سفیر روسیه در تهران با مسالمت‌آمیز دانستن برنامه فضایی ایران، توسعه این برنامه را حق ایران دانسته و تاکید کرد که آزمایش‌ های موشکی نیز در تناقض با قطعنامه شورای امنیت نیست.
کد خبر: ۱۱۸۹۴۰۵
تهران درخواستی برای خرید اس 400 ندارد

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، «لوان جاگاریان» سفیر فدراسیون روسیه در ایران امروز (جمعه) با قانونی دانستن حضور ایران در سوریه، گفت که مستشاران نظامی ایرانی به دعوت دولت قانونی دمشق در این کشور هستند.

جاگاریان در مصاحبه با خبرگزاری «اسپوتنیک» در پاسخ به سوالی درباره فشار غربی‌ها برای خروج ایران از سوریه توضیح داد: «این مسئله حق مقامات سوری بوده و به آنها مربوط است. اگر (این مسئله) مطرح شود، فقط بین تهران و دمشق مورد رایزنی قرار خواهد گرفت زیرا حضور نظامیان ایران در سوریه قانونی است و مستشاران ایرانی با دعوت دولت قانونی سوریه در این کشور هستند».

وی همچنین درباره نگرانی‌های مداخله‌جویانه‌ای که کشورهای غربی درباره سامانه‌های پدافند موشکی ایران و احتمال فروش سامانه‌های پیشرفته S-400 روسی به تهران، اظهار داشت: «تا جایی که من می‌دانم، شرکای ایرانی ما چنین تقاضایی را مطرح نکرده‌اند. البته مسکو نیز به تعهدات کنترل صادرات تسلیحات به تهران پایبند است».

سفیر روسیه در تهران با تاکید بر اینکه شرکت‌های نفتی روس از اعمال تحریم‌ های آمریکا علیه صادرات نفت ایران، آسیبی ندیده‌اند و همچنان سود خود را حفظ کرده‌اند، افزود: «معلوم است که شرکت‌های نفتی روسی نگرانی‌های خاصی را درباره احیای رژیم تحریم‌ها دارند اما نمی‌گویم که آنها سود و منفعت خود در بازار ایران را از دست داده‌اند. هنوز بسیار زود است که بخواهیم قضاوتی داشته باشیم».

جاگاریان با رد مداخله‌جویی‌های مقامات آمریکا درباره برنامه فضایی ایران، داشتن و توسعه چنین دانشی را حق جمهوری اسلامی دانسته و گفت: «معتقدیم که ایران حق دارد برنامه فضایی خود را توسعه دهد زیرا ما مطمئن هستیم این برنامه ماهیتی صلح‌آمیز دارد. آزمایش‌های موشکی نیز که در ایران انجام می‌شوند، در تناقض با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل نیست».

وی درباره نشست بعدی روند مذاکرات آستانه برای حل بحران سوریه (که قرار است 26 بهمن ماه به حضور سران ایران، روسیه و ترکیه در سوچی برگزار شود) خاطرنشان کرد: «گمان می‌کنم که مسئله تهاجم احتمالی ترکیه به ادلب، جزو موضوعات مورد بحث در این نشست باشد. همانطور که در نشست قبلی به تاریخ 7 سپتامبر 2018 در تهران نیز درباره آن بحث شد».

این مقام روس درباره احتمال دیدار دوجانبه «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با «حسن روحانی» همتای ایرانی خود در حاشیه نشست سوچی برای رایزنی درباره اجرای پروژه‌های اقتصادی مشترک نیز توضیح داد: «به عنوان یک قاعده، سران دو کشور از این فرصت برای مباحثه درباره همکاری‌های دوجانبه استفاده خواهند کرد. تمرکز این مباحثات نیز احتمالا روی اجرای پروژه‌های مشترک کنونی در حوزه‌های تجاری و اقتصادی خواهد بود».

ایران، روسیه و ترکیه از سال ۲۰۱۶ برای کاهش درگیری در سوریه و بازگشت ثبات به این کشور سلسه‌ نشست‌هایی موسوم به نشست آستانه در پایتخت جمهوری قزاقستان برگزار کردند. از جمله نتایج این نشست‌ها، توافق کشورهای سه گانه بر سر ایجاد منطقه کاهش تنش در مناطقی از سوریه بود که منجر به پاکسازی مناطق قابل توجهی از سوریه و به تبع آن بازگشت امنیت و ثبات به این مناطق شد.

دور قبلی مذاکرات آستانه در تهران با حضور رؤسای جمهور سه کشور و دیگر مقامات عالی‌رتبه از جمله وزرای دفاع و خارجه در تاریخ هفتم سپتامبر (هفتم شهریور) 2018 برگزار شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها