نیمی از هر جامعه بشری در نقاط مختلف جهان متشکل از زنان است. تصور جامعه بدون حضور زن غیرممکن و به عبارتی مضحک است.
کد خبر: ۱۱۹۴۹۱۷
نقش حیاتی زن در تار و پود جامعه  پررنگ است / روز زن ، تلنگری برای یادآوری نقش عظیم زن

به گزارش جام جم آنلاین ،‌ زنان در بطن یک جامعه نقش های مختلفی را بر عهده دارند. گاه در خانه هستند و به نگهداری از فرزند و سر و سامان دادن به اوضاع خانه مشغولند و گاه بیرون از چاچوب خانه در عرصه های مختلف اجتماعی نقش آفرینی می‌کنند.

امروز روز زن است، به بهانه این روز خاص و دوست داشتنی نقش زن در جامعه را از دیدگاه های مختلف مورد بررسی قرار می دهیم.

اکر فضلی جامعه شناس و پژوهشگر در این رابطه به جام جم آنلاین گفت: واقعیت موجود جامعه امروز جهانی این است که برای حضور زنان در عرصه های مختلف نمی توان مرزبندی تعیین کرد و چارچوب خاصی برای آنان در نظر گرفت. واقعیت این است که زن در جامعه امروز جهانی دارای نقش پررنگ تری داشته است که این قابل مقایسه با گذشته نیست.

وی افزود: در رابطه با نقش زن در جامعه آنچنان بحث مفصل است که نمی توان در محدوده خاصی در آن صحبت کرد. اکنون به خوبی می بینیم که زنان چه جایگاه قدرتمندی در مسندهای سیاسی، اجتماعی، علمی، پزشکی و سایر زمینه ها دارند.

فضلی یادآور شد: موضوعی که فمینیست ها بر روی آن تاکید می کنند اصرار بر برابری نقش زن و مرد است. باید به این موضوع توجه داشت که پیش از توجه به موضوع برابری مسائلی همچون شان و جایگاه زن باید در نظر گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: شان و جایگاه زن در هر جامعه ای متفاوت است. در جامعه ما زن نقشی حیاتی در تار و پود جامعه دارد. این نقش بر اساس آموزه های اسلامی بهتر تعریف می شود و موارد متعددی را به دنبال دارد.

این جامعه شناس افزود: روز زن تلنگری برای یادآوری همه نقش های مهم و حیاتی زن درجامعه است. ما در این روز با میلاد فرخنده حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیه روبرو هستیم. ایشان آینه تمام قد همه ویژگی های مثبت هستند. هیچ الگویی برتر از دخت گرامی نبی وجود ندارد.

وی یادآور شد: حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیه زندگی کوتاهی داشتند اما در همین زندگی کوتاه میراثی جاودانه از خود بر جای گذاشتند.

اکرم فضلی بیان داشت: این میراث در تمامی نقاط زندگی باید عینیت داشته باشد. راه سعادت پیش رو قرار دارد و حالا این بستگی به فرد دارد که بخواهد آن را انتخاب کند یا خیر.

این جامعه شناس تاکید کرد: نقش زن در جامعه با توجه به مسائلی که گفتم مشخص می شود. ضمن حفظ جایگاه و شان زن باید به این مسئله توجه شد که حذف بدون دلیل او از بطن موضوعات مختلف اجتماعی تاوان سنگینی برای هر جامعه ای دارد.

وی اذعان داشت: تبیین نقش حیاتی زن در جامعه از خانواده شروع می شود. اگر خانواده نقش را جدی بگیرد ادامه راه سهل است اما اگر خانه از پای بست ویران باشد یک زن از همان ابتدا از مسیر نقش آفرینی صحیح خود خارج می شود و به سختی به آن را پیدا می کند.

وی در پایان گفت: جامعه بدون نقش پررنگ زن در عرصه های اجتماعی می میرد و پتانسیل های درونی خود را از دست می دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها