بررسی ابعاد حمله تروریستی به اتوبوس پرسنل سپاه در گفت‌وگو بامسعود اسداللهی کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل

ردپای سعودی در جنایت خاش

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

اجلاس ورشو نشان دهنده افزایش روزافزون هزینه‌ دشمنی با ایران است

یک عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای گفت: این روند خشنودکننده شکست آمریکا در اجلاس ورشو، به مخالفان و معاندان انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که نه‌تنها خصومت با جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ایران برای آن‌ها بدون هزینه نیست بلکه هزینه‌های آن‌ها به شکل روزافزون در حال افزایش است.
کد خبر: ۱۱۹۲۲۶۶
اجلاس ورشو نشان دهنده افزایش روزافزون هزینه‌ دشمنی با ایران است

مصطفی دولت یار عضو سابق گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار جام جم آنلاین در خصوص اجلاس ضد ایرانی ورشو اظهار کرد: آمریکایی‌ها بعد از خروج از برجام، یکی دو بار در شورای امنیت سازمان تلاش کردند تا علیه جمهوری اسلامی اجماع سازی مجددی انجام دهند که موفق نشدند و شرکای اروپایی آن‌ها هم در بحث خروج از برجام با آن‌ها همراهی نکردند.

دولت یار ادامه داد: هرچند آمریکایی‌ها در آخرین تلاش خود در ورشو، با کمکِ، به قول خودشان‌ هم‌پیمانان منطقه‌ای آن‌ها شامل رژیم صهیونیستی و چند کشور عربی حاشیه جنوبی خلیج‌فارس سعی در ایجاد هماهنگی جدید در سطح جهانی و یارگیری مجدد علیه جمهوری اسلامی ایران داشتند اما آن چیزی که در ورشو گذشت به‌خوبی نشان داد که در این مسیر هم مجدداً شکست خوردند.

وی با تأکید بر اینکه بسیاری از کشورهایی که آمریکایی‌ها انتظار داشتند در نشست ورشو همراهی کنند یا اصلاً همراهی نکردند و یا در سطوح بسیار پائین و کمرنگ از بابت رفع تکلیف حاضر شدند ادامه داد: بیانیه پایانی اجلاس هم نشان دهنده روشنی است که آن‌ها در هدف‌گذاری اولیه خود کاملاً ناکام ماندند.

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای رسیدن آمریکا از ادعای تحریم‌های فلج‌کننده به اجلاسی که در بیانیه پایانی آن‌هم خواسته آن‌ها اجرایی نمی‌شود را نشان‌دهنده هزینه‌سازتر شدن متداوم مخالفت با جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ایران برای کشورهایی که مخالف این روند هستند دانست و ادامه داد: کما اینکه ترامپ هم اعلام کرده است تاکنون 7 تریلیون دلار در این منطقه هزینه کرده‌اند و چیزی هم به دست نیاورده‌اند.

وی افزود: این روند خشنودکننده، به مخالفان و معاندان انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که نه‌تنها خصومت با جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی ایران برای آن‌ها بدون هزینه نیست بلکه هزینه‌های آن‌ها به شکل روزافزون در حال افزایش است.

مدیرکل سابق دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از این گفت‌وگو بابیان اینکه آمریکایی‌ها تلاش کردند اجلاس ورشو را در عالی‌ترین سطح ممکن تنظیم کنند خاطرنشان کرد: بسیاری از نزدیک‌ترین هم‌پیمانان آن‌ها در ناتو، اروپا و شرکای اقتصادی آن‌ها در شرق آسیا که نمی‌توانستند در این اجلاس اصلاً حضور پیدا نکنند و روابط دوجانبه آنها با آمریکا اقتضاء داشت تعاملات خود را حفظ کنند در پایین‌ترین سطح ممکن شرکت کردند که این خود علامت بسیار روشنی از عدم همراهی قوی آمریکایی‌ها بود.

وی در خصوص امکان هدف‌گذاری ترامپ و نتانیاهو برای استفاده ابزاری از اجلاس ورشو برای انتخابات داخلی در کشورهای خود بابیان اینکه قطعاً بخشی از هر حرکتی که آن‌ها درصحنه بین‌المللی انجام می‌دهند در پیشبرد اهداف سیاست خارجی آن‌ها قابل‌استفاده است اظهار کرد: بخشی دیگر این اقدام هم برای استفاده در سیاست داخلی آن‌هاست.

دولت یار در ادامه تأکید کرد: هرچند نتانیاهو و ترامپ چون در آستانه انتخابات جدید هستند تمام تلاش خود را انجام می‌دهند تا حداکثر استفاده را از تحرکات خود درصحنه بین‌الملل برای مسائل داخلی داشته باشند بااین‌حال اگر این روزها تحلیل‌های رسانه‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا را نگاه کنید شاهد تأکید آن‌ها بر شکست این اجلاس خواهید بود و قطعاً این شکست در مسائل داخلی این کشورها هم بی‌تأثیر نیست بااین‌حال در مسائل داخلی پارامترها و مسائل مختلفی دخالت دارد که یکی از آن‌ها بهره‌برداری از تحرکات سیاست خارجی است.

وی بابیان اینکه ده‌ها عامل دیگر به‌جز مسائل سیاست خارجی درصحنه داخلی هر کشور وجود دارد که درنتیجه انتخابات می‌تواند تأثیرگذار باشد خاطرنشان کرد: بااین‌حال در مورد ترامپ اگر اخبار امروز را نگاه کنید می‌بینید رئیس مجلس نمایندگان آمریکا او را تهدید به دادگاهی شدن، کرده و نتانیاهو هم در رژیم صهیونیستی به‌غیراز پرونده قضایی درگیر مشکلات سیاسی، اقتصادی و امنیتی این رژیم است.

عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای افزود: درمجموع تأثیر پیچیدگی‌های سیاست داخلی آمریکا و رژیم صهیونیستی بر نتیجه انتخابات در این کشورها خیلی بیشتر از پدیده‌ای مانند شویی است که در ورشو برگزار کردند.

وی در بخش انتهایی این گفت‌وگو بابیان اینکه روند گسترش روزافزون انقلاب اسلامی ایران و گفتمان عدالت‌طلب امری واضح است که دشمن آن‌هم به آن اذعان دارند ادامه داد: موضوع مهم این است که دشمنان تمام تلاش خود را کرده‌اند، تمام قدرت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود را استفاده کرده‌اند و حتی در این چهل سال در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی یارگیری‌های خود را انجام داده‌اند تا جلوی موج سنگین انقلاب اسلامی را بگیرندکه به اذعان خودشان تاکنون موفق نشده‌‌اند.

دولت یار در پایان بابیان اینکه همان‌طور که حضرت آقا در پیام اخیرشان به‌خوبی تبیین کردند الحمدالله علی‌رغم همه مشکلات، به لطف حضرت حق و با پایداری ملت ایران، انقلاب اسلامی هرروز نهادینه‌تر می‌شود و روند گسترش آن‌هم برای دوست و دشمن مشهود است ابراز امیدواری کرد: اگر بتوانیم مشکلات و برخی سوء مدیریت‌های داخلی را برطرف کنیم آینده بسیار درخشانی برای ملت ایران، امت اسلام و همه مظلومین جهان ان‌شاءالله در پیش خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها