دبیرکل پیشین اتحادیه عرب:

اعراب قدردان تهران و آنکارا باشند

دبیرکل پیشین اتحادیه عرب شنبه شب گفت: دشمنی با ایران نباید موجب فراموشی خصومت اسرائیل و حذف آرمان فلسطین از اولویت عرب ها شود، اتخاذ چنین موضعی، یک اشتباه سیاسی است.
کد خبر: ۱۱۹۲۴۰۲
اعراب قدردان تهران و آنکارا باشند

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، عمرو موسی این سخنان را در گفتگوی اختصاصی با روزنامه «الغد» اردن بیان کرده است.

دیپلمات کارکشته مصری گفت: عرب ها باید به خاطر رفتار ایران و ترکیه در پرونده سوریه و منطقه که موجب شد، آنها در پراکندگی خود و اختلافات با یکدیگر بار دیگر بازنگری کنند، قدردان تهران و آنکارا باشند.

دبیرکل پیشین اتحادیه عرب افزود: در سایه حضور قدرت های بین المللی و منطقه، عرب ها در سایه چالش نقش ایران و ترکیه در سوریه باید با یکدیگر جمع شوند و برای آینده این کشور به توافق برسند.

وی با حمایت از بازگشت دوباره سوریه به اتحادیه عرب که عضویت آن در سال 2011 به حالت تعلیق درآمد، یاد آور شد: ما می خواهیم، سوریه بار دیگر به عنوان یک کشور عربی محوری در منطقه، مطرح شود.

موسی افزود: با وجود اختلاف کشورهای عربی برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و اختلاف نظر در خصوص این که کدام گروه نماینده دمشق در این سازمان باشد، حضور دوباره این کشور در اتحادیه عرب را یکی از ارکان بازگشت روسیه به آغوش کشورهای عربی دانست.

وی با تکرار سخنان خود در تأیید بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، گفت: بله من به خاطر وجود برخی پرونده های راهبردی که حل و فصل آن نیازمند حضور کشور سوریه است، موافق بازگشت دمشق به اتحادیه عرب هستم.

خروج نیروهای آمریکایی از سوریه

موسی اضافه کرد: خروج آمریکا از منطقه، خواسته کشورهای عربی در 10 سال گذشته بود، اما اکنون شرایط متفاوت است و در زمان حاضر ما خواستار باقی ماندن نظامیان آمریکایی هستیم؛ چرا که به خاطر اشتباهات عرب ها، جای خالی آنها در منطقه احساس می شود.

وی اعلام کرد: آمریکا یک ابرقدرت است و منافع عرب ها ایجاب می کند روابط و رفتار آنها با ایالات متحده جدی باشد؛ واشنگتن نیز باید با احترام با ما برخورد کند و منافع اعراب را محترم بشمارد.

دبیرکل پیشین اتحادیه عرب گفت: شیوه حضور آمریکا در منطقه دچار تغییرات شده است؛ خروج ایالات متحده از منطقه درست نیست؛ چرا که واشنگتن در موضوع فلسطین، سوریه و یمن حضور دارد؛ از سوی دیگر اهداف بلندمدت آمریکا در خاورمیانه همچنان پا برجاست.

موسی اظهار کرد: اگر آمریکا نیروهایش را از یک کشور خارج کند، آنها را براساس منافع و اهدافش در کشور دیگری مستقر خواهد کرد.

ناتو عربی

موسی در خصوص تشکیل طرح جدید دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در خاورمیانه موسوم به ناتو عربی تصریح کرد: برایم بسیار عجیب است که با وجود ائتلافات و توافقات دفاعی مشترک عربی، هدف از تشکیل ناتو عربی چیست؟

وی، سخنانش را این چنین ادامه داد که «این رویکرد از بیرون از کشورهای عربی شکل می گیرد و سؤالات زیادی را برای عرب ها مطرح کرده است که واقعاً این سازمان به سود و علیه کدام کشور است و چه کسی از این تنش واقعاً سود خواهد برد.»

معامله قرن

موسی همچنین در خصوص معامله موسوم به معامله قرن، گفت: به نظر می رسد که این مسأله از حل و فصل نزاع فلسطینی ها و اسرائیل فراتر خواهد رفت و منجر به تشکیل یک ساختار جدید در منطقه می شود.

وی افزود: راستش را بخواهید، با توجه به جانبداری آمریکا از اسرائیل، من به این مسأله با دیده ترس می نگرم؛ خداوند به خیر بگذراند.

دبیر کل پیشین اتحادیه عرب ادامه داد: در صورت حذف موضوع آوارگان فلسطینی و مسأله بیت المقدس از راه حل فلسطین و نیز مسأله شهرک نشینان، هیچ مسؤول فلسطینی و عربی این معامله را نخواهد پذیرفت.

وی اضافه کرد: روشن است که بدون حل مسأله فلسطین، نمی توان مشکلات خاورمیانه را حل و فصل کرد یا از ایران خواست سیاست هایش را تغییر دهد و ترکیه را متقاعد کرد که دست از رهبری جهان عرب بکشد.

وی همچنین از نخبگان کشورهای عرب خواست که در سایه فقدان نقش رهبران عرب، خود آینده جهان عرب را در دست گیرند.

وی اضافه کرد: یکی از دلایل این که جهان کنونی ترجیح می دهد به جای عرب ها، برای حل و فصل مشکلات با ایران و ترکیه گفت وگو کند، ناشی از آن است که آنها رهبرانی دارند که به نام خودشان سخن می گویند.

موسی اضافه کرد: اصل آن است که سخنگوی کشورهای عربی، اتحادیه عرب باشد، جایی که عرب ها در آن گردهم می آیند و تصمیم های خود را اتخاذ می کنند؛ موضوعی که در خصوص مسأله فلسطین در گذشته وجود داشت؛ به طوری که این نهاد در دهه نخست قرن بیست و یکم، در خصوص برگزاری مذاکره با اسرائیل تصمیم می گرفت و در آن صورت به عنوان نماینده کشورهای عربی راهی شورای امنیت می شد.

وی اضافه کرد: اتحادیه عرب که در گذشته نقش رهبر جهان عرب را داشت، باید در زمان کنونی نیز نقش خود را بازجوید و به خاطر آن که جایگزینی ندارد، آن را حفظ کرد.

موسی در پایان اظهار کرد: جهان عرب اکنون با سیاست فعال ایران از یک سو و سیاست گسترده ترکیه در ابعاد مختلف روبه روست؛ دو کشوری که تلاش می کنند رهبری خاورمیانه را به دست آورند و نقش منطقه ای را از آن خود کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها