عضو هیأت علمی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای از اجرای طرح ملی بررسی مصرف مواد غذایی در کشور خبر داد و گفت: تنظیم بازار و پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر دو هدف اصلی اجرای این طرح است.
کد خبر: ۱۱۸۸۵۷۱
اقدام وزارت بهداشت برای تنظیم بازار و کنترل بیماری‌های غیرواگیر

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، مرتضی عبداللهی در ارتباط با اجرای طرح ملی بررسی مواد غذایی در کشور اظهار داشت: این طرح به صورت سراسری در 33 استان و در مناطق شهری، روستایی و حاشیه با همکاری مرکز آمار، وزارت جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و سازمان برنامه و بودجه اجرا می‌شود.

وی افزود: از میان 20 میلیون خانوار ایرانی به صورت تصادفی تعدادی از خانوارها انتخاب می‌شوند و کارشناسان ما که اصولاً کارشناس تغذیه هستند و دوره‌های لازم را گذرانده‌اند با مراجعه به در منازل از زن خانواده پرسش‌هایی را در سه بخش مطرح می‌کنند.

عضو هیأت علمی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای گفت: تعداد اعضای خانواده، سن، جنسیت و وزن آنها، بررسی دریافت مواد غذایی و فعالیت بدنی در خانواده از جمله محورهایی است که توسط پرسش‌گر مطرح می‌شود.

عبدالهی با اشاره به اینکه اجرای این طرح به صورت تحقیقاتی بوده و اطلاعات آن محرمانه خواهد بود، گفت: نتایج این طرح به صورت تجمیعی بوده و به طور مثال اعلام می‌شود که در فلان استان مصرف چه ماده غذایی با کمبود مواجه است یا بیش از حد اندازه بوده، بنابراین خانواده‌ها نباید هیچ هراسی نسبت به انتشار این اطلاعات به صورت فردی باشند.

وی گفت: تمهیدات لازم جهت پیشگیری از تخلفات انجام گرفته و مردم باید توجه داشته باشند که پرسش‌گرها زن هستند که دارای شال‌هایی به رنگ آبی فیروزه‌ای بوده و کارت شناسایی هولوگرام‌دار بر گردن دارند.

عضو هیأت علمی انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای در یک برنامه تلویزیونی گفت: وزارت بهداشت، وزارت کشور، استانداری، بخشداری و نیروی انتظامی در جریان اجرای این طرح هستند و بر روی فرم ارائه شده توسط پرسش‌گر نیز شماره تلفن افراد مرتبط و مسئول نوشته شده و مردم می‌توانند در صورت نیاز استعلام کنند.

عبدالهی با اشاره به اینکه اجرای این طرح به زودی و در دو فاز آغاز می‌شود، گفت: در برخی از شهرها در بهمن ماه و در برخی دیگر در تابستان بررسی انجام می‌گیرد و نتیجه انشاءالله تا پایان سال 98 ارائه خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: گزارش به دست آمده به سازمان‌هایی همچون جهاد کشاورزی اعلام می‌‌شود تا برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته باشند که مردم چقدر به طور مثال گوشت و نان مصرف می‌کنند و وزارت بهداشت نیز از این گزارش جهت پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر استفاده می‌کنند بنابراین علاوه بر استفاده جهت تنظیم بازار کاهش بیماری‌های غیرواگیر با ارائه الگوی غذای سالم از طریق اجرای این طرح محقق خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها