رئیس کل گمرک ایران خبر داد:

رشد واردات کالا‌های اساسی به کشور

رئیس کل گمرک ایران گفت: در ۱۱ ماهه امسال ۱۳۷ هزار تن گوشت گرم و منجمد وارد شده که این آمار غیر از واردات دام زنده بوده است.
کد خبر: ۱۱۹۳۴۰۰
رشد واردات کالا‌های اساسی به کشور

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از گمرک، مهدی میراشرفی در نشست دادستانی تهران که درباره نحوه تامین و توزیع گوشت وارداتی برگزار شد، افزود: در ۱۱ ماهه امسال ۱۳۷ هزار تن گوشت گرم و منجمد وارد شده که این آمار غیر از واردات دام زنده، مواد پروتئینی و مرغ بود و میانگین ماهانه واردات ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن گوشت بوده است.

وی افزود: هر کالایی که وارد گمرک می‌شود پس از اخذ مجوزها، ترخیص می‌شود براین اساس هم اکنون ۶۰۰ تا ۷۰۰ کانتینر گوشت در گمرک وجود دارد.

وی اظهارداشت: قبل از تحریم‌ها میانگین مدت زمانی که کالا از کشتی پیاده و در گمرک اظهار می‌شد ۲۰ روز بود، اما هم اکنون این مدت به ۴۰ روز افزایش پیدا کرده است.

رئیس کل گمرک گفت: ۹۵ درصد گوشت از بندر شهید رجایی وارد می‌شود و براساس آخرین آمار هم اکنون ۶۰۰ کانتینر گوشت در این گمرک است که ۳۰۰ کانتینر آن به پشتیبانی امور دام اختصاص دارد.

وی افزود: ۹۹ درصد گوشت‌هایی که به گمرک وارد می‌شود، از مسیر سبز گمرک عبور می‌کند و کمتر از چند ساعت در گمرک می‌ماند و در مدت دو تا سه روز مجوز دامپزشکی آن‌ها اخذ می‌شود.

میراشرفی گفت: حدود ۱۰ کانتینر گوشت به دلیل مشکلات انتقال پول یا مجوز مقرراتی از مهرماه و شهریورماه در گمرک مانده است و نباید این گونه القا کرد که گمرک ترخیص نکرده، بلکه این مشکل مربوط به عدم اخذ مجوز‌ها و یا اسناد خرید توسط صاحب محموله گوشت است.

وی افزود: هزینه برقی که کانتینر‌ها باید در بنادر پرداخت کنند، بیش از نفعی است که بخواهند آن را نگهداری و یا سودجویی کنند.

رئیس کل گمرک گفت: در بحث صادرات دام زنده از هفتم خرداد امسال ممنوعیت اعمال شده است.

وی با انتقاد از برخی اظهارنظر‌های نادرست درباره کاهش واردات کالای اساسی، گفت: واردات ۲۵ قلم کالای اساسی از ابتدای سال تاکنون (۱۱ ماهه امسال) به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال گذشته یک میلیون تن رشد داشته است.

میراشرفی افزود: همچنین بررسی آمار‌ها نشان می‌دهد که در این مدت واردات نهاده‌های دامی همچون ذرت ۱۷ درصد افزایش داشته است.

توقف کانتینر‌های گوشت در بنادر برای سودجویی نیست

در ادامه این نشست، مدیر کل تامین دام و فرآوری محصولات دامی شرکت پشتیبانی امور دام، گفت: توقف کانتینر‌های گوشت در بنادر برای سودجویی نیست چرا که دپوی این کانتینر‌ها هزینه‌های اولیه را بیشتر می‌کند و پس از مدتی این کالا‌ها به عنوان کالا‌های متروکه شناخته می‌شوند که باید هزینه بیشتری برای ترخیص پرداخت شود.

محمد جعفری افزود: در بیشتر شرکت‌ها تخصیص ارز انجام شده است، اما مشکل انتقال ارز دارد و مشکلات گمرک هم ناشی از همین مسئله است.

وی خاطر نشان کرد: ما هم اکنون روزانه ۱۲۵ تن گوشت وارداتی در تهران توزیع می‌کنیم که پیش از این گوشت‌ها در هزار و ۲۴۰ فروشگاه عرضه می‌شد، اما برای نظارت بیشتر تعداد فروشگاه‌ها را به ۲۰۰ فروشگاه کم کردیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها