کد خبر: ۱۱۹۲۹۵۷
رده‌بندی برترین برندهای خودروسازی چین بر اساس تعداد فروش خودروهای سواری

سال‌ها قبل کسی فکرش را نمی‌کرد در حضور خودروسازی‌های بزرگ جهان که بعضی از آن‌ها بیش از یک قرن سابقه‌دارند، خودروسازی تازه راه رسیده چین بتواند جولان بدهد. بااین‌حال شرایط به‌گونه‌ای رقم خورده است که حالا بعضی از کمپانی‌های چینی صاحب شرکت‌های بزرگ و اصلی اروپایی نیز شده‌اند. این رشد خیره‌کننده به‌خصوص در حدود 2 دهه اخیر تحت تأثیر ورود شروع مونتاژ خودروسازی‌های بزرگ و وجود بازار عظیم در چین است.

جمعیت میلیاردی چین تقاضای زیادی برای خودرو دارد و به دلیل شرایط و قوانین سخت‌گیرانه خرید خودرو بسیاری از مردم توان خرید خودروهای خارجی را ندارند و به سمت خرید از خودروسازان داخلی رفته‌اند. نتیجه چنین سیاستی در چین سبب شده است که میلیون‌ها دستگاه خودرو چینی هرساله تولید شود.

حجم بالای تولیدات و سود خوب حاصل از فروش آن‌ها درنهایت به ایجاد کمپانی‌های موفق چینی ختم شده است. بعدازآن نیز نوبت به صادرات خودرو به کشورهای آمریکای جنوبی، روسیه، خاورمیانه و آسیای رسید و بازارهای بیشتری را در اختیار چینی‌ها قرارداد. مدتی است که بازار ایران نیز شاهد ورود کمپانی‌های چینی است. به همین دلیل می‌خواهیم کمی بیشتر با بهترین برندهای خودروسازی چین آشنا شویم.

10- جک موتور

فروش جک در سال گذشته در بازار چین از حدود 250 هزار دستگاه عبور کرد و این خودرو به لیست ده خودروساز برتر بازار چین وارد شد. جالب است که بدانید تا سال 2007 این کمپانی خودرو سواری تولید نمی‌کرد. اما با سیاست‌گذاری درست و برنامه‌ریزی اصولی در طی 10 سال راه صدساله را طی کرد و حالا با سرمایه‌گذاری روی بخش تحقیق و توسعه و طراحی توانسته است بازار مناسبی برای خود در چین و سایر نقاط جهان پیدا کند. جک در ایران نیز با مشارکت کرمان موتور بازار خریدوفروش خوبی پیداکرده است.

9- زوتی

نام این خودروسازی در ایران با زوتی 300 سایپا روی زبان‌ها افتاد. اما در حال حاضر با شاسی بلندهای دامای x7 و زوتی t600 که جزو بهترین خودروهای چینی هستند شناخته می‌شود. این کمپانی قدیمی چینی کار خود را از سال 1968 شروع کرد. در حال حاضر فروش زوتی به بیش از 300 هزار دستگاه در بازار چین رسیده است که آن‌ها را به 9 امین خودروسازی چین تبدیل کرده است.

8 BYD

BYD یکی از جدیدترین خودروسازی‌های چین است که در سال 2003 کار خودرو را شروع کرد. BYD قبل از ساخت خودرو، به‌عنوان یک کارخانه موفق تولید باتری در چین شناخته می‌شد. به همین دلیل هم‌اکنون نیز سرمایه‌گذاری زیادی بر روی خودروهای الکتریکی کرده است. در حال حاضر فروش این کمپانی به بیش از 400 هزار دستگاه رسیده است که نشان‌دهنده توانایی بالای چینی‌ها در کوتاه کردن مسیر موفقیت است. در ایران نیز این کمپانی با خودروهایی مانند S6 به محبوبیت بالایی رسیده است.

7- چری

چری که با نام ام‌وی‌ام و همکاری مدیران خودرو به‌عنوان یکی از اولین کمپانی‌های چینی وارد بازار خودرو ایران شد، در حال حاضر هفتمین خودروسازی پرفروش در بازارهای چین است. فروش چری به بیش از 455 هزار دستگاه در سال رسیده است. چری در ده سال اول قرن جدید توانسته لقب بهترین صادرکننده خودرو چینی را نیز به خود اختصاص دهد.

6- گروه خودروسازی گوانگژو (GAC)

این گروه خودروسازی درواقع صاحب سه برند ترومچی، گونو و چانگ فنگ در چین است که توانسته با فروش بیش از 500 هزار دستگاه در بازار چین صاحب رتبه 6 در لیست بهترین خودروسازی‌های چین شود. این گروه خودروسازی ارتباط نزدیکی با فیات کرایسلر، هوندا، ایسوزو و میتسوبیشی در چین دارد و محصولات این برندها را نیز تولید می‌کند.

5- سایک (گروه صنعتی خودروسازی شانگهای)

در چین 4 ایالت بزرگ صاحب 4 گروه خودروسازی هستند که به آن‌ها BIG FOUR گفته می‌شود که سایک هم جزو آن‌هاست. سایک یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین گروه‌های تولید خودرو در چین است که فروش سایک به بیش از 550 هزار دستگاه در سال می‌رسد. ام جی یکی از زیرمجموعه‌های این شرکت است.

4- بایک (هولدینگ صنعتی کارخانجات خودروسازی بی جینگ)

یکی دیگر از مجموعه کارخانه‌های چینی است که توانسته است بیش از 566 هزار دستگاه در بازار چین به فروش برساند. این گروه از سال 1958 تا به امروز مشغول فعالیت است و اولین خودروسازی چینی بود که با یک شرکت خارجی (amc آمریکا) قرارداد همکاری امضا کرد.

3- دانگ فنگ

بازهم عضو دیگری از 4 کمپانی بزرگ چینی که از سال 1969 کار خود را شروع کرده است. این خودروسازی دولتی در ابتدا تولیدکننده خودروهای نظامی و سنگین بود اما به‌تدریج وارد بازار خریدوفروش خودروهای سبک شد. در حال حاضر فروش دانگ فنگ در بازار چین به 640 هزار دستگاه رسیده است. در ایران نیز همکاری نزدیکی بین این شرکت و ایران‌خودرو دیده می‌شود.

2-چانگان

مدتی است که نام این خودروسازی در ایران شنیده می‌شود اما چانگان به‌عنوان 4 امین عضو خانواده Big Four کار خود را از سال 1862 شروع کرده است. در زمان تأسیس قرار بود چانگان برای دربار امپراتوری چین تدارکات نظامی را تأمین کند. اما حالا با فروش بیش از 1 میلیون دستگاه خودرو در بازار چین به یکی از موفق‌ترین شرکت‌های چینی تبدیل‌شده است. بازار خریدوفروش چانگان به ایران نیز رسیده است.

1-جیلی

درنهایت جیلی با فروش 1.251.656 دستگاه خودرو سواری در بازار چین به پرفروش‌ترین و برترین برند چینی بدل شده است. کارخانه ساخت یخچال که در سال 1986 تأسیس شده بود با شروع قرن جدید توانست در مسیر پیشرفت به‌خوبی گام بردارد و باسیاست‌های درست فروش توانسته است بهترین عملکرد را در بین خودروسازی‌های چینی در سال گذشته از خود به نمایش بگذارد. خریدوفروش جیلی در کشور ما نیز شرایط خوبی دارد.

منبع: ویرلن

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها