادعای این روزنامه مبنی بر اینکه ایران اخیراً به صورت مرتب نشست‌هایی را با گروه E4 داشته و این گروه برای ایران شرط و شروط‌هایی را گذاشته است، گفت: من اطلاعی در مورد آنچه که مطرح شده ندارم. مگر آن چیزی که در برخی از رسانه‌ها منتشر شده است. به نظر می‌رسد آنچه که در این رسانه‌ها مطرح شده سخن کامل و درستی نیست.

وی ادامه داد: ما با برخی از کشورهای اروپایی در مورد برخی از سیاست‌های منطقه‌ای ایران دچار اختلاف نگاه و عقیده هستیم و سعی کرده‌ایم که در مواقعی که امکان پذیر بوده است به این کشورها تفهیم کنیم بحث نفوذ منطقه‌ای ایران که از سوی آمریکا و صهیونیست‌ها مطرح و علیه آن جو سازی می‌شود نفوذ ذاتی، تاریخی و مردمی است و این ربطی به انجام اقدامات خاص از سوی ما ندارد. این نفوذ به صورت تاریخی وجود داشته است و با خواست یک یا دو کشور نمی‌توان نفوذ منطقه‌ای یک کشور را کاهش داد یا بر آن افزود.

بهرام قاسمی ادامه داد: کشورهای اروپایی می‌دانند که ما در مورد سیاست‌های خودمان چه داخلی و خارجی شروط پذیر نیستیم و از دیگران اجازه نمی‌گیریم. ما برای استقلال کشور خودمان هزینه زیادی پرداخت کرده‌ایم و به عنوان یک کشور مستقل عمل می‌کنیم و توسط خودمان سیاست‌های منطقه‌ای‌مان به اجرا گذاشته می‌شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در مورد تنش ایجاد شده بین هند و پاکستان و تلاش ایران برای حل این تنش اظهار کرد: از ابتدایی که این تنش تشدید شد ما از این موضوع اظهار نگرانی کردیم و تاکید کردیم که این موضوع به مصلحت دو کشور و منطقه نیست. ما از دو کشور هند و پاکستان خواستیم که با درایت و هوشمندی و از طریق راه‌های مسالمت آمیز و ابزارهای دیپلماتیک در مسیر کاهش تنش با یکدیگر عمل کنند و سعی کنند پشت میز مذاکره مسائل خود را حل و فصل کنند و ما در این مسیر هر کسی که از ما کمکی بخواهد ما این موضوع را بررسی می‌کنیم و تاکید بر اهمیت کاهش تنش بین این دو کشور داریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها