سفیر فرانسه در واشنگتن در توضیح حمایت اروپا از برجام:

کشورها باید به امضایشان پایبند باشند

کارشناس امور اقتصادی درباره کانال مالی اروپا به جام جم آنلاین گفت:

کارشکنی و بی تعهدی اروپایی‌ها قابل پیش‌بینی است

کارشناس امور اقتصادی می‌گوید ایجاد «سازوکار حمایت از مبادلات تجاری با ایران» راهی مؤثر اما زمان‌بر برای کاهش قیمت ارز در ایران است اما این کاهش قیمت به این زودی رخ نمی‌دهد.
کد خبر: ۱۱۹۰۳۹۳
کارشکنی و بی تعهدی اروپایی‌ها قابل پیش‌بینی است

به گزارش جام جم آنلاین ، محمدعلی نهالی کارشناس امور اقتصادی در رابطه با عدم تأثیر کانال مالی اروپا بر روی قیمت ارز به جام جم آنلاین گفت: با این اظهارنظر مخالف هستم چراکه کانال قیمت دلار تغییر کرد، حتی اگر این تغییر در حد کم باشد. اما چیزی که مشخص به نظر می‌رسد این است که ایجاد «سازوکار حمایت از مبادلات تجاری با ایران» بر روی موضوع کاهش ارز به‌سرعت عمل نمی‌کند و پروسه‌ای زمان‌بر است. به نظر من حداقل شش ماه طول می‌کشد تا این روند بر روی قیمت ارز تأثیر کافی و مثبت را بگذارد.

وی افزود: موضوع دیگری که ممکن است در ارتباط اقتصادی ایران و اروپا از طریق کانال مالی شکل‌گرفته تأثیر بگذارد این است که مبادلات آن‌طور که پیش‎بینی می‌شود جلو نرود. در رابطه با سازوکار با اروپایی‌ها مثل همیشه کارشکنی و فرار از زیر تعهد قابل پیش‌بینی است و می‌توان به‌راحتی موانع را از همین‌الان برشمرد. همین موانع باعث می‌شود برنامه‌ریزی‌ها در جهت عکس اهداف پیش برود و به عاملی برای صعود قیمت ارز منجر شود.

نهالی در ادامه گفت: باوجود تأثیر اندکی که «سازوکار حمایت از مبادلات تجاری با ایران» بر روی کاهش قیمت ارز داشته ، این موضوع نیز قابل پیش‌بینی است که با توجه به موانع پیش‌آمده بر سر راه ارتباط ایران با اقتصاد اروپا قیمت دلار مجدداً افزایش پیدا کند و به اوج خود برسد. البته این جز اولویت‌های چندم پیش‌بینی‌هاست.

این کارشناس امور اقتصادی بیان داشت: به‌هرحال آمریکا مخالف بزرگ ایجاد کانال مالی بین ایران و اروپاست و ازآنجایی‌که برخی از شرکت‌های اروپایی کاملاً تحت تأثیر و یا حتی مالکیت آمریکا قرار دارند می‌توان پیش‌بینی کرد که این شرکت‌ها با ایران قطع ارتباط کنند البته نه همه آنها.

وی تأکید کرد: ارتباطات اقتصادی و تجاری ایران با این کانال مالی گسترده نیست و موارد محدودی را دربرمی گیرد. اگر این مبادلات به‌صورت گسترده بود و فرآورده‌های نفتی را نیز دربرمی گرفت نتیجه کار تقریباً از جهت مثبت قابل پیش‎بینی بود اما اکنون به مبادلات غذایی و دارویی ارتباط دارد و به همین دلیل هیچ‌چیز تضمین‌شده نیست.

وی در پایان گفت: پیش‌بینی می‌کنم درصورتی‌که «سازوکار حمایت از مبادلات تجاری با ایران» به‌درستی پیش برود قیمت دلار در ابتدای سال آینده وارد کانال 9 و سپس هشت هزار تومان شود. کاهش قیمت ارز مسئله‌ای است که پیش از آغاز سال جدید اتفاق نخواهد افتاد و حتی شاید با افزایش نیز روبرو شویم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها