کارشناس تولید مرغ در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

افزایش قیمت گوشت قرمز موجب گرانی مرغ شده

محمدعلی کمالی، مدیرعامل سابق اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور گفت: گرانی کالاهای رقیب مثل گوشت قرمز و تمایل اجباری مردم برای تهیه گوشت مرغ به جای گوشت قرمز موجب بهم خوردن توازن عرضه و تقاضای مرغ و در نتیجه افزایش قیمت می‌شود
کد خبر: ۱۱۸۸۲۹۳
افزایش قیمت گوشت قرمز موجب گرانی مرغ شده

محمدعلی کمالی، مدیرعامل سابق اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور در گفت‌وگو با جام جم آنلاین گفت: چند عامل اصلی برای افزایش قیمت مرغ وجود دارد، یکی از این عوامل هزینه نهاده‌ها است، با وجود آنکه دولت ارز 4200 تومانی برای تامین نهاده‌ها تامین می‌کند، اما این ارز فقط برای سویا و ذرت است که این دو محصول تنها 40 درصد از هزینه‌های مرغ‌داری را شامل می‌شود و روی سایر هزینه‌ها کنترلی وجود ندارد.

او ادامه داد: هزینه داروها و میکروالمنت‌هایی که در دان به کار می‌رود، همه به هزنیه های تولید اضافه می‌شود، قیمت دان حدود 65 درصد هزینه‌های تولید را شامل می‌شود. علاوه بر آن خود جوجه می‌بایست تنها 10 درصد قیمت را به خود اختصاص بدهد اما قیمت جوجه گاهی تا 15 درصد هم می‌رسد و همین‌ها عامل گرانی قیمت کلی مرغ خواهد شد.

کمالی اضافه کرد: به دلیل نوسانات و مشکلات موجود، ریسک کار در صنعت مرغ هم به شدت بالا رفته است؛ مثلا انتقال ارز برای واردات سویا و ذرت با مشکل مواجه بود که در ادامه موجب شد دو هفته ذرت و سویا تخلیه نشود. این باعث می‌شود که بازار آزاد تشدید شده و اثر آن ارز 4200 تومانی دولت کم بشود و این ریسک‌ها می‌توانند موجب افزایش قیمت باشند.

این کارشناس حوزه مرغ‌داری ادامه داد: یکی دیگر از عواملی که باعث افزایش قیمت نهایی مرغ می‌شود، این است که مردم به دلیل افزایش قیمت کالاهای رقیب مثل گوشت قرمز ناچار هستند به گوشت ارزان‌‎تر مثل مرغ روی بیاورند، بنابراین افزایش حجم تقاضا وقتی میزان عرضه به آن اندازه زیاد نشده، موجب گرانی این کالا می‌شود.

او همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش قیمت دلار تاثیری در صادرات مرغ و به تبع آن گرانی در داخل کشور داشته پاسخ داد: در مورد صادرات مرغ امسال به دلیل اظهارات ضد و نقیضی که وجود داشت با مشکلاتی مواجه شدیم اما به طور کلی صادرات ما به دلیل بازارهای رقیب می‌تواند حداکثر 100 هزار تن باشد نه بیشتر و این حجم از صادرات قطعا نمی‎تواند تاثیر خاصی روی قیمت مرغ در داخل کشور داشته باشد.

کمالی در خصوص بازار شب عید و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای عدم کمبود مرغ گفت: الان بیشترین میزان جوجه ریزی یعنی 120 میلیون جوجه در سالن‌ها انجام شده و برای شب عید حدود 150 هزار تن بیشتر از نیاز بازار مرغ خواهیم داشت. پس ما به لحاظ میزان تولید اگر که با مشکل تامین نهاده‌ها مواجه نشیم برای شب عید با کمبود مرغ و افزایش قیمت ناشی از کاهش عرضه مواجه نخواهیم شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها