یک نماینده مجلس تأکید کرد: نگاه کسانی که بحث حکمیت ولایت‌فقیه را مطرح می‌کنند به موضوع قدرت، نگاهی لیبرالی است.
کد خبر: ۱۱۹۰۹۴۵
طرح نقش حکمیت برای ولی ‌فقیه نتیجه نگاهی لیبرال به موضوع قدرت است/ 22 بهمن نماد میثاق ملی سالانه کشور

سید احسان قاضی‌زاده هاشمی نماینده مردم فریمان و سرخس در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار جام جم آنلاین در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در واکنش به شبهات رسانه‌های بیگانه درباره نقش ولایت‌فقیه بر اساس مبانی دینی با تأکید بر اینکه نگاه کسانی که بحث حکمیت ولایت‌فقیه را مطرح می‌کنند به موضوع قدرت، نگاهی لیبرالی است اظهار کرد: این‌ها چون معتقدند منشأ ‌قدرت انسان است بنابراین یک نفر اول حکومت لازم دارند که در یک کشور دادگاه، دادگاه عالی، رئیس‌جمهور و امثال آن‌هاست درحالی‌که منشأ مکتب امام و انقلاب اسلامی این است که اصالتاً حکومت در اختیار خداست.

قاضی‌زاده هاشمی با تأکید بر اینکه کسانی امکان حاکمیت در حکومت دارند که اصولاً جانشینان الهی باشند اظهار کرد: در سلسله انبیاء و اولیاء الهی، ولی‌فقیه به‌عنوان نائب عام امام زمان توسط خبرگان این حوزه مشخص می‌شود و به عبارت بهتر به مردم معرفی می‌شود و از طرف امام زمان حکومت می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه کسی نمی‌تواند بگوید که ولایت‌فقیه مخالف قانون اساسی کشور است خاطرنشان کرد: در قانون اساسی ایران که مردم در دو مرحله هم در ابتدای انقلاب و هم در بازنگری مردم به آن رأی داده‌اند، تمام بحث نه ولی‌فقیه بلکه حکومت سلسه‌واری است که به وحی وصل می‌شود و اصلاً مشروعیت و مقبولیت قوه مجریه، مجلس و امثال این‌ها بر خواسته از مشروعیتی است که ولی‌فقیه به‌عنوان جانشین امام زمان به آن‌ها اعطا می‌کند.

این نماینده مجلس بابیان اینکه چنین بحث‌های در مورد فرق حکمیت یا حکومت ولی‌فقیه مربوط به نگاه لیبرال است اظهار کرد: حداکثر این حرف‌ها را ملی مذهبی‌ها اول انقلاب می‌زدند که روحانیت بر اساس وجاهتی که دارد ولی‌فقیه حاکم باشد ولی در حکومت دخالتی نداشته باشد، این‌ها به دنبال سکولاریسم و جدایی دین از سیاست هستند درحالی‌که انقلاب اسلامی ایران انقلاب و حکومتی دینی بوده است.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه موضوع حکومت ایران دین و برقراری احکام اسلام است اظهار کرد: چگونه می‌توانیم بگوییم می‌خواهیم اسلام را برقرار کنیم اما حاکمی که حکومت می‌کند یا نظام اداری سکولار باشد؟

قاضی‌زاده هاشمی با تأکید بر اینکه اگر امروز مشکلاتی داریم به خاطر بخش‌هایی سکولار نظام است که از قبل از انقلاب باقی‌مانده است خاطرنشان کرد: درحالی‌که وظیفه اجرای دستورات ولی‌فقیه به‌عنوان یک‌نهاد دینی کاملاً مشخص است،‌ نظام اداری ما درست با موضوع ولایت‌فقیه هماهنگ نشده است.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو 22 بهمن را نماد میثاق ملی سالانه کشور دانست و خاطرنشان کرد: این روز نماد این است که ملت در هر دوره‌ای اعلام می‌کند ما به آن آرمان‌ها و رویکردهای انقلاب پابند هستیم بااین‌حال این پایبندی به معنی تائید کارها نیست بلکه به معنی اعلام بیعت با آرمان‌هایی است که ملت ایران به خاطر آن قیام کردند و به پیروزی رسیدند، ما همچنان آن آرمان‌ها و خواست‌ها را می‌خواهیم.

این نماینده مجلس بابیان اینکه‌ 22 بهمن ذکر آرمان‌های انقلاب اسلامی ملت ایران یعنی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است اظهار کرد: استقلال به معنی این است که ما به‌عنوان یک ملت تمدن ساز می‌توانیم در مورد موضوعات مورد خودمان تصمیم بگیریم و حتی جهانیان را به راه درست دعوت کنیم.

وی در ادامه بابیان اینکه آزادی به معنی نفی استبداد، نفی استکبار و نفی دیکتاتوری است افزود: آزادی به معنی این است که ما مسیرمان را آزادانه انتخاب و قبول می‌کنیم اگر قیدی هم برای خودمان می‌گذاریم بافهم و درک است یعنی فکر و دیدگاه آزاد با یک لا اکراه فی الدین است، شرایط اجرای دین را با یک بینش و دانش قبول می‌کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی در تعریف جمهوری اسلامی گفت: جمهوری اسلامی به این معنا است که ما باید نظام سیاسی مردم‌سالاری دینی داشته باشیم، اسلام با حضور مردم حاکم و جاری شود، به صحنه بیایند و با اقدام و عمل مردم اجرایی شود؛ مردم یا مستقیماً خود باید به آن عمل کنند یا از طریق نمایندگان خود یعنی دولت و مجلس آن را اجرایی کنند.

وی در پایان تأکید کرد: دولتی‌ها، نمایندگان مجلس، شورای شهر و دیگر بخش‌های نظام اعمال مردم هستند و توسط مردم برای برقراری احکام اسلامی به کار گرفته شده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها