فرماندار زرند کرمان در گفت و گو با جام جم آنلاین؛

سیاست گذاری در اشتغالزایی عاملی موثر برای کاهش جرم و جنایت در جامعه

تامین امنیت و سلامت اجتماعی در یک کشور از اهمیت بالایی برخوردار است و مسئولین و سیاسیون می‌توانند با اشتغالزایی مناسب مقدمات ورود جوانان به این وادی را از بین ببرند.
کد خبر: ۱۱۸۸۳۱۱
سیاست گذاری در اشتغالزایی عاملی موثر برای کاهش جرم و جنایت در جامعه

این درحالی است که بیکاری یکی از مهمترین عوامل بوجود آمدن بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی است چراکه اگر شغل متناسب با شئونات یک فرد در جامعه وجود داشته باشد بسیاری از جرائم از بین خواهد رفت. به همین خاطر اکثر کشورها برای جلوگیری از ایجاد جرم و جنایت با اتخاذ تدابیر اشتغال‌زایی در مناطق مختلف جغرافیایی سرزمین خود جوانان را به کار و کوشش در راستای پیشرفت و خودکفایی تشویق می‌نمایند. بنابراین همه ما از این اصل بدیهی اطلاع داریم که یکی از مهمترین عوامل گرایش جوانان به سمت جرم نداشتن کار و توان شغلی در جامعه است.

خوشبختانه در کشور ما نیز مسئولین اقدامات موثری را در جهت کاهش نرخ جرم و جنایت با استفاده از ابزار اشتغال‌زایی انجام داده‌اند که می‌توان از شهرستان زرند کرمان به عنوان یکی از پیش‌تازان این عرصه نام برد.

در همین راستا حبیب الله خنجری فرماندار شهرستان زرند کرمان ضمن اشاره به چهار هزار بنگاه تجاری مشغول به کار در این شهرستان گفت: از این تعداد سه هزار و 500 باب مغازه، 58 واحد صنعتی که پروانه بهره برداری دریافت کرده اند و مشغول به کار هستند و 35 واحد معدنی فعال داریم .

وی پیرامون میزان فعالیت های اشتغالزایی در شهرستان زرند اعلام کرد؛ میزان اشتغال در صنوف فعال بالغ بر هفت هزار نفر،در معادن 2هزار و 498 نفر و در واحدها صنعتی سه هزارو 347 نفر می باشد که با راه اندازی کارخانه فولاد بالغ بر پنج هزار نفر در این مجموعه مشغول بکارخواهند شد. همچنین تعداد 56 جواز تاسیس با پیش بینی اشتغال سه هزار و 484 نفر نیز در این شهرستان صادر شده است که به زودی به بهره برداری خواهند رسید.

خنجری یکی از مهمترین برنامه‌های پیشگیری از وقوع جرم در زرند را اشتغالزایی دانست و توضیح داد: یکی از اصول پیشگیری از وقوع جرم ،استفاده راهبردی از همکاری و مشارکت بین موسسات دولتی ، سازمانهای عمومی و غیر دولتی، بخش بازرگانی و... می باشد.

وی تاکید کرد؛ متاسفانه بنظر میرسد در جامعه ما تنها سازمانهای مسئول در کاهش جرم نیروی انتظامی و بهزیستی شناخته شده است درصورتیکه پیشگیری دارای زمینه ها ، بسترها و زیرساخت هایی است که مسئولیت آن برعهده همگان است. براساس اصل 156 قانون اساسی مدیریت پیشگیری از وقوع جرم و کاهش آسیب های اجتماعی برعهده دستگاههای قضایی است که دستگاه قضایی زرند نیز خوشبختانه با اجرای طرح و برنامه های پیشگیرانه و جلسات مستمر شورا و کارگروههای ویژه شورای پیشگیری از وقوع جرم با همکاری سایر نهادها و ادارات عضو شورا در انواع خشونت‌های رفتاری و جرائم خشن کاهش و موفقیت هایی بسیار چشمگیری داشته است .

فرماندار زرند در ادامه گفت: با توجه به برنامه محور بودن فعالیتهای پیشگیرانه، برخی اقدامات براساس الگوهای منطقه ای و بومی در این شهرستان به شکل ذیل درحال اجراء است.

*اهتمام ویژه و جدی در خصوص تشکیل جلسات و کارگاههای شورای پیشگیری و اجرای مصوبات از سوی کلیه نهادها و ارگانهای دولتی ،انتظامی و قضایی

*تشکیل گروه گشکا از سوی فرمانداری، دادگستری ،شهرداری و میراث فرهنگی برای ترویج فرهنگ گردشگری با حداقل امکانات در مناطق کویری.

*همسو شدن محسوس مدیران اجرایی و قضایی در حل مشکلات شهرستان

*رفع معضلات کار و کارگری ، معادن و صنایع ، مسکن مهر و تنظیم بازار به دور از جانبداری های سیاسی بخصوص در مسائل و پیگیری مشکلات بیکاری جوانان.

خنجری فعالیت های فوق را از مهمترین اقدامات انجام شده در راستای پیشگیری از وقوع جرم و جنایت ذکر کرد و یاد آور شد .این شهرستان موفق به کسب رتبه اول شورای پیشگیری از وقوع جرم و جنایت در سطح استان کرمان شد و همین اقدامات سبب کاهش هشت درصدی جمعیت زندان، در 10 ماهه گذشته امسال، نسبت به سال گذشته شده است.

وی با تاکید به این که شهرستان زرند یکی از شهرستان های پیشرو در فعالیت های پیشگیری بشمار می رود گفت: حسب اعلام دادگستری استان در سه سال متوالی رتبه اول استان را بخود اختصاص داده است و همیشه جزء برترین های استان است و تنوع برنامه های پیشگیرانه این شهرستان و فراگیر بودن آن در تمام حوزه های فرهنگی اجتماعی، امنیتی و انتظامی، حقوقی و قضایی و مردمی و انسجام این دستگاهها و نهاد‌های مربوطه حضور فعال در شورای پیشگیری، مهمترین نقطه عطف است.

حبیب الله خنجری در پاسخ به این سوال که تحلیل فرمانداری ازشرایط پیشین میزان اشتغالزایی و وقوع جرم در زرند درقیاس باشرایط فعلی اعلام کرد؛ در گذشته راهبرد مقابله با جرائم و بطور عمده اقدامات قهری و بازدارنده بوده است ، مبارزه با افراد و گروههای معلول شرایط نابسامان اقتصادی و اجتماعی مشکل بوده و عوامل موثر در بروز رفتارهای مجرمانه کمتر مورد توجه قرار می گرفت اما امروزه سخن از ضرورت اتخاذ راهبرد های جدید و نوآوری تفکر پیشگیری از جرائم در مراحل اولیه و تمرکز بر عوامل بنیادین نا امنی در شهرها است .

در همین راستا قبلاً شهرستان زرند در برخی جرائم به‌ویژه انواع خشونت‌های رفتاری وضعیت مطلوبی نداشته است و با انواع سرقت و برخی آسیب‌ها رو به رشد مواجه بوده است، اما در سال 97 در شرایط فعلی روند افزایش جرم کاهش‌یافته است و در برخی جرائم امنیتی به صفر هم رسیده است در نزاع‌ها کاهش چشمگیری داشته‌ایم و در خصوص آسیب‌ها ازجمله طلاق کاهش محسوسی دیده می‌شود .

وی با تأکید بر آن‌که یکی از مؤلفه‌های مدیریت اجرایی و شهری ،اتخاذ تدابیر پیشگیرانه از سوی نهادهای متولی در توسعه شهرمی باشد، که نقشی مهم و منحصربه‌فرد دارد توضیح داد؛ ایجاد اشتغال با جذب سرمایه‌گذار، تشویق توسعه اقتصادی و اجتماعی پایدار ، ارتقای شرایط کار و زندگی کلیه شهروندان خصوصاً افراد و گروه‌های کم‌درآمد باعث شده که امروز زرند با گذشته قابل‌مقایسه نباشد شهری که درگذشته‌ای نه‌چندان دور رکورددار بیکاری بود امروز به یک شهر صنعتی با درصد اشتغال بالا تبدیل‌شده است.

خنجری در پایان گفت: مسئولین زرند به‌خوبی دریافته‌اند که در کنار همه اقدامات در حوزه پیشگیری از وقوع جرم، ایجاد اشتغال بالاترین سهم را دارد و با اتحاد و همدلی، در تحقق این امر کوشیدند. که به حمدالله در این امر موفق بوده‌ایم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها