عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

اجلاس ورشو نشان دهنده افزایش روزافزون هزینه‌ دشمنی با ایران است

کارشناس امور رسانه‎ای در گفت‎وگو با جام‎جم آنلاین مطرح کرد؛

نشست ورشو از همان ابتدا شکست خورده بود / اروپای غربی به دیده تردید به آمریکا نگاه می‌کند

یک کارشناس امور رسانه‌ای می‌گوید آمریکا نه تنها به اهدافش نرسید بلکه حتی مشکلاتش چند برابر شد.
کد خبر: ۱۱۹۱۸۱۵
نشست ورشو از همان ابتدا شکست خورده بود / اروپای غربی به دیده تردید به آمریکا نگاه می‌کند

جعفر قنادباشی در گفت‎وگو با جام‎جم آنلاین عنوان کرد: این نشست از ابتدا و اصلا قبل از اینکه شروع شود ، شکست خورد و دلایل آن هم کاملا مشخص است. این نشست در واقع فرصتی برای سرپوش گذاشتن بر دیگر ناکامی‎های آمریکا در منطقه به شمار می‎رود.

قنادباشی افزود: آمریکا در عرصه‎های نظامی موفقیتی ندارد و در واقع اهرمی برای به کارگیری و پیشبرد اهدافش در اختیار نمی‎بیند. در عرصه سیاسی، تبلیغاتی، جنگ نرم و جنگ اقتصادی هم تلاش قابل ملاحظه‌ای انجام می‎دهد اما اهرمی برای عملی کردن آنها جهت دستیابی به اهداف ندارد.

کارشناس امور سیاسی در ادامه گفت: آمریکا در رابطه با ایران پروژه‎های زیادی دنبال می‌کرد؛ همانند پروژه معامله بزرگ غرب و یا پروژه اعمال فشار علیه ایران برای تضعیف در سوریه که البته همه اینها نیز با شکست روبرو شد.

وی یادآور شد: با این شکست‌های پی در پی، برگزاری نشست ورشو در واقع نمایشی برای موفق نشان دادن دولت آمریکا در زمینه‎های بود. این اجلاس از همان ابتدا شکست خورد چرا که کاملا نمایشی بود و خروجی قابل توجهی نداشت. قنادباشی با تاکید بر اینکه خودِ اجلاس هیچ کارآمدی ندارد و در واقع برای این بود که دیگر ناکامی های آمریکا در منطقه و جهان پنهان شود، اذعان داشت: انتظارات آمریکایی‎ها از این اجلاس برآورده نشد. از سویی بسیاری از کشورها دعوت آمریکا را برای شرکت در این اجلاس رد کردند که این شکست دیگری برای دولت ایالات متحده بود. در واقع آنها تصور نمی‎کردند کشورهای متعددی پاسخ منفی به حضور در اجلاس ورشو بدهند.

این کارشناس امور سیاسی تاکید کرد:‌ اجلاس ورشو باعث شد شکاف‎های موجود بین آمریکا و اروپای غربی بیشتر شود. در واقع اروپای غربی با دیده تردید به اهداف آمریکا نگاه می‎کند. این را هم می‎توان ناکامی دیگری برای دولت ایالات متحده قلمداد کرد.

وی بیان داشت: اجلاس ورشو در واقع تکرار نشست‎های مشابهی است که دولت آمریکا هشت سال پیش در خصوص مسائل سوریه برگزار کرد. الان مردم دنیا شاهد هستند آنچه که در قالب اجلاس‎های مختلف برگزار شد هیچکدام به نتیجه نرسید.

قنادباشی تاکید کرد: این اجلاس‎ها نه تنها نتیجه ای نداشت بلکه باعث سرافکندگی غربی‌ها شد. تجربه تلخ اجلاس‌های گذشته بر اجلاس ورشو سایه انداخت و یک دورنمای تیره‌ای را برابر این دست از اجلاس‌ها ترسیم کرد.

کارشناس امور سیاسی گفت:‌ آنچه که در ورشو دیدیم این بود که پیش از تشکیل نشست به دلیل حرکات انفعالی آمریکایی‎ها ، این اجلاس شکست خورد و کاملا بی‌ثمر بود.

وی اظهار داشت: انتخاب کشور لهستان هم برای برگزاری این اجلاس نشان داد که آمریکایی‎ها برای برگزاری نشست‎هایی نظیر این با مشکلات زیادی روبرو بوده‎اند و در نهایت لهستان را انتخاب کرده‎اند.

این کارشناس امور سیاسی خاطرنشان کرد: یعنی واقعا برای بررسی مسائل خاورمیانه هیچ کشوری مناسب‌تر از لهستان ندیده‌اند؟ در واقع آنها قصد داشتند اهداف و مسائل خود را در کشوری دور از خاورمیانه برگزار کنند.

جعفر قنادباشی در پایان گفت: در واقع انتخاب ورشو بخش دیگری از مشکلات آمریکا را نشان می‌دهد. در هر حال آنچه که دیدیم یک شکست کامل بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها