مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران گفت: علاوه بر طرح‌ها و برنامه‌های در نظر گرفته شده برای جلوگیری و علاج‌بخشی فرار آب از سد لار همچنان سالانه ۱۶۰ میلیون متر مکعب از میزان تخصیص آب تهران را از دست می‌دهیم.
کد خبر: ۱۱۸۹۴۱۱
سد لار بخشی از آب تهران را فراری می‌دهد!

به گزارش جام جم آنلاین، سید حسن رضوی در گفتگو با ایسنا با تاکید بر اینکه از زمان بهره‌برداری سد لار شاهد فرار آب از این سد بوده‌ایم، اظهار کرد: طرح‌های مختلفی را برای علاج‌بخشی این مساله در نظر گرفته‌ایم، اما متأسفانه علی‌رغم این‌که تخصیص بخشی از آب شرب تهران از این سد در نظر گرفته شده، اما این مساله در حال تکرار است.

وی با اشاره به طرح‌های در نظر گرفته شده برای علاج‌بخشی این طرح همچون ایجاد تونل کلان، گفت: در قالب طرح‌های علاج‌بخشی پروژه‌های متعددی تعریف شد و اکنون نیز در حال ایجاد یک همگرایی هستیم تا بتوانیم یک پروژه را اجرایی کنیم و پایین‌دست کمترین آسیب را ببیند.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران، ایجاد تونل یکی از این اقدامات است که می‌تواند انجام شود. شرکت آب منطقه‌ای تهران نیز در این راستا اقدامات خود را انجام داده و به مقامات ذیصلاح معرفی کرده است.

رضوی با بیان این‌که در حال حاضر علاج‌بخشی سد لار وارد مرحله‌ی اجرا شده است، ادامه داد: علاوه بر این برای سد لار کارهایی را انجام داده‌ایم در حوزه انتقال نیز پروژه‌هایی نیز تعریف شده تا جایی که برای سد هراز در پایین‌دست پروژه‌ای را تعریف کرده‌ایم تا این فرار برای آمل و مازندران ذخیره آب را به دنبال داشته باشد.

به گفته وی، میزان تخصیصی که سالیانه استان تهران از سد لار از دست می‌دهد ۱۶۰ میلیون مترمکعب است که البته در استان مازندران نیز این میزان فرار صورت می‌گیرد، اما اکنون برای استان مازندران در سد هراز پروژه‌های تعریف شده است. در استان تهران نیز پروژه‌های در نظر گرفته شده وارد مرحله‌ی اجرا شود.

مطالعات سد لار در سال ۱۳۵۵ شمسی توسط شرکت‌های ایتالیایی انجام و در سال ۱۳۶۱ به بهره‌برداری رسید که از همان ابتدای آبگیری نیز این سد یک سوم آب موجود خود را حفظ و دو سوم دیگر را از کف و دیواره سد در عمق ۲۰۰ متری به دلیل آهکی بودن جنس خاک، فراری می‌دهد. برآورد بلند مدت (۲۵ ساله) نشان می‌دهد که حداقل فرار آب از مخزن سد لار ۳ مترمکعب در ثانیه و حداکثر آن حدود ۱۳ مترمکعب در ثانیه است. متوسط فرار آب این سد در طول سال حدود ۷ مترمکعب در ثانیه برآورد می‌شود. از این رو، به طور متوسط در یک ۲۴ ساعت، حدود ۶۰۵ هزار مترمکعب آب از مخزن سد لار به پایین دست نشت می‌کند. این رقم در طول یکسال حجم ۲۲۰ میلیون مترمکعب آب شیرین را شامل می‌شود که رقم بسیار بزرگی است.

در طول این سال‌ها در بازه زمانی اواسط فروردین تا پایان مرداد آب نشت کرده از سد لار که به صورت چشمه‌هایی در پایین دست جریان می‌یابد به کشاورزی در دشت مازندران تخصیص پیدا می‌کند و در دوره غیر کشاورزی در دشت مازندران، آب نشتی از دریاچه لار بدون استفاده به دریا می‌ریزد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها