رئیس انجمن صنفی کشاورزی استان اصفهان گفت: پس از بازگشایی دریچه های سد زاینده‌رود ، نهایتاً در ۱۱ بهمن ماه آب به پل خواجو می رسد.
کد خبر: ۱۱۸۷۸۸۱
آب زاینده رود تا یازدهم بهمن به پل خواجو می رسد

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان ، امینی رئیس انجمن صنفی کشاورزی استان اصفهان با اشاره به جاری شدن آب در زاینده رود برای کشاورزان گفت : رها سازی آب در رودخانه برای کشاورزان شرق و غرب استان جهت کاشت غله صورت می‌گیرد.

وی افزود: زمان ایده آل کاشت غله از اواخر آبان ماه تا آذر ماه است که به دلیل محدودیت‌های آبی میسر نشد.

وی بیان داشت: مرحله دوم بازگشایی زاینده رود در صورتی که بارندگی‌های پیش بینی شده در اسفند ماه به اندازه کافی برای کشت کشاورزان نباشد در دهه سوم اسفند خواهد بود، اما در صورت بارش‌های مؤثر در اسفند ماه زمان بازگشایی مرحله دوم زاینده رود به اوایل فروردین ماه ۹۸ موکول خواهد شد.

امینی بیان کرد: پس از بازگشایی دریچه‌های سد زاینده‌رود در اوایل بامداد هشتم بهمن ماه، نهایتاً در ۱۱ بهمن ماه آب به پل خواجو در اصفهان می‌رسد.

امینی با اشاره به اینکه رها سازی آب زاینده رود و غله کاری در سال ۹۵ نیز در همین فصل صورت گرفته بود، عنوان کرد: اگرچه کیفیت محصول مانند زمانی که کشت در فصل ایده آل انجام شود، نیست، اما در سال ۹۵ نیز شاهد برداشت محصول نسبتا خوبی در خردادماه بودیم.

رئیس انجمن صنفی کشاورزی استان اصفهان در ادامه بیان داشت: کشاورزان در ۶ شهرستان استان براساس طومار شیخ بهایی حق‌آبه غله کاری و صیفی کاری دارند.

وی اضافه کرد: در اسفند ماه کاشت صیفی جات مانند سیب زمینی و کشت علوفه‌ی ریشه‌ای چند ساله نیز انجام می‌شود.

رئیس انجمن صنفی کشاورزی استان اصفهان در خصوص فواید جاری کردن آب مطرح کرد: علاوه بر آبیاری زمین‌های کشاورزی، سفره‌های آب زیر زمینی تغذیه شده و به همین منظور آب حالت چرخشی در سفر‌های زیر زمینی پیدا می‌کند.

امینی به استفاده باغداران از این آب اشاره کرد و گفت: باغداران با آبیاری درختان در این زمان به تغذیه‌ی خاک و کاهش آفات کمک می‌کند.

رئیس انجمن صنفی کشاورزی استان اصفهان با اشاره به خشکی سفره‌های آب زیرزمینی عنوان کرد: در چند سال اخیر که رودخانه به دلیل بحران آب خشکسالی ممتد را تجربه کرده است، ضریب نفوذ آب به بستر رودخانه زیاد است.

امینی با بیان اینکه برخلاف ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب، عوامل مختلف مزاحمت‌هایی برای روان شدن آب در بستر ایجاد می‌کنند، گفت: عوامل مختلفی مانند تخریب کنار رودخانه و عریض شدن آن، حفر چاه‌های غیر مجاز در بالادست رودخانه، احداث بند در مسیل رودخانه با عنوان طرح آبخیزداری و تجمع و نفوذ آب به بستر، لوله گذاری‌های غیر مجاز و... باعث کاهش حجم و میزان روان آب در بستر رودخانه می‌شود.

وی اضافه کرد: برای کاهش ضریب نفوذ‌پذیری، باید خط القعر (باریکه‌ای) در رودخانه ایجاد شود تا آب با سرعت بیشتر و نفوذ کمتری به مسیر خود تا پایین دست ادامه دهد که ساماندهی مسیر رودخانه مورد توجه مسئولان قرار گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها