یک کارشناس مسائل آمریکای لاتین در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

احتکار دستمال توالت و مواد غذایی توسط ستون پنجم ونزوئلا

یک کارشناس مسائل آمریکای لاتین اظهار کرد: ستون پنجم و طبقه اشراف ونزوئلا از دستمال توالت تا مواد غذایی و دیگر مایحتاجی که مردم به شکل روزمره نیاز دارند را احتکار می‌کنند تا قحطی ایجاد شود.
کد خبر: ۱۱۸۸۷۹۸
احتکار دستمال توالت و مواد غذایی توسط ستون پنجم ونزوئلا

حمید شهرابی کارشناس مسائل آمریکای لاتین در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص کودتا در ونزوئلا تأکید کرد: وضعیت اخیر ونزوئلا با برنامه‌ریزی و دخالت ایالات‌متحده برای شکست دادن انقلاب بولیواری که در سال 1998 در ونزوئلا پیروز شده بود به وجود آمده است.

شهرابی با بیان اینکه اگر به تاریخ دوره انقلاب بولیواری ونزوئلا نگاه کنید تلاش بی‌وقفه آمریکا برای سرنگون کردن دولت هوگو چاوز و مادورو ادامه داشته است ادامه داد: نمونه بارز این تلاش‌ها کودتای نافرجام سال 2002 برعلیه چاوز بود و متعاقب آن در سال‌های 2014 و 2017 در دوره آقای مادورو این اقدامات براندازی تشدید شد.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات آمریکا تحریم ونزوئلا بود که موجب ده‌ها میلیارد دلار ضرر و زیان اقتصادی و محدود کردن منابع ارزی و درآمدی ونزوئلا شده است.

این کارشناس مسائل آمریکای لاتین با بیان اینکه بیشتر از هرچیزی دیگری تحریم‌ها و جنگ تمام عیار اقتصادی آمریکا دلیل آشفتگی اقتصادی ونزوئلا است افزود: البته در ونزوئلا هم مانند بسیاری دیگر از کشورها آمریکای لاتین طبقه اشرافی وجود دارد که متصل به وال استریت است، این طبقه با احتکار از ورود کالاهای مورد نیاز مردم به جامعه جلوگیری می‌کنند و صنایع را می‌خوابانند یعنی دست در دست وال‌استریت و واشنگتن برای فلج کردن اقتصاد ونزوئلا برنامه‌ریزی کرده‌اند تا این نابه‌سامانی اقتصادی و نارضایتی را موجب شوند.

وی ادامه:‌ البته اشکالاتی که از طرف دولت ونزوئلا برای مدیریت اقتصادی این کشور وجود دارد قابل انکار نیست و طبیعتا می‌توانست کشور بهتر مدیریت شود با این حال اگر بخواهیم سوءمدیریت را با فشارها و جنگ اقتصادی مقایسه کنیم وزن ناچیز دارد و نقش اساسی را تحریم و ستون پنجم آمریکا در ونزوئلا داشته است که با برنامه‌ریزی و آگاهانه، قصد دارد اقتصاد را فلج کند.

شهرابی با بیان اینکه ستون پنجم ونزوئلا در مورد کالاهای اساسی محدودیت ایجاد کرده است بیان کرد: هرچند کارشکنی آمریکا در انتقالات مالی به عنوان بخشی از تحریم‌های موجب شده تا منابع ارزی ونزوئلا بسیار محدود شود با این حال ستون پنجم و طبقه اشراف ونزوئلا هستند که برروی اقتصاد این کشور کنترل دارند، مثلا این عده از دستمال توالت تا مواد غذایی و دیگر مایحتاجی که مردم به شکل روزمره نیاز دارند را احتکار می‌کنند تا قحطی ایجاد شود.

مسئول تحقیقات و برنامه‌ریزی خانه آمریکای لاتین در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: براساس اسناد منتشر شده قبل از اینکه گوایدو، خود را به عنوان رئیس جمهور معرفی کند ترامپ به او اعلام کرده بود که اگر خود را به عنوان رئیس‌جمهوری معرفی کند دولت آمریکا از او حمایت خواهد کرد.

وی ادامه داد: براین اساس نه تنها حمایت آمریکا از اپوزیسیون ونزوئلا وجود دارد بلکه شاهد راه‌اندازی کودتا در این کشور از طرف شخص ترامپ، پنس و پمپئو به عنوان تیم مرکزی هیات حاکمه آمریکا هستیم که نقش عریانی در برنامه‌ریزی این کودتا داشته‌اند.

عضو هیئت مؤسس کمپین همبستگی با ایران در خصوص تفاوت میان کودتای فعلی با کودتاهای قبلی در ونزوئلا خاطرنشان کرد: شکست اقدامات قبلی آمریکا برای سرنگونی دولت بولیواری ونزوئلا یک حالت استیصالی را در آن‌ها به وجود آورده و به همین دلیل به نظر می‌رسد این بار عزم خود را نسبت به قبل خیلی بیشتر جزم کرده‌اند تا بتواند به نتیجه برسند.

وی یادآور شد: آمریکا و دولت‌های غربی اکنون دارای‌های ونزوئلا را بلوکه کرده و پول نفت آن را در حسابی در آمریکا بلوکه کرده‌اند و در نظر دارند این پول را در اختیار اپوزیسیون این کشور قرار دهند؛ آن‌ها بنا دارند گلوی ونزوئلا را آن‌چنان فشار دهند تا خفه شود.

شهرابی با اشاره به اینکه شدیدترین نوع جنگ اقتصادی برعلیه ونزوئلا در حال تحمیل است خاطرنشان کرد: مضافا اینکه دخالت نظامی هم در این جریان منتفی نیست با این حال بدلیل حمایت ارتش از دولت ونزوئلا بعید است چنین اتفاقی روی دهد.

وی با بیان اینکه دولت‌هایی مانند کلمبیا در آمریکای لاتین وجود دارند که بدلیل ارتباط خیلی نزدیک با آمریکا به دنبال ساقط کردن دولت ونزوئلا هستند خاطرنشان کرد: از طرف دیگر بعضی از حکومت‌های مانند برزیل که پیش از این از ونزوئلا حمایت می‌کردند در اثر کودتای پارلمانی ساقط شده و حکومت‌های نزدیک به آمریکا برسرکار آمده‌اند.

مسئول تحقیقات و برنامه‌ریزی خانه آمریکای لاتین با اشاره به اینکه کشورهایی مانند برزیل و کلمبیا در کنار ایالات‌متحده به دنبال سرنگونی دولت ونزوئلا هستند گفت: صدها نیروی تروریست در دوره گذشته در کلمبیا آموزش داده شده و در چندین مورد قصد نفوذ به خاک ونزوئلا هم داشته‌اند که دستگیر شدند.

وی ادامه داد: ترور شخص مادورو توسط هواپیمای بدون سرنشین بخشی از زنجیره‌ اقداماتی است که در دوره گذشته به منظور ایجاد بی‌ثباتی و نارضایتی در مردم به منظور ساقط کردن حکومت مادورو انجام شده است.

این کارشناس مسائل آمریکای لاتین اظهار کرد: بجز جهت‌گیری انقلاب بولیواری ونزوئلا در زمینه ایجاد اتحاد در میان کشورهای منطقه در برابر آمریکا جهت‌گیری این حکومت به سمت اقشار و طبقات محروم اجتماعی که توسط رسانه‌های نظام سرمایه‌داری اصلا دیده نمی‌شوند از عوامل عصبانیت آمریکا از حکومت است.

وی افزود: اگر قبل از انقلاب بولیواری و الان به کاراکاس رفته باشید می‌بینید وضعیت زاغه نشین‌های محروم و بدبختی که هیچ‌گونه امکاناتی نداشتند بعد از پیروزی انقلاب دگرگون شده است؛ یعنی دسترسی توده‌های محروم به آموزش، بهداشت، مسکن و غیره ایجاد شده است موضوعاتی که حتی مخالفین دولت هم نمی‌توانند آن را انکار کنند، این مساله‌ای است که می‌تواند برای ملت‌های دیگر سرمشق باشد و این چیزی است آمریکا بیش از همه از آن احساس خطر می‌کند.

شهرابی با اشاره به اینکه ونزوئلا از غنی‌ترین ذخایر نفتی دنیا برخوردار است اظهار کرد: آمریکا باوجوداینکه خریدار 41 درصد از نفت این کشور است نه‌فقط به این مقدار قانع نیست بلکه به دنبال کنترل کامل بر منابع و ذخایر ونزوئلاست حتی بعضی از تحلیل‌گران معتقدند که آمریکا به دنبال بدلی در برابر اپک است تا با کنترل نفت ونزوئلا یک‌قطب کاملاً مطرح در مقابل روسیه و بلوک اپک ایجاد کند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه این کودتا پایان انقلاب بولیواری نباشد ادامه داد: البته شواهد هم نشان می‌دهد این امید واهی نیست چون یک‌میلیون شش‌صد هزار نفر نیروهای مردمی در ونزوئلا هستند که از این انقلاب دفاع خواهند کرد و دستاوردها انقلاب برای طبقه پائین اجتماع آن‌چنان بوده که مردم کارگر و محروم آنجا نگاه نخواهند کرد تا این انقلاب از دست برود.

این کارشناس مسائل آمریکای لاتین در پایان با تأکید بر اینکه اگر قرار باشد ایالات‌متحده در ونزوئلا دخالت نظامی کند مردم این کشور تا پای جان مقاومت خواهند کرد و کار آسانی برای آن‌ها نخواهد بود خاطرنشان کرد: علاوه براین احساس عمومیت‌یافته در میان جنبش‌های آزادی‌بخش جهان از ایران و حزب‌الله تا روسیه، چین، آفریقای جنوبی، هند و پاکستان حامیان انقلاب بولیواری گسترده است؛ اکنون آمریکا، اروپا و کشورهایی که اراده مستقلی از خود ندارند یک‌طرف و کشورهای مستقل در طرف دیگر حامی ونزوئلا هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها