پیش از رویارویی دو تیم بزرگ و بدون شکست ایران و ژاپن در نیمه نهایی جام ملت های آسیا باید نگاهی بیندازیم به حقایق کلیدی و تاریخی که این دیدار هیجان انگیز و مشتاقانه را محاصر کرده است.
کد خبر: ۱۱۸۸۰۳۶
ایران – ژاپن؛ حساسیتی به وسعت قاره زرد

به گزارش جام جم آنلاین ، سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا نوشت‌: عمده خبرهای پیرامون این دیدار بزرگ به غیبت مهدی طارمی مربوط می شود، بازیکنی که با دریافت یک کارت زرد مقابل چین در دیدار یک چهارم نهایی دیدار با ژاپن را از دست داد.

این کارت زرد به معنای از دست دادن دیدار با ژاپن بود، کسی که تا اینجای جام ملت های آسیا سه گل زده است البته تیم ایران در حالی که طارمی را برای دیدار با ژاپن از دست داده اما در مقابل شاهد بازگشت وحید امیری به ترکیب تیم است.

یوشینوری موتو از تیم ملی ژاپن نیز پس از پشت سر گذاشتن محرومیتش مجددا به ترکیب ژاپن برمی گردد و مقابل ایران بازی می کند.

تیم ملی فوتبال ایران با هدایت کارلوس کی روش یکی از سه تیمی در تاریخ جام ملت های آسیا شد که پنج بازی را بدون دریافت حتی یک گل پشت سر گذاشته است و در این میان رکورد علیرضا بیرانوند بسیار مهم و قابل توجه است.

این سنگربان تیم پرسپولیس در 20 بازی ملی رکورد اعجاب انگیز 17 کلین شیت را به جای گذاشته است. او فقط مقابل پرتغال، اسپانیا و سوریه گل خورده است.

از سویی تیم ملی فوتبال ژاپن نیز تا اینجای کار رکورد آماری بسیار خوبی از خود بر جای گذاشته است. تیم تحت هدایت موریاسو تا اینجای جام ملت های آسیا پنج بازی توام با برد پشت سر گذاشته است.

هر دو تیم ایران و ژاپن از قدرت های برتر فوتبال آسیا هستند و در جام جهانی روسیه حضور داشتند. آخرین قهرمانی ژاپنی ها به ما از لحاظ زمانی نزدیک تر است این در حالی است که از آخرین قهرمانی تیم ملی فوتبال ایران خیلی وقت است که می گذرد.

اگر ایران بتواند از سد ژاپن بگذرد برای نخستین بار از سال 1976 به بعد موفق به صعود به فینال می شود. ژاپن تا به حال چهار مرتبه قهرمان جام ملت های آسیا شده است و ایران نیز سه بار این قهرمانی را تجربه کرده است.

ژاپن بر خلاف ایران یک بار هم شکست در فینال تجربه کرده است، اتفاقی که در فینال 2007 افتاد و ژاپنی ها مغلوب عربستان شدند.

نکته جالب دیگر در رابطه با تیم ملی فوتبال ایران این است که آخرین بار در سال 2004 به جمع چهار تیم برتر جام ملت های آسیا راه یافتند اما با این وجود در قرن اخیر هرگز در این رقابت ها متحمل شکست نشده اند! در واقع آنچه که باعث حذف تیم ملی فوتبال ایران از جام ملت های آسیا در ادوار گذشته شده به ضربات پنالتی برمی گردد و یا اینکه یک بار هم در جام ملت های 2000 در وقت های اضافه مغلوب کره جنوبی شدند. آنها هرگز در جام ملت های آسیا در وقت های اضافه باختی را در هزاره سوم تجربه نکرده اند.

با اینکه ژاپن و ایران از قدرت های برتر فوتبال آسیا محسوب می شوند اما از اینکه مقابل هم قرار بگیرند می ترسند! در واقع این یک ترس دو طرفه است.

آخرین باری که دو تیم ایران و ژاپن در یک مسابقه رسمی ( و نه دوستانه) مقابل یکدیگر قرار گرفتند 14 سال می گذرد.

دو تیم در سال 2005 و در انتخابی جام جهانی مقابل هم قرار گرفتند. آن یک مسابقه تشریفاتی برای هر دو تیم بود و ژاپن دو بر یک پیروزی رسید.

دیدار تیم های ملی فوتبال ایران و ژاپن در مرحله نیمه نهایی جام ملت های آسیا فردا ساعت 17:30 در العین امارات برگزار می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها