استاندار خوزستان با اشاره به اینکه استان خوزستان بعد از تهران در اقتصاد و تولید ناخالص ملی کشور نقش کلیدی و اساسی به خود اختصاص داده است گفت: خوزستان نه تنها به عنوان بزرگترین ذخایر هیدروکربنی در کشور است بلکه در بخش تولیدات صنعتی و کشاورزی نیز جایگاه قابل توجهی دارد.
کد خبر: ۱۱۸۸۷۲۱
توسعه‌زیرساخت‌ها اصلی‌ترین دستاورد استان است

به گزارش جام جم آنلاین دکتر غلامرضا شریعتی، در برنامه رادیویی «منشور تلاش» به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در شبکه رادیویی گفت‌و‌گو با حضور جمعی از اصحاب رسانه، از آخرین دستاوردها و اقدامات مسئولین و مردم استان خوزستان گفت: براساس آخرین آمارهایی که در اختیار داریم بیشترین تولید نفت کشور با چیزی حدود ۲ میلیون و ۶۷۰ هزار بشکه در روز از این استان نفت استخراج می شود.

شریعتی در ادامه و در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی افزود: این درحالی است که در بخش تولید مشتقات نفتی نیز خوزستان جایگاه قابل توجهی دارد به صورتی که ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی خوزستان قبل از انقلاب یک و نیم میلیون تن بود اما هم اکنون ظرفیت اسمی به ۲۶ میلیون تن و در عمل به ۱۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تن رسیده است.

این مقام مسئول درباره دیگر دستاوردهای انقلاب اسلامی نیز گفت: پس از دوران دفاع مقدس و آغاز دوران سازندگی استان خوزستان توسعه قابل توجهی را تجربه کرده است که بیشترین پروژه‌ها مربوط به حمل و نقل دریایی با توجه به موقعیت استراتژیک استان و دسترسی به آبهای آزاد بوده است.

شریعتی با معرفی بنادر بزرگ این استان افزود: بندر امام بزرگترین بندر فله ای کشور، بندر خرمشهر، بند آبادان و بندر اروند کنار از جمله بنادر بزرگ استان خوزستان به شمار می روند که دارای استفاده های محلی، منطقه ای و بین المللی هستند.

استاندار خوزستان در پاسخ به سوال جام جم آنلاین مبنی بر اثرگذاری توسعه‌ استان در کاهش نرخ بیکاری تصریح کرد: نرخ بیکاری در استان خوزستان مانند بیشتر استان‌های کشور دو رقمی است، اما نرخ بیکاری در این استان به این دلیل از متوسط کشور فراتر رفته و اکنون حدود 14.2 درصد تعیین شده که علاوه بر جویندگان فرصت‌های شغلی بومی در استان جمعیت جوان و جویای کار از استان‌های مجاور با توجه به پتانسیل‌های موجود خوزستان به این استان برای دستیابی به فرصت‌های شغلی بهتر وارد می‌شوند.

استاندار خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به ایجاد خسارت‌های سنگین در زیرساخت‌های اقتصادی این منطقه با درنظر گرفتن هشت سال دفاع مقدس گفت: با توجه به شرایط ایجاد شده در جنگ تحمیلی بسیاری از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از این استان به استان‌های دیگر کوچ کردند. اما برای بازسازی و دستیابی به ظرفیت‌های مناسب استان جهت فعالیت بخش خصوصی تدابیر ویژه‌ای اندیشیده شده است.

وی در ادامه افزود: ما از دو سال قبل روند صدور مجوز برای سرمایه گذاری را آنلاین و الکترونیکی کردیم و از این طریق فضای کسب و کار را بهبود بخشیدیم. این درحالی است که اکنون پروسه صدور مجوز برای سرمایه گذاری دو تا سه ماه است و سعی می کنیم این پروسه را به زیر یک ماه کاهش دهیم.

شریعتی همچنین با اشاره به وضعیت شاخص‌های رفاه مردم خوزستان بیان کرد: رفاه یک موضوع ملی و وابسته به برنامه ریزی های ملی است. ما در این راستا ورود عراقی ها را بدون ویزا در منطقه آزاد اروند و همچنین صادرات را از مرزهای شلمچه و چذابه و بنادر به کشورهای همسایه تسهیل کردیم که به همین واسطه اشتغال خوبی در استان و استان های دیگر کشور ایجاد شد و درصد مشاغل تولیدی استان خوزستان رشد زیادی پیدا کرد.

شریعتی درپاسخ به سئوال دیگر جام جم آنلاین مبنی بر کنترل قاچاق در این استان گفت: برخی رسانه‌ها عنوان کرده‌اند که میزان زیادی قاچاق در بنادر استان خوزستان انجام شده که این خبر صحت ندارد و براساس اطلاعاتی که در اختیار داریم حجم بسیار پایینی از قاچاق در مبادی ورودی این استان دیده شده است. هرچند نباید فراموش کنیم مسایل مربوط به آمار قاچاق را باید ارگان‌های صلاحیت‌دار اعلام کنند.

شریعتی گفت: میزان دسترسی مردم شهرها و روستاهای استان به آب شرب سالم و بهداشتی به ۸۵ درصد رسیده و کاهش مرگ و میر نوزادان و مادران نشان از رشد قابل توجه و توسعه قابل ملاحظه در این زمینه است.

استاندار خوزستان در ادامه درباره معضل کمبود آب این استان نیز اظهار کرد: بزرگ ترین سدهای کشور با ظرفیت ۲۲ میلیارد متر مکعب در استان خوزستان قرار دارند این درحالی است که اغلب نیاز آبی استان از منابع آب جاری و سطحی تامین می‌شود و با توجه به خشکسالی‌های اخیر در این زمینه مشکلاتی را تجربه کرده‌ایم که برای مدیریت آن برنامه‌ریزی شده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: برای برطرف شدن مشکل یاد شده پروژه غدیر و برخی پروژه‌های آبرسانی دیگر تعریف شد که تا حدود زیادی توانست مشکل را برطرف کند که دستاوردهای مهمی را در این استان ایجاد کرد به عنوان مثال میزان آب شرب بهداشتی در روستاها به بالای 80 درصد رسیده است.
وی درباره تخصیص بالاترین بودجه به استان خوزستان و برنامه ریزی مسئولین برای بازسازی زیرساخت‌ها استان بخصوص در مناطقی چون خرمشهر و آبادان، گفت: ما تنها در سال ۹۶ و ۹۷ بیشترین بودجه را گرفتیم و این به خاطر اجرای پروژه های ملی در خوزستان است درحالی که منفعت اندکی از این بودجه شامل مردم استان می شود.

به گفته شریعتی، عمده پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری ها در استان خوزستان، ملی بوده و منفعت آن برای کل کشور است درحالی که عوارض آن برای خود استان است. ضمن اینکه بودجه یاد شده را صرف زیرساخت‌هایی مانند تأمین آب، شبکه فاضلاب، گازرسانی و راهسازی می‌کنیم. به عنوان مثال در خرمشهر کار بسیار زیادی از این موارد انجام شده است.

شریعتی در ادامه افزود: نکته قابل توجه این است که اجرای این پروژه‌ها برای نیروی بومی اشتغال ناپایدار ایجاد می‌کند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی استان در چهاردهه اخیر اشاره کرد و گفت: نوسازی، تجهیز و هوشمندسازی مدارس با هماهنگی منطقه آزاد اروند، بهبود فضای آموزشی و تجهیز مدارس به وسایل گرمایشی و سرمایشی تنها بخشی از دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی استان خوزستان است.

استاندار خوزستان با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای تحقق عدالت آموزشی تصریح کرد: هم اکنون در حال اجرای «طرح بازگرداندن کودکان کار و بازماندگان از تحصیل به مدرسه» هستیم. ما با هزینه های استانداری، در سال تحصیلی ۱۳۹۶ حدود ۱۱۰۰ دانش آموز و امسال ۲۳۰۰ دانش آموزان بازمانده از تحصیل را به کلاس های درس بازگرداندیم.

شریعتی درباره اجرای «طرح بورس تحصیلی» گفت: از مرداد ماه امسال قرار شد حداقل ۳ هزار نفر از دانش آموزان مستعد را که از نظر مالی شرایط خوبی ندارند شناسایی و آنها را بورسیه کنیم که هزینه هزار نفر از دانش آموزان با استانداری و بقیه با دعوت از خیرین پرداخت می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها