کارشناس صنعت خودرو در گفت‎وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

سوء مدیریت‌ها، دلیل اصلی گرانی خودرو / ادامه موج گرانی تا اردیبهشت

یکی از بی‎کیفیت‌ترین اتومبیل‌هایی که برخلاف کیفیت پایینش مشتریان و هواخواهان زیادی دارد پراید 111 است که اکنون 45 میلیون تومان قیمت‎گذاری شده است. 45 میلیون برای پراید؟ چه کسی تا همین یک سال پیش باور می‌کرد این خودرو به چنین قیمتی برسد؟ چه اتفاقی افتاد؟
کد خبر: ۱۱۹۲۶۲۰
سوء مدیریت‌ها، دلیل اصلی گرانی خودرو / ادامه موج گرانی تا اردیبهشت

به گزارش جام جم آنلاین ،‌ پراید 111 اکنون بارزترین نمونه در میان تمام اتومبیل‌هایی است که با افزایش قیمت بی‎رویه و غیرمنطقی مواجه شده است. سایر محصولات خودروسازان نیز همانند پراید با افزایش قیمت روبرو شده‎اند اما این‌یکی دیگر واقعاً غیرقابل‎پذیرش است که پراید باقیمتی 45 میلیون تومانی به مشتری عرضه شود.

اکنون 206 تیپ 5 باقیمت 84 میلیون و 700 هزار تومان، پژو 405 مدل SLX به قیمت 76 میلیون و 600 هزار تومان ، تیبا صندوق‎دار باقیمت 46 میلیون و 200 هزار تومان و دنا معمولی باقیمت 100میلیون و 700 هزار تومان عرضه می‎شوند. قیمت این خودروها نیز بسیار غیرمنطقی و نسبت به سال گذشته افزایش‌یافته است.

ارزیابی‎های اولیه نشان می‌دهد قیمت اتومبیل‌ها 60 الی 70 درصد گران‌تر شده این در حالی است که تغییری در کیفیت این خودروها حاصل نشده است. درواقع افزایش قیمت هیچ دلیلی برای افزایش کیفیت نبود.بازار خودرو به کدام سمت می‎رود و پیش‎بینی‎ها حاکی از چیست؟

مصطفی مرزبان کارشناس صنعت خودرو در گفت‎وگو با جام جم آنلاین اظهار داشت: موضوع افزایش قیمت خودرو با توجه به مسائلی نظیر تحریم‎ها و نوسانات شدید ارزی کاملاً قابل پیش‎بینی بود اما آنچه اکنون در بازار خودروی کشور می‌بینیم دیگر قابل‌درک نیست.

مرزبان عنوان کرد: قیمت کنونی خودرو با هیچ متر و معیاری استاندارد نیست. درواقع مسئولانی که این قیمت‎ها را تعیین می‎کنند مجبور نیستند به کسی پاسخگو باشند و دلیلی برای این افزایش قیمت ذکر کنند. البته بخشی از گرانی را می‎دانیم دلیلش چیست اما بخش مهم آن برای ما مبهم است. به نظر می‎رسد در بازار خودرو سوءاستفاده گری‌های متعددی در حال رخ دادن است که فقط مردم هستند از آن متضرر می‎شوند.

این کارشناس خودرو افزود: گاهی اوقات شرایطی وجود دارد که مجبور به تحمل آن هستید. مثلاً اگر امروز قیمت سیبک خودرو 90 هزار تومان باشد اما فردا به 150 هزار تومان برسد شما نمی‎توانید بگویید چون گران است نمی‎خرم. از سویی آن شخص نمی‎تواند برخوردی هم با گران‌فروش داشته باشد. موضوع اتومبیل هم همین است و به حجم زیادی از مصرف‎کنندگان نمی‎توان گفت حالا که اتومبیل گران است و خودرویی مثل پراید به 45 میلیون تومان رسیده نباید آن را بخرید. بسیاری از مصرف‎کنندگان به این اتومبیل نیاز دارند.

وی در ادامه گفت: رسالت دولت باید نظارت بیشتر بر موضوع حساسی مثل قیمت‎گذاری باشد. متأسفانه خودروسازان ما به بهانه نوسانات ارز سوء‎استفاده می‎کنند. همان‎طور که گفتم بخشی از قیمت بالای اتومبیل‎ها به دلیل مسئله تحریم‎ها و نوسانات ارزی است اما بخش دیگر آن به سوء‎استفاده‎ها مربوط می‎شود. چرا باید در ایران شرایط به‌گونه‌ای شود که قیمت‎گذاری کاملاً دل بخواهی باشد.

مرزبان گفت: همه ما به‌خوبی می‎دانیم که آنچه از گذشته در انبار نگه‎داری می‎شده اکنون به قیمت امروز به فروش می‎رسد. این مسائل باعث می‎شود ما نه‌تنها در بازار خودرو که در قطعات خودرو هم با چالش‎های متعددی روبرو شویم.

وی یادآور شد: در صنایع موتوری هم با مشکل روبرو شده‌ایم. در بسیاری از شهرها و روستاها موتور کاربرد بسیار زیادی دارد اما موتوری که قبلاً به قیمت دو میلیون تومان به فروش می‌رسید اکنون به قیمت هفت میلیون تومان خریدوفروش می‌شود. ما باید به همه جنبه‌ها نگاه کنیم.

این کارشناس خودرو در پایان گفت: باید ببینیم در شرایط کنونی چه پیش‌بینی می‌توان از آینده داشت. تحریم‌ها بالاخره مهار می‌شود و نوسانات ارزی را می‌توان کنترل کرد اما متأسفانه چیزی که قابل‌کنترل نیست میزان سوء‎استفاده‎ها و سوء مدیریت‌هاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها