تحریم ها و نگاه به توانمندی های داخلی فرصت استفاده از محصول کارخانه مالت هفشجان در استان چهارمحال و بختیاری را فراهم کرد.
کد خبر: ۱۱۹۲۷۸۲
رونق مالت در بازارهای داخلی

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما، محصول مالت کارخانه هفشجان، تنها کارخانه مالت خاورمیانه در بازار ایران رونق پیدا کرده است.

سال 1396 با اعمال تحریم ها و با پا پَس کشیدن فروشندگان خارجی و گران شدن ارز، مالت اولین کارخانه ایران دیده شد؛ محصولی که با داشتن کیفیت و رنگ و بوی مطلوب با استانداردهای جهانی عملا برابری می کند.

مدیرعامل کارخانه مالت هفشجان می گوید: سالانه پنج هزار تن فرآورده های مالت شامل پودر مالت، عصاره مالت، مالت تیره، پودر عصاره مالت، پودر جوانه گندم و دم نوش در بزرگ ترین کارخانه مالت سازی خاورمیانه در چهارمحال و بختیاری تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود.

محمد رستمی می افزاید: امسال 60تن بذر جو در 40هکتار کشت شد تا مواد اولیه این کارخانه را هم در کشور تولید کنیم.

- مالت چیست؟

مالت، دانه جو جوانه زده فراوری شده است که بر اثر حرارت، رست(برشته) و به رنگ تیره تبدیل می شود؛ از دانه مالت در تولید ماءالشعیر، بیسکوئیت، شکلات، داروهای تقویتی و مواد آرایشی استفاده می شود.

به گفته مسئولان این کارخانه، سال 1391 بود که پس از دو سال راه اندازی نخستین کارخانه مالت سازی صنعتی کشور به دلیل استقبال نکردن از محصول مالت این کارخانه، قراردادهای توسعه محصول با مرکز تحقیقات گیاهان دارویی و دانشگاه علوم همگی متوقف و موجب بیکاری نیروهای متخصص این حوزه شد.

اما محمد رستمی مدیرعامل کارخانه مالت دست بردار نبود؛ فارغ از همه این مشکلات با تولید فراورده های مالت برای سوپر مارکت ها مانند: پودر مالت، پودر جوانه گندم، عصاره مالت، پودر عصاره مالت، دمنوش جو، پودر رست مالت و دانه رست مالت کارخانه را زنده نگه داشت.

در صنایع بهداشتی، دارویی و مواد غذایی به ویژه کارخانه های نوشابه سازی کشور هر ساله بیش از صد هزار تن دانه مالت نیاز دارند و کارخانه مالت چهارمحال و بختیاری قادر است 25درصد از نیاز بازار داخلی را تأمین کند.

یکی از رمزهای موفقیت محمد رستمی نگاه به توانمندی های داخل کشور بود؛ که توانست 16واحد این کارخانه را به دست مهندسان و متخصصان ایرانی طراحی و راه اندازی کند.

530نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم در این کارخانه مشغول به کارند و سالانه از خروج 11 میلیون دلار ارز جلوگیری می شود.

- ما می توانیم

افتتاح و تولیدماء الشعیر طیور از عصاره مالت در این کارخانه تا حدود دو ماه آینده با ظرفیت دو هزار تن نمونه های دیگری از عملی شدن شعار ما می توانیم است.

خطوط عصاره مالت که با کمتر از صد میلیارد ریال راه اندازی شده و برای خریداری از کشورهای خارجی باید حدود 400میلیارد ریال هزینه می شد.

این محصول به واسطه خواص تغذیه و مواد مغذی که در آن وجود دارد؛ بهبود ضریب تبدیل و کاهش بیماری های کلیوی و افزایش وزن گله های دام را به دنبال را دارد.

با راه اندازی این واحد ها زمینه اشتغال 40نفر مستقیم و 160نفر غیر مستقیم فراهم می شود.

- تولید مواد خام مالت در کشور

مدیرعامل کارخانه مالت می گوید: سالانه هشت هزار تن دانه جو به عنوان مواد خام مالت از روسیه وارد می کردیم، اما در سال 1395 از آلمان چهار تن بذر برای کشت وارد کشور شد که در 15 هکتار از زمین های کشاورزی مناطق آلونی، شهرضا و اطراف شهرکرد کشت شد.

محمد رستمی می افزاید: نمونه هایی از جو کشت شده(مالتینگ)، برداشت و به دانشگاه مالت آلمان ارسال شد که پس از بررسی مورد تایید قرار گفت؛ به گونه ای که کارشناسان اعلام کردند جو تولید شده با جو درجه یک کشور آلمان برابری می کند و این نشان می دهد ایران می تواند به عنوان قطب تولید جو مالتینگ مطرح باشد.

تولید جو مالتینگ یک و نیم برابر ارزش افزوده بیشتر از جو دامی دارد و امسال 60تن بذر در 40هکتار کشت شد و پیش بینی می شود تا پنج سال آینده بتوانیم با تولید مواد خام مالت در کشور به خودکفایی برسیم.

کارخانه تولید مالت هفشجان با تولید سالانه پنج هزار تن مالت بزرگترین کارخانه تولید مالت خاورمیانه است که در صورت تامین مواد خام اولیه، ظرفیت تولید 12هزار تن محصول مالت را در سال دارد.

کارخانه مالت هفشجان در سال 1389 با هدف تولید مالت برای کارخانه های ماءالشعیر در شهر هفشجان از توابع استان چهارمحال و بختیاری راه اندازی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها