دریچه‌های سد زاینده‌ رود ساعت یک بامداد بازگشایی شد تا آب زاینده رود در بستر رودخانه جاری شود.
کد خبر: ۱۱۸۸۱۱۹
بازگشایی دریچه‌های سد زاینده‌ رود

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان ، با نظر نهایی وزارت نیرو مبنی بر بازگشایی زاینده رود و تصمیم کارگروه سازگاری با کم آبی استان اصفهان، دریچه‌های سد زاینده رود ساعت یک بامداد امروز بازگشایی شد تا آب زاینده رود پس از ماه‌ها در بستر خشک رودخانه جاری شود.

این آب با هدف تامین نیاز کشاورزان برای کشت غلات در این فصل، رهاسازی شده است و تا 20 روز دریچه‌های سد بازخواهد بود.

براساس اعلام شرکت آب منطقه‌ای اصفهان حجم آب خروجی از دریچه‌ها سد به 70 متر مکعب بر ثانیه افزایش یاقته و آب جاری شده در رودخانه، پس از 48 ساعت به شهر اصفهان می‌رسد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به جلسه هفته گذشته و تأیید شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده رود مبنی بر رهاسازی آب برای کشت غلات در کارگروه سازگاری با کم آبی استان، تاکید کرد: با توجه به جلسه ششم بهمن ماه صنف کشاورزان، جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای اصفهان و تأیید استاندار اصفهان خروجی حجم آب از سد زاینده رود از اولین ساعات امروز افزایش یافت.

حسن ساسانی با بیان اینکه آب زاینده رود برای استفاده کشاورزان رها شده است، تصریح کرد: میزان آب رها شده از سد زاینده رود در این مدت 20 روزه تابع شرایط آب و هوایی و یک مقدار ثابت نخواهد بود.

وی میزان آب ذخیره شده در پشت سد زاینده رود را حدود 191 میلیون متر مکعب اعلام کرد و افزود: در سال جاری حجمی معادل 30 میلیون متر مکعب از حجم سد زاینده رود برای آبیاری باغات غرب اصفهان در مرداد ماه نیز رهاسازی شده بود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با تأکید بر ساماندهی مسیر و بستر رودخانه زاینده رود، گفت: برای حرکت بهتر آب در بستر فعال رودخانه و رسیدن سریع‌تر آب به کشاورزان ساماندهی طی سال‌های اخیر انجام شده است و این اقدامات برای برداشتن کلیه موانع موجود که در حرکت آب مشکل ایجاد می‌کند ادامه دارد.

وی گفت: لازم است کشاورزان در زمین‌ها و هم کانال‌های درجه یک و دو سه و جوی‌های سنتی خود نظارت داشته باشند تا از آب بهتر استفاده کنند.

ساسانی با تأکید بر نظارت اکیپ‌های کنترل برداشت‌های غیر مجاز، افزود: علاوه بر نظارت شبانه روزی نصب کنتورهای حجمی هوشمند برای سنجش میزان برداشت آب‌های زیر زمینی نیز با جدیت در شرکت آب منطقه‌ای اصفهان پیگیری می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها