یک کارشناس مسائل آمریکای لاتین در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

احتکار دستمال توالت و مواد غذایی توسط ستون پنجم ونزوئلا

سفیر اسبق ایران در ونزوئلا در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

آمریکا نسل جدیدی از کودتاهای بیشرمانه را در ونزوئلا کلید زده است

سفیر سابق ایران در ونزوئلا با بیان اینکه قبل آمریکایی‌ها از اینکه "گوایدو" خود را به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا معرفی کند او را تشویق به کودتا می‌کردند و به او می‌گفتند حمایت بین‌المللی این کودتا با ما خواهد بود اظهار کرد: این تشویق و آموزش دادن مخالفان برای کودتا نشان دهنده نسل جدیدی از کودتاهای بیشرمانه توسط آمریکاست.
کد خبر: ۱۱۸۸۲۲۱
آمریکا نسل جدیدی از کودتاهای بیشرمانه را در ونزوئلا کلید زده است

احمد سبحانی سفیر سابق ایران در ونزوئلا در گفت‌وگو با خبرنگار جام جم آنلاین در خصوص وضعیت ونزوئلا با اشاره به اینکه آمریکای لاتین همیشه به‌عنوان حیات خلوت آمریکا مطرح بوده است و در تاریخ این منطقه شرکت‌های چندملیتی به غارت منابع این کشورها مشغول بوده‌اند اظهار کرد: ازآنجایی‌که جنبش‌های مقاومت همیشه در این منطقه سرکوب‌شده‌اند در دهه 60 و قبل و بعد آن جنگ‌ها چریکی در این منطقه متداول بوده است.

سبحانی ادامه داد: در دوره‌ای که مقداری دموکراسی در این منطقه پا گرفت، افرادی که به‌عنوان جریانات چپ معروف بودند بر سرکار آمدند که ازجمله آن‌ها چاوز در ونزوئلا بود؛ او که زمانی سرهنگ ارتش بود، بعد دستگیری در کودتا و آزاد شدن وارد صحنه سیاسی شد و بعد به‌عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا انتخاب شد، او در دوران ریاست جمهوری خود خط کشور را عوض کرد.

وی بابیان اینکه زمانی ریاست جمهوری به چاوز تحویل داده شد که نفت به بشکه‌ای زیر ده دلار رسیده بود ادامه داد: هرچند آمریکایی‌ها گمان می‌کردند که او نمی‌تواند کشور را اداره کنند با زمین خوردنش اصولاً نهضت چپ به زمین خواهد خورد اما چاوز با ابتکاراتی که به خرج داد به کشورهای عضو اوپک سفر کرد و دومین اجلاس سران اوپک را که از ابتدای تشکیل فقط یک‌بار در زمان تأسیس اپک برگزارشده بود را دوباره تشکیل داد و با برقرار کردن دوباره وحدت اوپک قیمت نفت افزایش پیدا داد و توانست کشور را دوباره اداره کند.

سفیر سابق ایران در ونزوئلا بابیان اینکه چاوز توانست خط فقر را 30 درصد در این کشور کاهش دهد، به مردمی که هرگز به بهداشت دسترسی نداشتند کمک کرد تا به این خدمات دسترسی پیدا کنند و همچنین بتواند تحصیل کنند گفت: او از سوی دیگر بسیاری از شرکت‌های آمریکایی را ملی کرد و آمریکایی‌ها را از ونزوئلا کنار گذاشت که البته این کار موردعلاقه آن‌ها نبود.

وی نزدیکی به کشورهایی مانند ایران را گناه دیگر چاوز از نگاه آمریکایی‌ها دانست و اظهار کرد:‌ اینکه چاوز پای ایران را به مسائل اقتصادی منطقه آمریکای لاتین باز کرد، در شورای حکام انرژی هسته‌ای رای مطلق علیه ایران را شکست، در جریانات مبارزاتی مردم فلسطین و لبنان کنار آن‌ها مقابل اسرائیل قرار گرفت و به نهضت‌های آزادی‌بخش در منطقه کمک کرد در نگاه آمریکایی‌ها گناهانی غیرقابل‌بخشش بود.

سبحانی بابیان اینکه آمریکایی‌ها به هر روشی دست زدند تا حکومت چاوز با مشکل روبرو شود اظهار کرد: در کودتای نظامی که آمریکایی‌ها در سال 2002 انجام دادند هرچند کودتاگران چاوز را دستگیر کردند اما به دلیل اختلافاتی که بین آن‌ها پیش آمد و با حمایت مردمی کودتا، در کمتر از 48 ساعت شکست خورد بااین‌حال کودتا موردحمایت آمریکا واقع شد و این کشور جز اولین کشورهایی بود که کودتاگران را به رسمیت شناخت.

وی با تأکید براین که آمریکا پشت کودتای سال 2002 در ونزوئلا قرار داشت خاطرنشان کرد: هرچند آمریکایی‌ها بعدازاین کودتا، کودتاهای نفتی و خرابکاری‌های متعددی در این کشور انجام می‌دادند و هرروز یک مسئله‌ای ایجاد کردند که این نهضت نتواند به حضور پررنگ خود ادامه دهد بااین‌حال چاوز شخصیت کاریزماتیکی داشت که در منطقه موردقبول و احترام بود و نتوانسته بودند او را شکست دهند.

سفیر سابق ایران در ونزوئلا بابیان اینکه آمریکایی می‌گفتند نمی‌توانیم نهضت چاوز را با حضور چاوز از بین ببریم خاطرنشان کرد: دقیقه این صحبت‌ توسط آمریکایی‌ها مطرح می‌شد که باید سر نهضت چاوزیست را که خود چاوز است قطع کنیم تا بتوانیم با این نهضت مبارزه کنیم و درنتیجه همین برنامه‌ریزی بود که چاوز را مسموم کردند و کشتند.

وی با اشاره به اینکه بعد از چاوز مادورو بر سرکار آمد که شخصیت کاریزماتیک او را نداشت بیان کرد: از طرف دیگر قیمت نفت به‌شدت پائین آمد و جنگ اقتصادی هم شروع شد و این‌ها موجب شد که وضعیت ونزوئلا بشدت دچار مشکل شود از طرف دیگر سوء مدیریت هم در برخی از حوزه‌ها وجود داشت اما دلیل عمده وضعیت فعلی ونزوئلا جنگ اقتصادی است که آمریکا برعلیه ونزوئلا شروع کرده بود.

سبحانی خاطرنشان کرد: جامعه ونزوئلا از قدیم جامعه‌ای دوقطبی بود که بسیاری از مردم در آن اصلاً به‌حساب نمی‌آمدند و حتی شناسنامه نداشتند، در زاغه‌ها زندگی می‌کردند و اگر فیلم‌ها یا تصاویر شهر کاراکاس را ببینید، شاهد خواهید بود که کاراکاس یک بخش مدرن دارد و در اطراف آن زاغه‌نشینی‌هایی هستند که بعضی از آن‌ها بیش از صدسال قدمت دارد یعنی پدر، پدربزرگ و فرزند در این زاغه‌ها متولدشده‌اند، چاوز نماینده این مردم بود و سعی می‌کرد این مردم را حمایت کند.

وی با اشاره به اینکه به دلیل دموکراسی کاملی که در ونزوئلا وجود دارد تظاهرات در این کشور همیشه وجود داشته و مخالفین و موافقین در حال تظاهرات هستند اظهار کرد: در این کشور انتخابات به شکل همیشگی برگزارشده است که دریکی دو تا از انتخابات اخیر طرفداران چاوز نتیجه را باخته و این باخت را هم که پذیرفتند اما در اکثریت انتخابات برنده بوده‌اند؛ به‌طور مثال درحالی‌که در ونزوئلا شهردارها و فرمانداران هم به‌وسیله انتخابات انتخاب می‌شوند در بسیاری از موارد فرمانداران و شهرداران از مخالفین انتخاب‌شده‌اند.

سفیر سابق ایران در ونزوئلا با اشاره به اینکه در انتخابات 8 ماه پیش ریاست جمهوری در ونزوئلا 48 درصد از مردم در انتخابات شرکت کردند گفت: درحالی‌که این تعداد یک عدد قابل‌قبول در منطقه است، بیش از 60 درصد از رای دهندگان به مادورو رای دادند و بر همین اساس مدتی پیش مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری مادورو برگزار شد بااین‌حال به دلیل اینکه امپریالیست‌ها نمی‌توانستند صبر کنند تا او یک دوره با آرامش را طی کند شروع به فتنه‌انگیزی کردند.

وی ادامه داد: ‌دریکی از مجالس که اکثریت به دست مخالفین است یک جوان 35 ساله‌ای که بعد از گرفتن مدرک لیسانس به آمریکا رفته و تحت پرورش آنها تحصیل‌کرده بود را فرستادند تا توسط احزاب مخالف رای آورده و در یک‌فاصله کوتاهی رئیس مجلس ‌شود و بعد با هماهنگی آمریکایی‌ها و برخی از کشورها غربی او را تشویق کردند تا اعلام ریاست جمهوری ‌کند.

سبحانی با تأکید براین که در دوره کودتاهای جدید آمریکایی‌ها دیگر پشت ماجرا قرار دارند و به پیش‌روی کودتاها آمده‌اند ادامه داد: آمریکایی‌ها در حال شکل دادن نسل جدیدی از کودتاها در منطقه آمریکای لاتین هستند و این بر اساس ایدئولوژی ترامپ است که فقط منطق زور و قدرت را می‌فهمد.

وی در ادامه بابیان اینکه آمریکایی‌ها در حال باز کردن فصل جدیدی از کودتا و حمایت از مخالفین در کشورهای آمریکا لاتین هستند گفت: درحالی‌که مثلاً در آمریکا موضوع دخالت روسیه در انتخابات مطرح می‌شود و هنوز در حال پیدا کردن مدرک در مورد آن هستند خود آمریکایی‌ها در دخالت آشکارتر، قبل از اینکه "گوایدو" خود را به‌عنوان رئیس‌جمهور معرفی کند به او می‌گفتند خود را به‌عنوان رئیس‌جمهور معرفی کن و حمایت بین‌المللی کودتا با ما خواهد بود؛ این تشویق و آموزش دادن مخالفان برای کودتا نشان‌دهنده نسل جدیدی از کودتاهای بی‌شرمانه توسط آمریکاست.

سفیر سابق ایران در ونزوئلا در ادامه با تأکید براین که مشکلات داخلی ونزوئلا و حق‌وحقوق اپوزیسیون این کشور قابل نادیده گرفتن نیست اظهار کرد: بااین‌حال دخالت‌های آمریکا هیچ نفعی برای مردم ونزوئلا ندارد و داشتن بیش از یک‌پنجم ذخایر یعنی بیشترین ذخایر نفتی دنیا دلیلی است که آمریکایی‌ها را به طمع انداخته تا بخواهند دولت این کشور را سرنگون کنند.

وی در بخش پایانی این گفت‌وگو بابیان اینکه پیش‌‌بینی آینده ونزوئلا کار ساده‌ای نیست اظهار کرد: بر اساس الگوی که آمریکایی‌ها در سوریه و عراق عمل کردند ممکن است بتوانند برخی از فرماندهان و شخصیت‌های سیاسی و نظامی را بخرند و این امکان وجود دارد که دست به تحرکات و سناریوهای مختلف بزنند بااین‌حال موضوع مسلم این است که آمریکا باید خواب دوران قبل را ببیند که آمریکا لاتین حیات خلوت آن‌ها بود.

سبحانی تأکید کرد: اگر آمریکایی‌ها فشار را زیاد کنند و کار به تقابل نظامی بکشد در طرف دولت هم مردم مسلح هستند و این روش خشونت را در ونزوئلایی که مردمش اصلاً اهل خشونت نیستند پایه‌گذاری خواهد کرد که آغاز فصل خطرناکی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها