سخنگوی اسبق وزارت خارجه کشورمان گفت: «اینستکس»، منفعت حداقلی و میکروسکوپی را برای ما خواهد داشت و باید منتظر ماند و دید که در آینده چه پیش خواهد آمد و این سازوکار چگونه عمل خواهد کرد.
کد خبر: ۱۱۹۴۷۳۴
«اینستکس» منفعت میکروسکوپی دارد / اروپا در چارچوب آمریکا حرکت می‌کند

به گزارش جام جم آنلاین، حمیدرضا آصفی در گفتگو با مهر در خصوص این سوال که آیا برنامه ساز و کار مالی اعلام شده از سوی اروپا موسوم به «اینستکس» می تواند منافع ایران را تامین کند یا خیر اظهار داشت: اگر سازوکار مالی اروپا آنگونه که اعلام شده بخواهد حرکت کند و به همان حد منتهی شود، این چندان منافعی برای جمهوری اسلامی ایران به همراه نخواهد داشت البته نه اینکه به طور کامل منفعتی نداشته باشد اما منفعت حداقلی و میکروسکوپی را برای ما به همراه دارد و باید منتظر ماند و دید که در آینده چه پیش خواهد آمد و این سازوکار چگونه اجرا خواهد کرد.

وی با بیان این مطلب که من چندان امیدوار به این سازوکار مالی اعلام شده از سوی اروپا نیستم، تصریح کرد: به نظر من اروپایی ها به این دلیل که به تعهدات خودشان در قالب برجام متعهد نبودند در حال وقت کُشی هستند و سیاست یکی به میخ یکی به نعل را در پیش گرفتند.

سفیر اسبق ایران در فرانسه افزود: اروپا می خواهد با انجام این اقدامات از جمله اعلام سازوکار مالی و وعده‌های مختلف دیگر، ایران را همچنان از خود راضی نگه دارند. به نظر من، اینکه ما بخواهیم به اروپایی ها جواب رد بدهیم به مصلحت نیست.

سخنگوی اسبق وزارت خارجه کشورمان با بیان اینکه ما نباید از نگاه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی خود غافل شویم، خاطرنشان کرد: ما باید با توانمند سازی بیشتر ساختارهای اقتصادی در مسیر رشد و رونق اقتصادی کشور گام های جدی برداریم.

آصفی افزود: امروز تولید و صادرات ما جایگاه مناسبی در کشور ندارد و به نظر می‌آید که باید اصلاحاتی در خصوص بخشنامه های متعدد و موانعی که بر سر راه این دو مقوله مهم قرار دارد داشته باشیم.

سفیر اسبق ایران در امارات بیان کرد: به اعتقاد من اروپا نقش پلیس خوب یا بد را بازی نمی کند، هرچند تحت فشار آمریکا آنها مجبور به اقداماتی می شوند اما به هرحال اروپا هم به عنوان یک بازیگر بین المللی در پی تأمین حداکثر منافع خودش است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اروپایی ها منافع خود را اینطور تصور کردند که بدون آنکه هزینه ای به جمهوری اسلامی ایران بپردازند، در چارچوب سیاست‌های آمریکا حرکت کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها