گفت و گوی جام جم آنلاین با کارشناس امور اقتصادی؛

آینده مبهم کانال مالی اروپا مانع کاهش نرخ دلار است

کارشناس امور اقتصادی درباره نوسان‌های اخیر نرخ دلار پس از اجرایی شدن کانال مالی اروپا گفت: اگر بخواهیم ارز خارجی را بر اساس نرخ برابری قدرت خرید محاسبه کنیم ، نرخ دلار باید در حدود 10 هزار تومان باشد.
کد خبر: ۱۱۹۰۰۸۹
آینده مبهم کانال مالی اروپا مانع کاهش نرخ دلار است

به گزارش جام جم آنلاین ،‌ میثم موسایی استاد دانشگاه و کارشناس امور اقتصادی در گفت و گو با جام جم آنلاین اظهار داشت: اینکه چرا در اقتصاد ما نرخ دلار نزدیک به 12 هزار تومان است دلیل عمده آن به انتظاراتی برمی گردد که درباره آینده شکل گرفته است.

موسایی در ادامه افزود: در حقیقت مردم هنوز اطمینان لازم را ندارند تا دلارهایی که قبلا خریده اند را وارد بازار کنند و تصور می کنند ساز و کار اروپایی ها برای تسهیل مبادلات ارزی بین ایران و اروپا ممکن است با واکنش شدید آمریکا مواجه شود و درست عمل نکند. در نتیجه ترس از شکست این ساز و کار هنوز باعث شده همه انتظارات یک سال اخیر برآورده نشود.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: اگر ساز و کار مربوط به کانال مالی اروپا درست عمل کند این اطمینان وجود دارد که نرخ دلار شروع به کاهش کند. البته این نکته را نباید فراموش کرد که بخش مهمی از نرخ بالای دلار به عوامل داخلی مربوط می شود.

موسایی معتقد است یکی از این عوامل داخلی، انتظارات تورمی مردم است و دیگری تقاضای جدیدی است که در اقتصاد ایران برای ارز صورت گرفته و آن تقاضا برای تبدیل ریال به ارزهای خارجی بخصوص دلار به منظور حفظ ارزش دارایی‌ها است.

این کارشناس امور اقتصادی تاکید کرد: تا زمانی که در اقتصاد ایران نرخ تورم بالاست تقاضا برای حفظ دلار به منظور حفظ ارزش دارایی ها کاسته نخواهد شد. پس بخشی از افزایش قیمت دلار نیز ناشی از تقاضای مردم برای حفظ ارزش دارایی ها است.

وی افزود: اگر در داخل کشور تورم تا اندازه ای کنترل بشود و ساز و کار اروپایی ها نیز درست عمل کند قطعا نرخ دلار به زیر 10 هزار تومان می‌رسد.

موسی تاکید کرد: اما اگر با تورم بیشتری در کشور مواجه شویم و یا ساز و کار اروپایی ها عمل نکند یا هر دو با هم نتیجه مورد انتظار را نداشته باشد قطعا نرخ دلار بیش از این افزایش پیدا خواهد کرد و به اوج قیمت می رسد. آنچه که قابل پیش بینی به نظر می رسد این است که این دو (نرخ تورم و ساز و کار اروپا) به درستی عمل کنند.

این استاد دانشگاه یادآور شد: نکته اصلی این است که به احتمال فراوان کانال مالی اروپا باعث خواهد شد مبادلات ارزی تسهیل شده و همین طور تورم داخلی که در شش ماه گذشته نوسان‌هایی داشته به ثبات برسد. در نتیجه نرخ ارز هم فعلا در همین کانال فعلی باقی می‌ماند. اما اینکه در پنج ماه آینده چه اتفاقی بیفتد و صادرات نفت ایران به چه میزانی خواهد رسید مشخص نیست.

وی در پایان گفت: در واقع نمی توان قضاوت مشخصی در رابطه با آینده دلار داشت. اما اگر روند فعلی ادامه پیدا کند دلار در کانال قیمت 11 هزار تومان باقی می ماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها